Zekering 1A/32V

royekool

Rookie
29 aug 2012
26
0
Apeldoorn
Beste mensen,

De zekering uit mijn (2e hands aangeschafte) Garmin zumo 210 motornavigatie is doorgebrand.

Nu blijkt dit een 1A/32V zekering te zijn hetgeen de wenkbrauwen doet fronsen mij menig monteur (niemand heeft een 1A zekering op voorraad). Nu heb ik zelf weinig verstand van electra, dus ik heb dit nagebeld bij Garmin.

Zij bevestigen dat er een 1A zekering in de Zumo210 zit, maar vertelde dat ik rustig een 2A zekering kon installeren.

Is er iemand die dit voor mij kan bevestigen c.q. kan onderbouwen?

Vast bedankt voor de reacties!

mvg, Roy
 
Thnx voor de reacties. Het is een steek- zekering. De reden waarom ik het hier vraag is om een onderbouwing te krijgen. Maw; wat doet een 1Ampere of 2Ampere zekering? Wat is het verschil en kun je zomaar een zwaardere zekering installeren zonder de boel te beschadigen?
 
De zekering brand door als de stroom te hoog wordt, hij begrensd de maximale stroomsterkte dus op 1 cq 2 Ampere. Dit zodat je draad/printplaat/whatever niet doorbrand door een te hoge stroomsterkte. Als Garmin zegt dat je een 2A erin kan zetten kan dat dus geen kwaad, hun apperatuur kan die stroomsterkte blijkbaar simpel trekken.
 
Thnx voor de reacties. Het is een steek- zekering. De reden waarom ik het hier vraag is om een onderbouwing te krijgen. Maw; wat doet een 1Ampere of 2Ampere zekering? Wat is het verschil en kun je zomaar een zwaardere zekering installeren zonder de boel te beschadigen?
De zekering springt als de stroom hoger is als wat er op staat.
Hoelang het duurt voordat hij springt is afhankelijk van de stroomsterkte.
Een 2 ampere zekering heeft 2x zoveel stroom nodig om te springen dan een 1 ampere.
Bij sluiting is de stroom zo hoog dat ze beide binnen een seconde zullen springen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/...voor-auto-en-industrie-Steekzekering-32-V-1-A
De zekering is zo bemeten dat hij niet springt onder normale omstandigheden maar wel bij overbelasting.
Ga je de zekering vervangen voor een zwaarder exemplaar dan zal bij een defect in het apparaat meer schade optreden omdat het te lang duurt voordat de zekering springt.
Je hebt duidelijk iemand aan de telefoon gehad die niet goed weet hoe het zit.
 
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/...voor-auto-en-industrie-Steekzekering-32-V-1-A
De zekering is zo bemeten dat hij niet springt onder normale omstandigheden maar wel bij overbelasting.
Ga je de zekering vervangen voor een zwaarder exemplaar dan zal bij een defect in het apparaat meer schade optreden omdat het te lang duurt voordat de zekering springt.
Je hebt duidelijk iemand aan de telefoon gehad die niet goed weet hoe het zit.

En jij vergeet evengoed te vermelden dat daar een ultra snelle zekering in moet (microelektronica). 1A extra traag erin en alles brand nog lekker door...
 
Zekeringen kunnen verouderen, dat zou een oorzaak kunnen zijn.
Andere oorzaken zijn overbelasting of kortsluiting, iets wat vreemd is als het apparaat verder in orde is.
 
Allemaal bedankt voor de reacties!

Ik krijg helaas geen foto ge upload via de telefoon, maar er staat op de kop zijde een grote 1. Op de vlakke zijde staat 1A/32V, een symbool en A1611 geschreven. Op wikipedia staat een classificering van A,B,C klasse. Waarbij A supersnel is. Wellicht dat deze zekering dat ook is? Ik kom er niet achter of dit een F,FF-klasse oid Is
 
Terug
Bovenaan Onderaan