Mongoliëspan - tweede leven !

Nog steeds geen idee wat het kan zijn.
Nieuwe batterij had ik gisteren, een Motobatt, mooi spul, fijn om te monteren en onderhoudsvrij.
Vandaag dan weer eens getest over kortere afstand (één keer 13 km en zojuist nog eens een kleine 20).
Ding blijft beroerd lopen.
Eerste verdachte: choke, ik heb de chokeplunjers vervangen, misschien is er daar met monteren iets misgegaan.
Tweede verdachte: slangen niet goed teruggezet.
Derde: olie in de carb. Jan had die suggestie ook al gehad in Marokko (een slechte klep of zo), maar ik weet niet of dat echt een vaststelling was of alleen maar een idee.
Ik zoek nog uit wat er allemaal van aan is.
Al die andere suggesties zouden misschien ook kunnen, maar dan zou het heel toevallig plots iets kapot gegaan zijn. Mogelijk maar onwaarschijnlijk.

Ben al bijna 600€ extra kwijt sinds de aankoop en al ruim vier maanden verder en heb nu ongeveer 120 km gereden, gelukkig wel bij mooi weer })

Vandaag even getest wat de noppenbanden waard zijn (niet alleen de motor, maar ook mijn compact camera is er beroerd aan toe..)
Ongeveer 6km onverhard, meest gravel :]

DSCN9572kl.JPG


DSCN9574kl.JPG


DSCN9582kl.JPG


DSCN9583kl.JPG
 
Je komt op plekken waar ik nooit komen zal met mijn span!
En petje af voor je doorzettingsvermogen.
Het zijn wel mooie foto's, off-road en de herfst hoort toch wel bij elkaar
 
Eigenlijk is dat nergens voor nodig hoor, hier zijn ook schone baantjes, maar de Super Ténéré is hiervoor gemaakt. Het ging heel goed met het span eraan!
Met de KLE durf ik de modderbanen hier niet te doen, dan val ik om en oprapen is te zwaar, dankzij het zijspan kan ik er nu wel door :9
Jan heb ik hier ook al eens doorgestuurd, ik geloof dat hij toen gezweet heeft met de K60 bandjes die erop lagen, de bandjes die er nu opliggen hebben er geen enkel probleem mee.
 
Ik weet nog met Jan vorig jaar, ook met deze Yam, het span wou steeds rechtsaf de sloot in!
De K60 van Heidenau is fijn voor grind en zand, maar niet in de modder.
En Jan heeft dat geweten! :-)
 
Het enige wat ik moeilijk vond waren hele diepe sporen, dan kan je erg schuin gaan als je wilt wisselen en dat is nogal beangstigend.
We hebben zondag op het zijspantrial gezien dat ze daar gemakkelijk omlagen en daar moest ik dan aan denken.
Toen ik uit de modder was kwam ik op zo'n pad en het gras stond zo hoog dat ik ook nog niks zag.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de broem weer mooi aan de loop, stabiel stationair van 1200 t/m en altijd mooi hier terug naar toe als ik een dot gas geef.
Joepie, morgen verder testen op de baan, het is nu te donker om verder te werken en ik moet straks weg. Spijtig, want het is nog lekker warm buiten.
Het probleem heb ik gevonden in één van de chokeplunjers die ik niet goed gemonteerd had. Die maakte dus dat de choke bleef hangen.

Héél veel bijgeleerd de laatste weken, héél veel gevloekt ook en vele pleuro's armer, terwijl dat eigenlijk niet echt hoefde, maar nu rijd ik met nieuw gereviseerde carbs, die zeker nog jaren meekunnen...

Gelukkig kan ik al zijspanrijden en hoef ik daar ook geen weken over te doen om te leren, het avontuur kan eindelijk gaan beginnen :]
 
Het blijft, zelfs nu hij goed loopt, een erg mooie combinatie. :Y

Helemaal de manier waarop de tent op de bak staat.
Slim bedacht, en handig met camperen in vreemde streken.
 
Het blijft, zelfs nu hij goed loopt, een erg mooie combinatie. :Y

Helemaal de manier waarop de tent op de bak staat.
Slim bedacht, en handig met camperen in vreemde streken.

Dank u, dank u...... ook al is het de mijne al lang niet meer......

Oké meid, en nu rijden met die handel, hij moet nu toch wel als nieuw aanvoelen! Complimenten trouwens, je hebt het goed gedaan, en ja, erg sleutelvriendelijk vond ik hem ook al niet! Heb ook knap staan vloeken om die !@#$%%^^% carbs te (de)monteren met 40 graden in de volle zon, dus ik heb met je meegeleefd!
 
Gisteren dus grote testrit gedaan en de motor ging heel fijn.

Vandaag even rap een goot gelegd op het zijspanframe en met het hele geval naar Bilstain gereden:

SAM_1277kl.JPG


SAM_1278kl.JPG


De motor heeft er wel een gebrek bij: heel raar geluid, sterke vermindering in vermogen, geen berg meer op kunnen, geen toeren meer kunnen maken, soms enorme knallen uit de uitlaat... Jan, herkent ge dit?
 
Mijn probleem in Marokko was (maar dat weet je al) dat de motor nauwelijks nog vermogen had in de lagere toeren en dat er een stevige benzinelucht uit de uitlaat kwam; knallen uit de uitlaat niet, ook geen rare geluiden. Kun je het middels Youtube eens laten horen?
 
Ik had ook geen vermogen en volgens Eduard rook het achter mij naar benzine.
Knallen dus wel, bij het vertrek aan een kruispunt, tammelverkeer met veel inhouden en stoppen...
Geluid is heel rauw, zal wel op één pit gelopen hebben. Zal hier morgen nog eens naar zien, ben hem nu even beu...
Alweer iets om uit te zoeken, hopend dat het probleem eenvoudig is, zoals ooit op de Honda, een los kabeltje van de bobijn, of een bougie niet vast genoeg gedraaid of zoiets...

Het vertrek was heel goed, ook de testrit van zaterdag (ongev. 80 km), op een kleinigheid na (beetje stotteren in krappe S-bochten zoals ronde punten). Toen we een 3 kwart uurtje verder waren begonnen de problemen en op de terugweg naar huis werd het steeds erger, ben blij dat ik überhaupt ben thuisgeraakt.
 
Hier de vid:
Knallen zijn niet zo hard bij stationair draaien, maar wel heel veel rook en niet mogelijk om wat hoger in toeren te komen.
Er is vonk op beide kabels, maar de rechteruitlaat is koud, dus die kant doet niet mee.
Rijden ga ik hier niet meer mee doen :N

-O-
 
Laatst bewerkt:
Ik neem aan dat je bougies en bobines omgewisseld hebt? Dab zou het ook nog een losse, gare pick up kunnen zijn. Dan heb je nog wel vonken, maar op hele verkeerde tijdstippen.
Net als losse of vochtige, gecorrodeerde verbindingen tussen de pick ups en de CDI box.
 
Zo, motorische problemen zijn grotendeels opgelost en gisteren weer op avontuur geweest, met een groepje vrienden met onze old-timertjes wat gaan offroaden in een groeve. Mijn trial mocht weer mee als bakkenist :)

IMG_1544.jpg


z3VrrcP.jpg


Gezweet dat we daar hebben en op de rondrit hierna over berg en dal hebben we nog meer gezweet omdat het span niet altijd rolde waar ik ze wou hebben...
Hier een leuke vastrijder, met wat mankracht was dit gauw verholpen:


Spannetje moet nog goed geprepareerd worden om mijn TY veilig te vervoeren, gisteren is een riem tot twee keer toe geknapt (goedkope riemen van de Aldi, ga ik alleen nog gebruiken om beelden te lijmen of zo) en mijn TY op mijn rechteronderarm gekregen. Dik en blauw, maar gelukkig koers kunnen houden zonder ongelukken.
Een achterrem zou hier wel handig geweest zijn, is het onderdeel dat zo gauw mogelijk afgewerkt gaat worden.
Verder veel spierpijn van het zijspanrijden :]
 
Laatst bewerkt:
En het was machtig leuk in de bekende groeve, met de Yam DT'kes (varierend van 125 tot 400 cc) en de TY, en het is een prachtig gezicht om de Suup met de TY als bakkenist, door het veld te zien gaan.
Starterke is daar al een expert in.
Zweten is het met een span op de vuile baantjes, we hadden dat vorige week al eens verkend met de Suup en m'n MZ'je, zwoegen!. En lachen!
Zaterdag was daar nog een mooie kilometer grasbaan bij, de Suup gaat geweldig in dat soort situaties.
Groeten,
Doudou
 
echt zo'n donders gaaf gezicht die ST met dat off roadje ernaast!

hoe heb je de motorische ellende nu opgelost bij de ST?
 
Hier het linkje naar het XTZ topic, dat bespaart me wat tokkelwerk ;)
Maar het is dus nog niet helemaal oké, ik krijg er geen toeren in, boven de 5000 ben ik nog niet geraakt.
Wil ook niks forceren. Het wordt nog wat uitzoeken, maar eerst tijd ervoor vinden. Ik vergeet een beetje dat er nog andere zaken moeten gebeuren hier. Auto moet naar de keuring en zo van die vervelende dingen... :/
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan