Inlaat modificaties cbr 900 fireblade sc28 1995

Niek de Wildt

Rookie
15 mei 2012
4
1
Weesp
Hallo, ik heb een aantal vraagjes mbt mijn cbr 900 uit 1995:

Op het internet wordt veel gerept over de "viking mod" oftewel het leegplukken van je luchtfilterbox, maar ik heb nog nooit een testbank uitdraai gezien van voor en na.
Het is vooral onduidelijk wat er allemaal zou moeten worden verwijderd, op het filter zelf zit namelijk een flinke flap en ik zie niet wat ze er hebben weggehaald
Ook het schot in de box kan ik prima helemaal verwijderen en dan van buiten de scheur netjes dichtlassen, ipv deze slechts op een paar plekken wat kleiner maken.
Is er iemand dit deze aanpassing heeft uitgevoerd en ervaring mee heeft?
Ik ben ook benieuwd op welke carburateur afstelling diegene dan terecht kwam.

Verder zaten er bij een dynojet kitje wat ik 2dehands van iemand overnam 4 sproeiers met markering 122 maar verder geen "Keihin tekentje" of dergelijk, maar wel een geul in de zijkant die de 122 sproeier van dynojet niet heeft (zie foto)

Foto's:

sproeiers (boven is Dynojet):
20130610232302.jpg


Airbox voor:
20130610232422.jpg


Airbox na (van site hieronder):
airbox1after.jpg


Luchtfilter na (van site hieronder):
airfilterafter.jpg


Site waar oa de inlaat mod wordt beschreven:
How to: Viking Mod for more power!! Carb blades only - Honda Motorcycles - FireBlades.org

Origineel kwam die mod van een ik dacht zweedse of noorse site af, vandaar de naam "viking mod" misschien? heb die site deze week nog gezien maar kan het nu niet meer vinden, iemand?

Graag geen inschattingen, ik kan zelf ook heel goed logisch redeneren, gaat mij puur even om reacties van mensen met daadwerkelijke ervaringen.

Bedankt, Niek
 
Laatst bewerkt:
Als je dit doet moet je wel de sproeiers aanpassen, want met zo veel lucht gaat je motor geheid te arm lopen. En dan is het een kwestie van tijd voordat je zuigers schade oplopen.
 
Je kan een Factory Pro airbox kit erin schroeven, heb er vele gedaan en met een verbluffend resultaat.

Factory Pro airbox kit:

APK2x3.jpg


Daar zie ik dan toch dat er nog heel wat meer schotten weggehaald worden.

Een airbox is in feite getuned, de lucht wordt schoksgewijs aangezogen door de cylinders. De vorm van de airbox, de schotten etc., helpt bij het zo veel mogelijk stil houden van de lucht in de box zodat de torque karakteristiek zo vlak mogelijk wordt. Dat komt de rij-eigenschappen van het blok ten goede, maar kost ook wat vermogen.

Ga je nu die schotten weghalen, dan wordt de torque karakteristiek minder vlak. Meer 'dode plekken' in het afgeven van het vermogen. Maar als je het goed doet, krijg je wel meer top-pk's.

De vraag is of je dat wil.

Nou heeft de CBR900RR standaard al een dip in de vermogensafgifte ronde de 3000rpm. Maar dat komt vooral door het restrictieve papieren filter en de ontzettende sigaar van een uitlaat die er op zit. Die dip raak je al kwijt door een open filter en een open uitlaat te plaatsen en dan grotere sproeiers te gebruiken (130). Daar hoef je geen airbox mod voor uit te voeren.

Levert je zo'n 6pk op over het volledige toerenbereik. Mensen roepen altijd dat ze meer pk's willen, en dan bedoelen ze top-pk's. Maar wat je eigenlijk wil zijn meer pk's over het hele toerenbereik. Daarmee wordt je gasresponse beter en ben je gewoon sneller de bochten uit.

Ik vind de Factory Pro kit een beetje te veel van het goede. Overigens las ik hier en daar dat dat schuim nog wel eens wil degraderen en dan direkt je carbs in gezogen wordt. :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan