KLE 500 heeft het benauwd?

BolletjeBas

MF veteraan
18 jun 2010
11.175
10
Bolletje
Heren, het volgende; ik heb een KLE in elkaar geknutseld, en daar ben ik nu lekker mee aan het rijden.
Echter valt het volgende me op ( of het bij de motor hoort, of dat het een "issue" is weet ik dus ( nog ) niet

Hij rijdt prima, halfgas, volgas, lage toeren, hoge toeren etc.
Echter, als ik schakel naar een hogere versnelling, en dan een klein ( 1/8e ) slag gas geef en hem op die stand hou ( in plaats van direct volle bak op het gas ) "knijpt" hij 'm eerst een beetje vóór hij in die stand ( of méér gas ) lekker oppakt.
Stationair pokkelt hij ook een beetje ( maar wederom geen idee of dat bij de motor hoort )

Om een idee te geven van de "ernst" ; hij verslikt zich niet, maar m'n lichaam reageert er wel op ( dat je verwacht te versnellen, maar hij dat niet doet en je daardoor naar voren leunt )

Ik heb in de wandelgangen vernomen dat een KLE last heeft van het "on/off" effect, maar dit is net een stapje verder.

Zou het aan de mengselschroeven kunnen liggen? ( ik heb ze nu 2 slagen uit staan )
Ik heb dat nog niet kunnen testen ( blok was veel te heet :P )

Valse lucht heb ik wel op getest, dat heeft hij niet ( maar hij geeft verder ook geen "valse lucht symptomen" )

Er zit ook een nieuw ( nu 1 week oud ) luchtfilter in, daar kan het niet aan liggen.
Ook heb ik de ontluchtingsslang van de carbs naar beneden toe geleid, dus die zit niet in de buurt van de inlaat.

Ideeën?


Oja, en een fotootje, omdat jullie daar zo van houden :P

400743_674801842536681_1161415183_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
CV, en je bent al de zoveelste die dat vraagt van die band :P

Die band hoort er zo op te zitten, 9 van de 10 keer als ik ze zie rijden met die banden zit 'ie er verkeerd om op. :P
 
Laatst bewerkt:
Klinkt een beetje alsof hij net te arm staat afgesteld. Ik zou eens kijken, wat er gebeurt, als je de naalden een standje hoger zet. En stationair iets verrijken, kan schelen in het rijden bij deellast.
Het is dat je niet helemaal naast de deur woont, anders zou je mijn air/fuel meter wel even mogen lenen.
Hij is ook al eens gebruikt, om een viffer beter af te stellen, die wat rommelig liep rond de 3000 rpm. Na beter afstellen van het stationair gebeuren was dat over.
 
Voorband zit goed.

Mengselschroeven hebben niet zoveel effect bij het normaal rijden. Deste meer bij stationair.

Dus geen nut bij het aanleggen van je gas? Ik neem aan dat als je rijd, en het gas helemaal dicht doet, de schuiven ook helemaal naar beneden gaan?

Mij is verteld dat het ( ongeveer ) zó werkt; stationair tot 1/8e: mengselschroef. 1/8 tot 1/4 : stationairsproeier. 1/4 tot vol: gasnaald icm hoofdsproeier..

Als je mij bovenstaande correct kan uitleggen, gaarne! :)
 
Klinkt een beetje alsof hij net te arm staat afgesteld. Ik zou eens kijken, wat er gebeurt, als je de naalden een standje hoger zet. En stationair iets verrijken, kan schelen in het rijden bij deellast.
Het is dat je niet helemaal naast de deur woont, anders zou je mijn air/fuel meter wel even mogen lenen.
Hij is ook al eens gebruikt, om een viffer beter af te stellen, die wat rommelig liep rond de 3000 rpm. Na beter afstellen van het stationair gebeuren was dat over.

Zal ik straks eens doen, volgens mij kan ik de deksels er af halen zonder de cars te lossen, scheelt weer!

Bedankt voor je aanbod!
Als hij "goed" loopt heb je kans dat ik eens lanskom voor een check. :)


Ik hou jullie op de hoogte.
 
Dus geen nut bij het aanleggen van je gas? Ik neem aan dat als je rijd, en het gas helemaal dicht doet, de schuiven ook helemaal naar beneden gaan?

Mij is verteld dat het ( ongeveer ) zó werkt; stationair tot 1/8e: mengselschroef. 1/8 tot 1/4 : stationairsproeier. 1/4 tot vol: gasnaald icm hoofdsproeier..

Als je mij bovenstaande correct kan uitleggen, gaarne! :)
Zoiets is het ongeveer wel.
Hoewel het natuurlijk ook weer per merk-model kan afwijken.
Zo kan een een ¼ gas goed nog stationairsproeiers mee draaien, en de gasschuiven weinig doen. Kan.

Ik ging wel even vanuit dat je met enige snelheid aan het rijden bent, gezien het opschakelen naar een hogere versnelling.
 
Mijn KLE ('92) stond toen ik em kreeg veel te rijk (13km/l). De bougies waren bij de meeste gasstanden pikzwart. Ik ben extra gaten gaan boren in m'n luchtfilterhuis en steeds kijken of het beter werd. Het is nu behoorlijk gatenkaas geworden maar KLE loopt mooi en zuinig (20km/l).

Dus check je bougies eens.

Ps. je kan em natuurlijk ook minder benzine geven maar dit was practischer.
 
Mijn KLE ('92) stond toen ik em kreeg veel te rijk (13km/l). De bougies waren bij de meeste gasstanden pikzwart. Ik ben extra gaten gaan boren in m'n luchtfilterhuis en steeds kijken of het beter werd. Het is nu behoorlijk gatenkaas geworden maar KLE loopt mooi en zuinig (20km/l).

Dus check je bougies eens.

Ps. je kan em natuurlijk ook minder benzine geven maar dit was practischer.


Als hij te rijk zou staan, zou dat andere symptomen geven, toch?
 
Heren, goed nieuws:

Ik heb eerst de carbs uit elkaar gehaald om de gasnaalden een standje hoger te zetten.
Toen ik het spul uit elkaar had zag ik dat de gasnaald geen stelmogelijkheid had.
Dus toen maar een héél klein o-ringetje onder beide gasnaalden gedaan en het spulletje weer in elkaar gezet om een stukje te gaan rijden.

Toen waren de symptomen een veelvoud erger geworden.
Waaruit je dus kon opmaken dat de origele afstelling óók te rijk was.
Toen de ringetjes weer weggehaald.
Na de "tip" van gezwindespoed eens gaan zoeken, en op de "rimfire mod" uitgekomen.

Deze heb ik uitgevoerd ( maar dan met rvs pijp en goede kit i.p.v. pvc buis en een lijmpistool :X )

En nu loopt hij als een trein, goed oppakken in de lage toeren, vloeiende vermogensafgifte.. :)

Allen dank voor het meedenken! :]

full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan