CB125T 8800 HC bij volgas!

Wincake

MF'er
21 okt 2012
161
0
De brandstofwaarde bij volgas is 8800 waar het 500 zou moeten zijn. Hoe of wat is hier het probleem? Niet zo veel tijd voor details op t moment, maar als je iets wil weten vraag maar raak!
 
Dat is alles wat op de meetapparatuur kwam te staan. En idd 8800, sorry!

En weet iemand wat de dop is rechts van de cilinder? Met 2 gele draadjes? Geen ontluchting, dynamo, olieindicator of wat dan ook.
 
8800 HC uitstoot...

op een uitlaatgasanalyser worden de onverbrande koolwaterstoffen (=brandstof) weergegeven in ppm (parts pro milion).

8800 ppm HC is inderdaad veel te hoog, wat duid op een te rijk mengsel en / of een slechte verbranding...
 
Laatst bewerkt:
8000 ppm HC is niet :N normaal :N

"rijk staan" is nog iets anders dan "niet alle brandstof verbranden"



hahaha, meten aan zo'n oud ding.
zeker de nieuwe lichting monteurs.
maak de carburateur schoon en zet dat ding op de standaard instelling en de carburatie moet goed zijn.
eventueel de mengschroef iets bijregelen en klaar ben je.
 
Het rare is dat alle 2 de bougies gewoon vonken en goed, tot dat ik vol gas geef, dan komt deze waarde naar boven en verzuipt de motor langzaam. Kan dit een begrenzing zijn? Zowel ik als de monteurs zijn met hun 35 jaar ervaring het spoor wat bijster, omdat er iets vervangen kan zijn als b.v. een gasbuis, waardoor er geen zak meer van klopt. Oliedrukschakelaar? Maar ik heb nergens een sensor of lampje daarvan?
 
Alles staat trouwens afgesteld zoals het hoort, geloof me! Het is geen carburatieprobleem tenzijn er daadwerkelijk heel andere sproeiers in zitten, maar wphb zegt van niet.
 
Ook helemaal goed, klepspeling ook, en werkelijk alles dat je kunt afstellen is helemaal perfect. Stationair en tot een bepaald toerental gaat het allemaal super, maar daarna gaat er iets mis
 
Pfoeh daar heb ik zo niet op gelet..het enige dat ik weet is de HC waarde. Ik kan er met m'n hoofd gewoon niet bij hoe dat kan? Is er een gasbuis aangepast? Welke opties zijn er?
 
hahaha, meten aan zo'n oud ding.
zeker de nieuwe lichting monteurs.
maak de carburateur schoon en zet dat ding op de standaard instelling en de carburatie moet goed zijn.
eventueel de mengschroef iets bijregelen en klaar ben je.

haha, wij praten dezelfde taal *D

Inderdaad, lekker boeiend wat de waarde van iets is.
Belangrijker is, hoe loopt het motortje ?

edit : Oh, loopt dus te rijk bij volgas.

Kan de gasnaald nog een stukje omlaag ? (clipje omhoog)

En kan je ook verschil zien aan de bougie's (of meten :+ ) tussen de linker en rechter cilinder ?
Hoe is je luchtfilter ? Is die mooi schoon (en nieuw) ?

De kleine Honda'tje komen erg nauw met de fijnafstelling, weet 100% zeker dat de ontsteking 100% goed getimed staat.
Vlotterstand is ook een belangrijk punt, dit kwam bij me Honda CB77 in ieder geval ook erg precies.

Maar over het algemeen klinken de problemen wel als een carburatie probleem, begin dus bij het luchtfilter, of zelfs de aanvoer naar het luchtfilter...

Maar zorg echt dat de ontsteking helemaal goed is, dat is de absolute basis van de fijnafstelling. En het komt echt heel erg precies bij die kleine Honda's.

Bij me CB50 (80cc, snelle nok, etc.) was het verschil tussen sproeier 100 en 110 al te groot, het was rot lopen, of rot lopen.
En uiteindelijk met sproeier 105 (die ik uiteraard weer niet had liggen in het sproeier bakje:( ) liep hij perfect, maar dan ook echt perfect.
Ik ben er een week of 4 mee bezig geweest, en dat waren inderdaad 4 lange weken.

Vol blijven houden dus, proberen, controleren, aanpassen, etc. etc. ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan