Technische weetjes over mijn Honda CBR600 F

lafarina

Rookie
23 mei 2013
12
0
Leidschendam
Hey allemaal,

Zoals sommigen meegelezen hebben ben ik sinds kort eigenaresse van een Honda CBR 600F. Nu ben ik vrouw en zo a-technisch als je maar kan bedenken :P maar ik wil wel graag mijn motor goed onderhouden. Nu heb ik diverse motor vrienden die mij goed kunnen helpen, maar graag wil ik zoveel mogelijk informatie over het onderhouden van mijn motor en zien wat ik zelf kan doen/leren.

Mijn eerste vraag is: Welke olie kan ik het beste in deze motor doen? De eigenaar wist het zelf niet meer.

De tweede vraag is in het algemeen een vraag: welke terugkerende onderhoudsbeurten kan ik zelf uitvoeren en wat moet er (per welk termijn) worden gecontroleerd aan mijn motor? Hebben jullie motor experts ;) daar een vaste routine in per periode? Wat controleren jullie wanneer en wat doen jullie zelf, ((bijv. ketting smeren, oliefilter vernieuwen, et cetera).

Ik hoor dat graag van kenners zodat ik in mijn lijstje geen dingen mis die ik ook had moeten controleren.

Alvast bedankt voor het antwoorden op deze brede vraag!! :)


p.s. heb het 'how to' topic gevonden en kan daar wel het e.e.a. uit leren, maar bedoel voor jullie meer van wat controleer je en wat onderhoud je (zelf of uitbesteed).
 
Hey allemaal,

Zoals sommigen meegelezen hebben ben ik sinds kort eigenaresse van een Honda CBR 600F. Nu ben ik vrouw en zo a-technisch als je maar kan bedenken :P maar ik wil wel graag mijn motor goed onderhouden. Nu heb ik diverse motor vrienden die mij goed kunnen helpen, maar graag wil ik zoveel mogelijk informatie over het onderhouden van mijn motor en zien wat ik zelf kan doen/leren.

Mijn eerste vraag is: Welke olie kan ik het beste in deze motor doen? De eigenaar wist het zelf niet meer.
10W40 half synthetisch voor motorfietsen
De tweede vraag is in het algemeen een vraag: welke terugkerende onderhoudsbeurten kan ik zelf uitvoeren en wat moet er (per welk termijn) worden gecontroleerd aan mijn motor? Hebben jullie motor experts ;) daar een vaste routine in per periode? Wat controleren jullie wanneer en wat doen jullie zelf, ((bijv. ketting smeren, oliefilter vernieuwen, et cetera).
BRAVOK doe je telkens voor het rijden.
Als je de huidige staat niet weet, begin je met een volledige inspectie. Zo maak je een nul-punt.

Wat je wel of niet zelf kan, is onmogelijk via een forum te beantwoorden. dat weet je zelf beter dan wij :)

Er is een fabrieksopgave met intervallen voor bepaalde controles en preventief vervangen.

Ik hoor dat graag van kenners zodat ik in mijn lijstje geen dingen mis die ik ook had moeten controleren.

Alvast bedankt voor het antwoorden op deze brede vraag!! :)


p.s. heb het 'how to' topic gevonden en kan daar wel het e.e.a. uit leren, maar bedoel voor jullie meer van wat controleer je en wat onderhoud je (zelf of uitbesteed).
 
Wat je zelf kunt doen: ieder geval ketting smeren.

Daarnaast wat vaak vergeten wordt zijn het smeren van beweegbare delen als je stepjes, kontactslot, tankslot, en vergoot ook vooral de standaard niet. Dit bij de scharnier punten allemaal.

Voor de rest de bandenspanning controleren en olie bijvullen en koelvloeistof bijvullen en allebij ook in de gaten houden uiteraard.

Remblokjes, ketting en tandwielen, banden in de gaten houden of ze aan vervanging toe zijn. Controleren op lekkages enzo..

En een tip: veel wassen en poetsen. Zo kom je vaak veel eerder gebreken tegen als die er zijn.

Olie ververs ik om de 10.000 ongeveer en de ketting smeer ik ongeveer om de 200/250 km. Ze gaan bij mij vrij lang mee dus dat lijkt me goed zitten. Let wel op dat je niet teveel er op smeert/spuit want dan vliegt het alle kanten op en kan het op je band gaan zitten. Ik veeg het altijd na met een goedkope kwast.

verder geld voor mij: vervangen VOOR het versleten is. met een motor ben je kwetsbaarder en zoals remblokjes en tandwielen, liever vervangen met nog een klein randje remblok er op als er tijdens het remmen achter komen dat ze op zijn.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan