Suzuki Intruder ploft en rijdt niet goed

13 mei 2013
15
0
Den Bosch
Hallo allemaal,

Onlangs had ik een Suzuki Intruder 700V gekocht van een particulier.

Toen ik hem test had gereden leek er niks aan de hand, maar niks is minder waar helaas.

Maar toen ik wilde touren met mn maten naar de Ardenne, had ik problemen...

Het volgende is aan de hand
De motor rijdt echt verschrikkelijk slecht tussen de 80 en 120km/h
Hij stottert dan een beetje, begint te haperen (om het zo maar te noemen). Maar als ik het gas opentrek, dan trekt hij door het stotteren heen. Vervolgens als ik het gas minder tot een kwart van de gashendel, ploft hij enorm in de uitlaten.

Het probleem is soms al vanaf de 70km/h maar soms pas vanaf de 110km/h.

Mn pa en ik hebben de carburateurs nagekeken en schoongemaakt. Maar dit loste het probleem niet op.

Tevens tiks de motor heel erg, alsof er ergens een boutje niet aangedraaid is... (terwijl alle bouten netjes vastzitten).
Helaas kan ik geen compressietest doen, omdat ik niet de juiste compressiemeter heb.

Ook als ik schakel, moet ik hem soms door de tanden schakelen terwijl ik de koppeling volledig indruk.
En hij wilt soms niet naar zn 1 en neutraal. Dan moet ik mn koppeling weer op laten komen en weer indrukken...



Mn vraag is wat kan er aan de hand zijn?
(Ik wilde de motor naar de motorport brengen maar die hebben voorlopig geen tijd).

Oorzaak: Niet originele luchtfilters en geen luchtfilter behuizing. Daar zijn de carburateurs nooit op aangepast...
 
Laatst bewerkt:
Heb ook een Intruder 700 gehad. Monteur vertelde mij dat het netjes synchroon stellen van de carburateurs wel even een puntje van aandacht is !
Dit dient secuur te gebeuren/ karweitje wat wat aandacht behoeft
 
Mjah als de eigenaar zegt dat hij altijd netjes onderhouden is bij de motoport en hij goed moet doen, ga je er een beetje in mee. Zeker omdat het pas mn eerste motor is...


Dus in het kort, accukabels controleren, carburateur stellen, vloeistoffen vervangen en koppeling nakijken.
 
- DOT 4 vervangen
- Synchroonstellen

Dan weer kijken

Als jezelf DOT 4 neeneemt, synchroonstellen doe ik vaker, ben Intruder only, en doe dat gratis op zaterdagen, zit niet naast je deur, maar op sommige plekken laten ze je stevig betalen en weten ze ook niet hoe het moet.

Beetje uitleg, niet goed werkende koppeling, DOT is ouder dan twee jaar en verwatert, en kan dan die klachten geven'.
Synchroon stellen is beide carburateurs gelijk aan elkaar stellen.

De DOT 4 is je koppelingsvloeistof, zelfde gaat ook in je voorrem.
Wat is je verbruik? Je moet 1 op 22 kunnen rijden, bij hoger dan 1 op 18 moet je ook kleppen stellen, doe ik ook.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet bij god niet wat het verbruik is van mn motor. Ik rij er erg weinig mee omdat ik met dat gekloot zit. Tevens heb ik geen dagteller die ik op nul kan zetten, om te kijken wat ik verbruik.
(miles stand opschrijven bij het tanken, heb ik nog niet gedaan nooit een pen bij ><')

Mn pa weet wel wat van motoren af, hij heeft vroeger altijd aan motoren en auto's geknutseld.
Dus wellicht kan ik samen met hem op zaterdag de vloeistoffen vervangen en wellicht nog wat de afstelling doen. We hebben ook al een handleiding gevonden van de motor.

Nu weet ik iig waar ik minstens naar moet kijken, om wellicht het probleem te kunnen oplossen.
Bedankt tot zover :)
 
ik heb nog niemand over de bougies en de bougiekabels en - doppen gehoord, misschien ook even nakijken, wat corrosie bij de aansluitingen enz.
Nieuwe motorolie ook brlangrijk, toen ik mijn VX kocht zat er ook bagger in het motorblok waardoor hij rot schakelde. Wel de juiste olie gebruiken, goedkope Hema olie is niet voor motorfietsen.
Succes. VX800 zelfde blok ongeveer.
 
Laatst bewerkt:
Het is een tijdje geleden dat ik voor het laatst iets gepost heb, ben ff op vakantie geweest etc.

In de tussentijd hebben we redelijk wat gedaan aan de intruder.
Motorolie, koppelingsolie en remolie vervangen. (reservoir van de koppelingsolie zat vuil in..)
Koelvloeistof vervangen (was groene smerige zooi),
Kleppen gesteld
Carburateurs gesteld.
Accupolen aangedraaid

Echter het probleem is er nog steeds. Mn pa had geprobeerd de boel door te meten, omdat de motor wellicht een ontstekingsprobleem heeft. Maar helaas hebben we hier niet de juiste apparatuur voor.

Mn pa heeft zelf nog een paar keer gereden met de motor en heeft hetzelfde geconstanteerd als ik, en het lijkt alsof 1 van cilinders of geen ontsteking krijgt of geen benzine. Want tussen de 80-120 rijdt hij dus niet lekker, geef je vol gas, dan krijgt hij opeens power... Het lijkt net alsof de koppeling indrukt en vervolgens vol gas geeft en dan de koppeling snel laat opkomen.

Maar lijkt me sterk dat het de versnellingsbak/koppeling is..

Als iemand nog ideeën heeft...
 
Laatst bewerkt:
Nog ff een update na wat langere tijd.
Nadat mijn motor motorcentrum jansen had gestaan, hebben we het probleem kunnen oplossen.
De verkeerde luchtfilters zaten erop, en de motor viel niet af te stellen op deze filters.
Ze hebben uiteindelijk de carburateurs schoongemaakt en afgesteld zoals het moet, zonder de originele filters.

Toen heb ik hem naar huis gereden, (hij reed al wat beter dan voorheen), thuis de luchtbehuizing erop gezet (die ik had opgehaald in Zeeland) en originele luchtfilters besteld.

Gisteren waren de luchtfilters binnen en nu rijdt de motor als een zonnetje :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan