Motor houdt in bij harde tegenwind

dhanpata

Rookie
20 mei 2011
11
0
Hallo allemaal.

Ik reed vanmorgen met mijn Suzuki Bandit 600 op de snelweg.
Stond aardig wat wind en reed met een rustig gangetje van 120-130

op een gegeven moment merkte ik dat de motor begon in te houden hij zakte in toeren en pakte even later weer op.

geen idee wat het kan zijn.

Onlangs is de motor geheel gechecked (carbs, ontsteking, afstelling kleppen)

Hoop dat jullie een idee hebben
 
als ik met dezelfde snelheid rij zonder al teveel wind heb ik dit probleem niet.

maar wat zou er dan los kunnen zitten zoals dropje73 als mogelijke oorzaak asangeeft?
 
Laat de motor stationair draaien spuit wat remmenreiniger over je inlaatrubbers, luchtfilterkast aansluiting en als je dan een verandering in loop-cultuur krijgt heb je een lek.

Of je gaat terug naar je motorzaak en legt het probleem even uit, dan kijken zij even.
 
Je hebt wind tegen. De motor wordt afgeremd. Jij geeft gas bij, maar dat heeft niet het gewenste effect. Je geeft nog wat gas bij, helpt niets. Dan valt de wind weg, of je neemt gas terug, en ineens klopt de mengverhouding weer, de motor pakt plots weer op.
25Kw gok ik?
 
Je probleem komt mij bekend voor. Ik heb het wel eens gehad bij een GSX750ES. Als ik mijn been een beetje wegdraaide van de motor begon hij direct in te houden, waarschijnlijk omdat hij dan meer lucht kreeg toegevoerd. De motor liep verder goed en ik heb het er bij laten zitten.
 
Haha, ik heb dat bij de Bandit ook.

Zit je toevallig met je tenen op de stepjes? Probeer je voeten eens wat naar voren te zetten. Volgens mij is de reden dat er onderdruk ontstaat rondom de airbox, en dan kan ie niet lekker meer aanzuigen. Bij zijwind van rechts merk ik het het beste als ik mijn tenen op het stepje zet aan de rechterkant.


Je kunt nog even checken op valse lucht (laten draaien en wat startgas bij de spruitstukken blazen), maar ik denk dat het gewoon luchttekort is vanwege onderdruk.
 
@martijnGP ik zit idd met mijn tenen op de stepjes.
zal het eens proberen om mijn voeten iets meer naar te voren te plaatsen.

@dropje73, heb de motor sinds aug 2012
 
Dit probleem had ik zelf ook kort geleden, bleek dat de vlotterbak ontluchting/breather hose helemaal verkeerd zat. deze zat dus direct in de wind. alles geprobeerd, niets hielp, totdat ik dat slangetje verplaatst had naar een plekje uit de wind (ingang luchtfilterbak in mijn geval) en alle problemen waren verholpen!
Weken aan het zoeken geweest, uiteindelijk een klusje van 10 sec. :+
 
Dit probleem had ik zelf ook kort geleden, bleek dat de vlotterbak ontluchting/breather hose helemaal verkeerd zat. deze zat dus direct in de wind. alles geprobeerd, niets hielp, totdat ik dat slangetje verplaatst had naar een plekje uit de wind (ingang luchtfilterbak in mijn geval) en alle problemen waren verholpen!
Weken aan het zoeken geweest, uiteindelijk een klusje van 10 sec. :+


Hmm.. Makes sense. Morgen even kijken, bedankt voor de tip :)
 
Ik merkte het ook echt bij bepaalde windvlagen, in de bbk bijv. nergens last van. dat maakte het ook zo lastig zoeken. uiteindelijk de link naar het antwoord hier op mf gevonden en zo het probleem opgelost. :)

Het heeft te maken met de luchtdruk in de vlotterbak, die is door die windvlagen te hoog of juist te laag ten opzichte van de luchtdruk in de venturi waardoor motor een te arm of te rijk mengsel opgedient krijgt. En dat vind ie niet lekker. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan