R6 2003 lekt olie bij de rotor cover

RetepV

MF veteraan
22 okt 2008
4.567
2
Huizen
Hi,

Ik heb hier een Yamaha R6 die olie lekt. De olie lekt alleen tijdens het rijden, tijdens stationairloop lekt er niks.

Het lijkt bij de 'rotor cover' vandaan te komen. Maar bij mijn ouwe Honda Fireblade komt daar volgens mij geen olie.

Ik wilde simpelweg de pakking gaan vervangen, maar wat is de kans dat er binnenin ook nog een oliekeerring kapot is?

P.S.:

Ik veegde de olie weg en er kwam een stukje siliconenkit los, het lijkt er op als dat het deksel ooit met vloeibare pakking is vastgezet en dat dat er uit geblazen is.
 
Laatst bewerkt:
Ach, in de service manual zie ik nu dat de nokkenasketting ook achter dat kapje zit, dus daar zal inderdaad wel olie horen te komen. Eigenlijk is mijn vraag dus al beantwoord. Maar bevestiging is nooit verkeerd. :)
 
Deksel van de pick-up rotor is één van de eerste delen welke geraakt worden met een simpele schuiver over de rechter kant. Kan weinig kwaad maar: Bij beschadiging vervangen incl. originele pakking is wel 't makkelijkst (OEM onderdelen, +/- €80,-).
 
Laatst bewerkt:
Thanks wimmel_1. Op Ebay is de pakking 13,32 euro. Zelf kan ik hem wel vervangen. Boutjes moeten met 12Nm vast.

PR120* Yamaha R6 Dichtung Zünddeckel Zünddeckeldichtung | eBay

De motor is inderdaad een keer op de rechterkant gevallen, er zitten wat krassen op de kuip. Maar op het kapje is geen kras te zien, dus die is misschien vervangen. Misschien is de rechter onderkuip ook nog vervangen, want die ziet er ook nog prima uit.

Ik gok dat de vorige eigenaar de motor vanuit stilstand heeft laten vallen (gezien de horizontale krassen op de rand van de bovenkuip), het kapje heeft vervangen en heeft zitten prutsen met vloeibare pakking.
 
Laatst bewerkt:
In dat "zooi" linkje van me staat een origineel Yamaha Service Manual als .PDF voor dat type (RJ09). 2003 is eigenlijk een RJ05 maar is 100% gelijk.

€13,- incl. verzenden is redelijk netjes. De dealer koopt ze in voor iets minder dan een tientje bij Yammie ;)
 
Ik ga overigens wel de pakking gewoon bij de dealer hier kopen hoor. ;) Maar ik gebruik Ebay wel als referentie om te zien of mijn dealer een eerlijke prijs rekent. :P 20 euro vind ik nog een eerlijke prijs, zelfs 25 euro nog wel.

Maar 80 euro voor een stukje karton... Dan lach ik hem in zijn gezicht uit.

Bij cmsnl kost hij 12 euro ex verzenden.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga overigens wel de pakking gewoon bij de dealer hier kopen hoor. ;) Maar ik gebruik Ebay wel als referentie om te zien of mijn dealer een eerlijke prijs rekent. :P 20 euro vind ik nog een eerlijke prijs. Maar 80 euro...

Die €80,- ,da's incl. 't complete deksel :P

En nee, ik rijd nooit iets stuque }) :o :+
 
Laatst bewerkt:
Ah, ok, bij cmsnl is de cover alleen al 110 euro. :X


Ik mag hopen dat dat de prijs is incl. de afdichting voor de rotor én rubber is, dus helemaal compleet? Dat plastic afdekkapje van de rotor is normaliter gewoon over te zetten incl. rubber.

Als je dát stuk rijd heb je iets meer schade aan een R6 :P


Onderstaande kapje kost incl. bijbehorende pakking dus een slordige €80,- Dit is van een RJ15, maar dat maakt qua prijs niet echt iets uit.

xqlted.jpg


Als je het binnenste plastic dekseltje met ring óók stuk weet te krijgen..... kost 't waarschijnlijk wel wat meer :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan