KLE 500 springt uit versnelling

Status
Niet open voor verdere reacties.

BolletjeBas

MF veteraan
18 jun 2010
11.175
10
Bolletje
Zoals titel, in de 2e versn. Bij gas los van hogere toeren en afremmen op de motor schiet hij in zijn neutraal.

Is er iets wat ik van "buitenaf" kan stellen/vervangen of is dat niet mogelijk?
Ik heb een 2e blok liggen, compleet, met goede compressie, echter weet ik niet hoe de verdere staat is.

( Als het een gevalletje versn. Bak repareren wordt, wissel ik liever eerst het blok om, om te kijken hoe die is )

Wijze woorden zijn welkom! ;-)
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk zijn de dogs op je tandwielen afgerond, vervangen dus.

Zoiets zie je dan:

asdasdfd.jpg
 
Laatst bewerkt:
ik zou eerst naar de bediening van de bak kijken.
en dan speciaal naar de stopper arm en bij behorende veer.
schakelnokken heeft dit niet zoveel mee te maken.
met afremmen op de motor, worden de schakelnokken andersom belast.
en het lijk mij sterk dat die andere kant van de schakelnok(ken) ook afgerond zijn.
kan van buitenaf, zit achter de koppeling.
 
ik zou eerst naar de bediening van de bak kijken.
en dan speciaal naar de stopper arm en bij behorende veer.
schakelnokken heeft dit niet zoveel mee te maken.
met afremmen op de motor, worden de schakelnokken andersom belast.
en het lijk mij sterk dat die andere kant van de schakelnok(ken) ook afgerond zijn.
kan van buitenaf, zit achter de koppeling.

Wijze woorden, en waar precies kan/mag/moet ik naar kijken/voelen?
 
Laatst bewerkt:
als je de versnellingspook beweegt, voel je de veerkracht van veer nrtje 92144.

Als je de versnellingspook beweegt voel je voornamelijk de veerkracht van 92144A! (ook 92144, maar deze kracht is verwaarloosbaar t.o.v. die van 92144A)! nr 92144 houdt de schakelwals op de juiste positie (die zou de oorzaak kunnen zijn maar dat zou me toch verbazen omdat je dan met alle versnellingen problemen zou hebben en constant tussen 2 versnellingen in zou zitten)

gewoon openschroeven en kijken of het nog functioneert.
als dit het niet is dan moet toch de bak eruit of een ander blok.
:^
mvg Raf
 
Laatst bewerkt:
Als je de versnellingspook beweegt voel je voornamelijk de veerkracht van 92144A! (ook 92144, maar deze kracht is verwaarloosbaar t.o.v. die van 92144A)! nr 92144 houdt de schakelwals op de juiste positie (die zou de oorzaak kunnen zijn maar dat zou me toch verbazen omdat je dan met alle versnellingen problemen zou hebben en constant tussen 2 versnellingen in zou zitten):^
mvg Raf



je hebt gelijk, cijfertjes verwisseld.
zijn ook zulke kleine cijfertjes.
 
Mmmmh, raar! De dog bones slijten ook wel als je afremt op de motor maar in mindere mate dan bij het accelereren dacht ik. Alhoewel er bij gas lossen ook wel een telkens een 'tik' plaatsvindt. Ik zou zoals Bananeman reeds zei gewoon het blok openmaken en inspecteren of ineens het andere blok plaatsen. Ik gok op de dog bones of eventueel een scheve schakelvork?
mvg Raf
 
De kettingspanning is trouwens nul op dit moment ( slap ) moet ik nog stellen, maar dat zal niks uitmaken neem ik aan.

( ik heb de motor zonder kentekengekocht, en overgezet op een frame met kenteken, eerste ritje direct dit probleem )


Excusez moi fout du spel... zit op de tablet.
 
Laatst bewerkt:
Geen testritje gemaakt bij aanschaf? :N

Op het erf ( geen kenteken ) door alle versnellingen, koppelen, stationair, in de toeren warm laten worden etc. etc. allemaal prima.
Alleen nu dus in de 2 vanaf hogere toeren bij gas los schiet hij er uit.

Moet ik de bij een volgende testrit dan soms ook kijken wat de motor doet als ik met 70km in z'n 5 doet als ik het linkerknipperlicht aan doe terwijl ik rem? :P

i.a.w. ik heb wel getest, maar je kan niet alles onder controle hebben. ;)

Daarbij, ik zou wel gek zijn als ik dit
zou doen terwijl het blok twijfelachtig is. :)
 
Deksel losgenomen en spul geinspecteerd. alles in orde aan de buitenkant van het motorblok. In het WPHB las ik trouwens ook dat het vaker voorkomt dat hij uit de 2e ( of 3e ) versnelling schiet door versleten tandwielen. ( er wordt een alternatief nummer gegeven voor vervanging van desbetreffende tandwielen )

Maar, om een lang verhaal kort te maken; zondag het blok uit het andere frame trekken, en maandag de blokken omwisselen. :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan