Schakelprobleem Diversion xj900s

Franky6oy

MF'er
20 jun 2013
51
0
Breda
Ik heb sinds vorige week een Yamaha diversion xj900s uit 2003. De motor heeft net 37000 op de teller, dus is nog relatief nieuw. Hij heeft van de winter wel in de stalling gestaan, maar starte in een keer zonder problemen. Ik merk echter wel een klein probleem met scahkelen, als ik in zijn 1 doortrek en naar 2 wil schakelen, dan stuitert het schakel pedaal op en neer, en soms pakt de versnelling niet. Dit gebeurt niet elke keer, mar af en toe. Als ik onder de 2500 toeren blijf in zijn 1 is er geen probleem, maar als ik flink doortrek komt het wel voor. Is dit een eigenschap van de motor of is dit een technisch probleem wat ik (of de garage) kan oplossen?
 
Klinkt mij in de oren als versleten nokken op de tandwielen in de bak. Iets wat bij de oudere race Yammies (Thundercat, FZR, YZF) zeer vaak voorkomt rond deze kilometerstanden, maar die krijgen meestal ook flink op hun donder. Het 'stuiteren' van het pedaal wordt dan veroorzaakt door het doorslaan van de nokken in het ontvangende tandwiel. Dit leidt op den duur tot een kromme schakelvork (al kan het probleem ook andersom optreden -> kromme vork leidt tot doorslaan van de nokken).

Hoe erg is het probleem? Kost het moeite om hem er in te krijgen ( _O- ) of is het slechts een kleine weerstand waar je door heen moet trappen? Zoals boven gemeld is het normaal dat van 1 naar 2 moeilijker gaat dan van 3 naar 4 in verband met de neutraal, maar hij moet er met een overtuigende voetbeweging wel in één keer in willen.
 
Laatst bewerkt:
Meestal gaat hij er in een keer in. Maar zeker als je in een wat hoger toerental komt dan hoor je inderdaad geratel, vaak staat hij dan wel in zijn 2, maar soms staat hij dan in zijn neutraal. Zeker vlak voor een bocht is dat vervelend. Als je echter onder de 2500 toeren blijft gaat hij probleemloos in zijn 2. Dat vind ik zo vreemd. Want als het een versleten nokkenas is dan heb je het probleem constant en bij alle toerentallen toch? Zou ik hem beter even bij de garage laten nakijken?
 
Ik zou er iemand op laten rijden met schakelervaring, afstellen naar eigen voorkeur van je schakelpook kan ook uitmaken. En zoals al gezegd, schakelen doe je niet met fluwelen handschoentjes. Nou ja, laarsjes dan.
Heeft ook niets met nokkenassen te maken, is zeker een schrijffoutje.
 
... Want als het een versleten nokkenas is dan heb je het probleem constant en bij alle toerentallen toch? Zou ik hem beter even bij de garage laten nakijken?
Waar lees je in godsnaam dat ik het over een nokkenas heb? _O- Zou eigenlijk niet eens meer moeten reageren als je zo slecht leest :X

Ik heb het over de nokken op de tandwielen in je versnellingsbak (ook wel dogs genoemd in het Engels).

Zie bijvoorbeeld dit topic, daar staan foto's in om de boel wat duidelijker te krijgen. http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/362562/0/0/versleten,nokken

Kijken of de koppeling goed vrijkomt is trouwens inderdaad stap 1.
 
Laatst bewerkt:
Met is bedoelde ik eens. En inderdaad ging ik er vanuit dat een nokkenas hetzelfde was, bedankt voor de topic. Daar heb ik wat aan. Ik weet namelijk nog niet veel (zeg maar niks) over motortechniek. De koppeling komt goed vrij, en gisteren heb ik een rit gemaakt, toen kwam ik erachter dat ik als ik de koppeling een halve seconde langer vasthoud voordat ik doorschakel het geen problemen geeft. Heeft dat te maken met die versleten nokken op de tandwielen? Ik heb het idee dat de tandwielen iets meer tijd nodig hebben om synchroon te draaien. Maar nogmaals ik weet er weinig van.
 
Als er te dunne olie in het blok zit, koppeld een diversion 600 of 900 slecht, ga voor 20-W40.
Smeer de binnen-koppelingskabel, wordt heel vaak vergeten.
En natuurlijk zorgen dat je koppeling goed afgesteld is, komt er vrij nauwkeurig op aan bij een Div.
Koppelt deze dan nog niet goed, controleer de koppelingsplaten en de drukveren.
Koppelingsplaten moeten vlak zijn, evt vernieuwen indien nodig, voor het plaatsen een nachtje in schone olie olie leggen.
Rustig opschakelen het is een toermotor.
Succes.
 
Laatst bewerkt:
Hier ook een Diversion 900. Juist onder de 2500 tpm schakelt hij een beetje met tegenzin, maar boven 4500-5500 tpm is een feest en vallen ze precies waar ze horen. Klinkt alsof je koppeling wellicht niet helemaal vrij komt. Maar, zoals ook gezegd je kan ook zonder koppeling schakelen. Olie vervangen voor nieuw kan geen kwaad. Eigenlijk kan er niet zoveel kapot aan een Diversion, ze zijn erg hufterproof en als je wilt kan je er flink mee opschieten. Wat zeker help is de schakelweg goed afmaken en zonder in te houden te schakelen, dus BAM naar de volgende versnelling.

Ik kan eventueel wel even kijken, maar dan moet het wel in de buurt van Dordt zijn :]
 
De koppeling komt goed vrij, en gisteren heb ik een rit gemaakt, toen kwam ik erachter dat ik als ik de koppeling een halve seconde langer vasthoud voordat ik doorschakel het geen problemen geeft. Heeft dat te maken met die versleten nokken op de tandwielen? Ik heb het idee dat de tandwielen iets meer tijd nodig hebben om synchroon te draaien. Maar nogmaals ik weet er weinig van.

Nee, dat de tandwielen door langer ingeknepen koppeling meer tijd zouden krijgen om te synchroniseren is onzin.

Zoals gezegd: controleer je koppeling..... Het lijkt er eerder op dat er iets mis is met de kabel oid.

Oh en ga je eens inlezen op de techniek, dat scheelt een hoop verkeerde aannames. Dan kun je ook veel eerder een gerichte vraag stellen.
 
Schakelt een cardanfiets niet altijd wat "lastiger" dan een ketting fiets?





Zou zomaar kunnen.
Ik heb dat met de BMW ook, schakelen alsof het een 'quickshifter' is, is vragen om kraken en tandenpoetsen of tussen de versnellingen in zitten.
Maar als ik rustig doorschakel is er niets aan de hand.
 
ik heb op 3 cardanfietsen gereden en nooit problemen gehad met schakelen bij zowel lage als hoge toeren. Ik denk dat er eerder iets mis is met de bak / koppeling / kabel.
 
ik heb op 3 cardanfietsen gereden en nooit problemen gehad met schakelen bij zowel lage als hoge toeren. Ik denk dat er eerder iets mis is met de bak / koppeling / kabel.

Ik zou inderdaad ook de koppeling/kabel als eerste verdachte noemen.

Maar ik heb best wat wisselende ervaringen met cardanfietsen. Als geheel is de "koppeling" tussen aandrijving en achterwiel stijver dan bij een kettingfiets, de ketting/speling vangt meer de klappen op, waardoor het makkelijker schakelt.
Bij een cardanfiets vind ik bv. opschakelen zonder koppeling een stuk lawaaiïger verlopen en veel vaker met de bekende kloenk.... Hetzelfde geldt voor gewoon schakelen. Tuurlijk, als alles goed staat gaat dat heus wel, maar toch wat minder soepel. Je moet ook wat steviger doortrappen.
 
Laatst bewerkt:
Jong geleerd, oud gedaan.
Een Diversion is over het algemeen een probleemloze motor, waar je giga veel plezierige km mee kunt maken.
Schaf je een werkplaatsboek aan, en lees regelmatig mee op het Diversion-forum.
We organiseren eens per jaar ook een sleuteldag, waar je ook welkom bent, en veel kunt opsteken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan