Accu opeens opgezwolle na vullen

Mast3rmind

MF'er
31 mrt 2012
148
0
Hallo,

Ik heb vandaag een nieuwe accu gekocht het gaat om een YUASA YB10L-BP. Ik heb hem vandaag eerst gevuld met zuur die ik erbij kreeg.

Heb hem aan de lader opgehangen en wat blijkt dat het opgezwollen is, het lijkt of het gaat barsten.

Wat zou ik fout kunnen hebben gedaan?
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik heb vandaag een nieuwe accu gekocht het gaat om een YUASA YB10L-BP. Ik heb hem vandaag eerst gevuld met zuur die ik erbij kreeg.

Heb hem aan de lader opgehangen en wat blijkt dat het opgezwollen, het lijkt of het gaat barsten.


Wat zou het kunnen zijn is de accu overleden?


Het zuur was voldoende om de accu op te laden, je had hem niet aan de oplader mogen zetten.
 
Een accu die je vult met zuur wordt automatisch gedeeltelijk electrisch geladen. Het beste is om de accu daarna aan een goede druppellader te hangen om helemaal te laden voor ie gebruikt wordt.

Kan het zijn dat je hem aan een auto-lader hebt gehangen die er zonder enige remming veel te veel Ampere's in heeft willen jagen?
 
Laatst bewerkt:
Hoe zit het met de overloop/ontluchting, is het dopje wel verwijderd?
Je ziet het rode slangetje/dopje rechtsboven op de foto.
BatteriaYB10L-BP_Yuasa.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ben ik dan de enige die die accu niet meer vertrouwt?

Als dat ding gaat lekken onder je zadel... :X
Ik had hem ook afgevoerd.
Maar ja, ik zou ook dat dopje vooraf verwijderd hebben :Y

Voor de liefhebber.
Er zijn twee manier om goed een nieuwe accu klaar te maken voor eerste gebruik;

1. vullen, laten uitborrelen (ong een uurtje) aan de lader totdat vol (kan wel een nachtje zijn, soms)

2 vullen, plaatsen in motor, minimaal een uur rijden


bron: diverse accu-experts
 
ik heb bijna overal zitten lezen dat je hem moet opladen na dat het gevuld is.


platen worden al statisch geladen vanuit de fabriek.
op 't moment van zuur bijgieten is de accu gedeeltelijk vol geladen. ;)


daarna kan je hem inderdaad in je motor zetten en een stukkie gaan tuffen, of je zet hem aan de lader voor het laatste restje stroom in de accu te krijgen.
 
Ik ben wel eens tegengekomen dat het voor een verse halfgeladen accu niet optimaal is als ie meteen flink veel stroom moet leveren. Vandaar dat "in de motor, starten, rijden" bij een vlot startende lichte viercilinder misschien een ander verhaal is dan bij een dikke tweepitter die wat lastig aanslaat?
 
Terug
Bovenaan Onderaan