Revisie TL1000S

nick1984

Rookie
16 jun 2013
3
0
Hoi,


Ik ben om een aantal redenen (o.a slecht schakelen) mijn TL1000S aan het opknappen. Tijdens het demonteren van het blok is me al opgevallen dat de as waar het schakelpookje aan vast zit krom is. Verder lijkt een van de schakelvorken ook behoorlijk versleten aangezien de linker nok 2mm dunner is dan de rechter (foto1). De andere twee (foto2 en 3) heb ik niet echt zicht op aangezien dit de eerste keer is dat ik een set schakelvorken zie :). Ik heb dan ook de volgende vragen:

Wat kan een mogelijke oorzaak zijn dat de schakelvork is versleten?
Zijn de schakelvorken op foto2 en 3 nog bruikbaar?
Zijn er nog meer dingen die ik moet controleren/vervangen n.a.v de versleten schakelvork(en)?
Van welke onderdelen is het verstandig om deze te vervangen nu het blok toch open ligt, de teller staat ongeveer op 30000?

Ik heb het volgende al op de lijst staan:
-Kleppen inslijpen
-Cilinderwanden opruwen
-Nieuwe zuigerveren
-Nieuw lager uitgaande as
-Krukas en drijfstang lagers?


Alvast bedankt,
Nick

CbXMb4x.jpg

6IQYcXN.jpg

wV6VV07.jpg
 
Je gaat al dat werk doen en overweegt om schakelvorken met slijtage terug te plaatsen :?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
nieuwe lagers en zuigerveren met 30.000km?
met 30.000km is dat blok net ingelopen.
vervang de kromme schakelas en eventueel de schakelvorken en zet het blok weer in elkaar.
oorzaak van de slijtage van de schakelvorken is niet netjes schakelen.
de kromme schakelas door valschade??
en controleer ook of de schakelnokken aan de zijkant van de tandwielen niet afgerond zijn.
 
Waarom zou je nicasilwanden gaan opruwen?En versleten zuigerveren bij 30dkm?Heb je dat gemeten?

Ik denk dat hij 'honen' bedoelt. Ook bij nicasilwanden moet dat gebeuren voor de smering van de zuigers.

Maar als na 30.000 kilometer de hoonsporen al weg zijn uit de cylinder, dan zou ik de cylinder niet helemaal meer vertrouwen...
 
Laatst bewerkt:
Maarreeh, omdat texoot toch ook wel wat gelijk heeft: waarom zou je al die dingen van je lijst gaan doen als het blok pas 30.000 heeft gelopen?

Kromme schakelas komt hoogstwaarschijnlijk omdat de motor een keer gevallen is.

Slijtage aan de schakelvorken komt door slechte olie, slecht schakelen, of versleten nokken van de tandwielen.

Het kan ook nog komen door slechte toleranties bij de productie, als de versnellingsbak niet goed uitgesimd is.

Die schakelas zou ik vervangen, en die schakelvork ook. Vervolgens even checken of de tandwielen ver genoeg in elkaar schuiven en simmeringen gebruiken om afwijkingen aan te pakken. Dan gaat je bak weer 100.000 kilometer mee.
 
Bedankt voor de reacties!

Het schakelprobleem dat ik ervaar is dat schakelen alleen nog maar gaat door de motor veel toeren te laten maken, ook gaat het in neutraal zetten erg lastig, de bak gaat dan steeds naar de 1 en de 2.

De nieuwe zuigerveren en opruwen/honen/flexhonen heb ik op de lijst staan omdat er bij veel revisie topics wordt aangeraden om, als het blok dan toch open ligt ook de zuigerveren te vervangen en te honen zodat de veren weer goed kunnen inslijten. Indien dit bij een blok met 30K nog niet nodig is sla ik het graag over, spaart weer een hoop centen :). Komende week zal ik in ieder geval de tandwielen eens bekijken.
 
Kijk niet alleen naar de schakelvorken maar ook naar de versnellingsbak. bovenste schakelvork van de 3/4 versnelling is versleten als ook je tandwiel van de bak... Die vervangen...

Ik zou met goede meetapparatuur eerst alles meten voordat je ,,dure'' dingen gaat vervangen. 2mm dunnere schakelvorken is wel heel veel en zo ziet het er niet uit...

Verder lagers en keerringen vervangen die kosten relatief niets t.o.v. het werk wat je er van hebt als hij nog eens open moet.. Krukas modificeren voor meer olie naar drijfstangen...
 
Laatst bewerkt:
van welk bouwjaar is je blok?

ik heb zelf mijn TLS blok uit elkaar gehaald (50kkm) en de cylinders licht gehoond, zuigerveren vervangen en klepseals.
omdat mijn blok een vastgelopen drijfstang had heb ik een andere krukas geplaatst en grotere oliepomp gemonteerd (en nieuwe glijlagers etc)
 
Ondertussen heb ik het een en ander gemeten.

De nokken van de schakelvorken, zowel voor de input als output shaft zitten nog binnen spec qua dikte en ruimte tussen tandwiel en vork. Voor de schakelvork van in input shaft geldt echter dat de linker nok (foto1 van mijn eerste post) 2mm minder breed is dan de rechter nok en de nokken van de output shaft vorken. Verder lijkt het erop dat het tandwiel waar de schakelvork van de input shaft in rust beschadigd is, er zitten twee zwarte lijnen op het loopvlak (zie foto).

De nokken van de tandwielen lijken in orde, ik heb uit andere topics begrepen dat de randjes van de nokken in ieder geval strak/scherp moeten uitzien (zie foto).

Verder zijn de zuigerveren ook nog binnen spec en valt er een hoonpatroon te zien in de cilinderwanden (zie foto). Nieuwe zuigerveren zijn dan bij nader inzien niet strikt noodzakelijk.

@TLRboy, Welke lagers zou ik naar jouw mening moeten vervangen? Het modificeren van de krukas geldt toch alleen voor modellen uit '97, of hebben nieuwere blokken ook het probleem dat het krukas lager kan drooglopen? Het betreffende blok is uit '99.

@Vinnie165: Meetlat is ter indicatie :)

rXNNGH1.jpg

YIIwc4c.jpg

FDlhxLR.jpg

cLRslhM.jpg

CYWf5J7.jpg

uWowqXK.jpg

iP67iJd.jpg
 
Laatst bewerkt:
Probleem met de smering van de krukas is alleen bij '97, jouw blok heeft dat problem niet.
Het probleem was dat de olietoevoer van de glijlagers van je drijfstangen van 1 kant door de krukas liep, dat is later (>97) verbeterd door van 2 kanten aan te komen.
 
Cilinders zien er goed uit, zou ik niets aan doen nog.
Tandwiel is verder ok, de groef is op een plek waar je normaliter nooit geen slijtage hebt en te wijten aan het feit dat de schalkelvork krom was, perssonlijk en op de foto's afgeaand zou ik alleen schakelvorken en kromme as vervangen. Zo'n blok moet zeker 75000 (en nog meer) moeten kunnen hebben zonder totale revisie. Als de kleppen nooit geen problemen gegeven hebben lekker laten zitten, ik weet niet wat kleppen de TLS heef maar er zijn tegenwoordig erg veel motoren met titanium kleppen die je niet meer kunt slijpen. Dus effe oppassen
Ik rij al jaren zonder de kleppen te hebben gesteld (wel gecontroleerd) en ze geven geen krimp.
Ook met mijn 1 pitter enduro fietsje heb ik al 2 bigends en een zuiger/cilinder versleten mar rij nog steeds met de origínele kleppen, zetels, geleiders en seals.
Gewoon alles netjes schoon maken, zorgvuldig monteren en rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan