GS 500 E 1989 start probleem

Tint93

MF'er
29 nov 2012
166
0
Kapelle (Zeeland)
Beste MF'ers,

Mijn gs 500 had er gisteren geen zin meer in en liet mij in de steek :( Er was al een tijd een tik in het blok te horen als de motor warm was. Ik dacht dat het geen kwaad kon dus nog een stuk of 3 duizend km ermee gereden, tot gisteren dus. Hij reed gewoon lekker, maar toen ik afremde en stil ging staan klonk de tik niet als eerst en viel hij POEF uit. Starten had geen zin en maakt een heel raar geluid, kijk dit filmpje:

Heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn, of is hij echt overleden
 
Laatst bewerkt:
yes! kun je het blok met de hand draaien.
(je draait hem ook door de compressie heen dus dat het af en toe wat zwaarder gaat is niet erg.
Als je dan ook hetzelfde geratel hoort, dan zit het in een lager of nokkenasketting.
 
yes! kun je het blok met de hand draaien.
(je draait hem ook door de compressie heen dus dat het af en toe wat zwaarder gaat is niet erg.
Als je dan ook hetzelfde geratel hoort, dan zit het in een lager of nokkenasketting.
Als ik hem zo draai hoor ik alleen een soort klik, ik denk dat het de cilinder is? Het is klik, klik en dan draait hij weer los, dan weer klik, klik, en dan draait hij weer.

Als ik nu op de start knop druk draait de startmotor gewoon lekker, maakt geen raar geluid. Ik vind het echt heel raar.
 
dan nog maar een vraag erachter aan, voel je lucht uit je uitlaat komen bij het draaien van de motor(zowel met de hand of starter).

Ik probeer je nokkenasketting uit te sluiten, maar ik ben bang dat je mag gaan zoeken naar een vervangenings blok
 
Wat je ook kan doen: Bougie er uit draaien, vinger op het bougiegat houden, bougie ver weg duwen (die vonkt... auw...) en (laten) starten. Dan voel je heel snel of je voldoende compressie hebt, die 8 bar oid hou je met je vinger echt niet tegen.

Het blok klinkt in ieder geval alsof het blok geen compressie meer heeft. Een gebroken of verlopen nokkenasketting kan de oorzaak zijn van dit gebrek aan compressie.
 
Slecht nieuws dus,

Ik heb de bougie er uit gedraaid, dan mn vinger er op er draaien, ik voel niks.

Ik denk dat het geluid dat je op het filmpje hoort bij het starten die klik is maar dan wat vaker achter elkaar omdat hij dan hard rond draait.
 
Als je geen compressie hebt, (Dus je vinger op het bougie gat kunt houden) dan blijft er dus een klep open staan.
Dus de kans is erg groot dat de nokken as ketting, die dwars door je blok loopt,
gebroken is.

Die vervangen is een kostbaar geintje.
een 2e hands blok eronder kieperen lijkt me een beter idee.
 
Als je geen compressie hebt, (Dus je vinger op het bougie gat kunt houden) dan blijft er dus een klep open staan.
Dus de kans is erg groot dat de nokken as ketting, die dwars door je blok loopt,
gebroken is.

Die vervangen is een kostbaar geintje.
een 2e hands blok eronder kieperen lijkt me een beter idee.
Hmm, oke. Ik zal er eens over nadenken wat ik ga doen.

In in ieder geval SUPER bedankt voor de hulp!
 
De pakking van je kleppendeksel hoef je niet perse te vervangen, staat ook in de howto. Even controleren of de ketting nog heel is kost je niks. Als ie dan gebroken is kan je gaan bedenken wat je ermee gaat doen en als ie nog heel is dan kan MF je helpen met verder zoeken naar het probleem.
 
Draai hem eens helemaal rond, zo te zien is de ketting nog heel maar gaat de spanning er steeds af -> kapotte naks?

-edit
oh je had zelf al geconstateerd dat de ketting nog heel is :P
 
Laatst bewerkt:
Draai hem eens helemaal rond, zo te zien is de ketting nog heel maar gaat de spanning er steeds af -> kapotte naks?

-edit
oh je had zelf al geconstateerd dat de ketting nog heel is :P
Die spanning op die ketting is veel te laag (nokkenaskettingspanner of NAKS is stuk) --> ketting is een paar tandjes versprongen.

Als ik het oliespoor op de nokkenas zie, lijkt het alsof de inlaatklep linksachter niet meer naar boven komt....
Ik ben bang dat jij de pech hebt dat de kleppen de zuiger geraakt hebben en nu lijkt het blok ter ziele. Je kan de olie aftappen, als daar veel aluminiumgruis in zit is het einde oefening voor dit blok. Ook kan je met een zaklamp of endoscoop in het bougiegat kijken, als de kleppen de zuiger geraakt hebben is het een grote chaos daarbinnen.

Schade van kleppen die de zuiger raken:
camshaft-damage.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan