Motobatterij plat, kan men auto batterij gebruiken?

Stylus

MF'er
8 sep 2004
67
0
De batterij van mijn broer zijn moto(500 cc) is plat, is het mogelijk om de moto te starten m b v zijn autobatterij?

alvast bedankt,

Stylus
 
je kan de accu van een auto gebruiken
let wel ff op!

je motor accu vind het helemaal niet leuk als je een dikke auto accu erop zet.

dus erop snel starten en eraf.
 
je kan de accu van een auto gebruiken
let wel ff op!

je motor accu vind het helemaal niet leuk als je een dikke auto accu erop zet.

dus erop snel starten en eraf.

De motobatterij moert ik sowieso vervangen, dus hier heb ik geen schrik voor, maar ik wil niet de boordelectronica van de moto beschadigen


aanduwen, veel makkelijker.

een op de motor andere duwen, in zijn twee stukje lopen/rennen met koppeling in, koppeling los en beetje gas en starten.

Het is een motoscooter, dus eigenlijk een automaat, men moet trouwens de rem induwen om te starten, ik denk niet dat het aanlopen zal lukken dan
 
De motobatterij moert ik sowieso vervangen, dus hier heb ik geen schrik voor, maar ik wil niet de boordelectronica van de moto beschadigenHet is een motoscooter, dus eigenlijk een automaat, men moet trouwens de rem induwen om te starten, ik denk niet dat het aanlopen zal lukken dan

Oh, dat maakt de zaak helemaal anders. In dat geval, wil je me een lol doen, en ff aan Mordan ( lid hier op Mf ) vragen om 'm aan te duwen dan?

Gaat helemaal goed komen dan. O-)
 
De motobatterij moert ik sowieso vervangen, dus hier heb ik geen schrik voor, maar ik wil niet de boordelectronica van de moto beschadigenHet is een motoscooter, dus eigenlijk een automaat, men moet trouwens de rem induwen om te starten, ik denk niet dat het aanlopen zal lukken dan

dan kan je beter de scooter weg doen :+ nee morgen snel een nieuwe accu halen dan.
 
Een dikke volle autoaccu aansluiten op een lege accu, dat gaat een hele hoge laadstroom opleveren. Veel hoger dan wat een loodaccu lekker vindt.
:N
De laadstroom is afhankelijk van het spanningsverschil en dat is er nauwelijks.
Sterker nog, je accu zal nooit volledig laden, al zou je hem er een week aan laten staan.
Je hebt dan minimaal 13.8 volt nodig.
 
Is geen probleem. Zoals gezegd is de laadspanning veel hoger dan de rust spanning en dus zal de stroom die gaat lopen slechts heel even een rol spelen (het bekende vonkje bij het aankoppelen).

Ik zou niet de auto starten en het dan proberen, want dan zouden er wel eens laadstromen kunnen gaan lopen waar je accu inderdaad niet blij van wordt O-)

Dat een motoraccu niet met 6 ampere geladen zou mogen worden is trouwens ook niet helemaal waar...Wat denk je dat spanningsregelaar doet als de accu leeg is en je de motor gestart hebt? :W Dat wil overigens niet zeggen dat je bij normaal en onderhoudsladen een maximale laadstroom aanhoudt van 1/10C. Bij snelladen mag dit oplopen tot 1/3 ~ 1/2C.
 
Laatst bewerkt:
Is geen probleem. Zoals gezegd is de laadspanning veel hoger dan de rust spanning en dus zal de stroom die gaat lopen slechts heel even een rol spelen (het bekende vonkje bij het aankoppelen).

Ik zou niet de auto starten en het dan proberen, want dan zouden er wel eens laadstromen kunnen gaan lopen waar je accu inderdaad niet blij van wordt O-)

Dat een motoraccu niet met 6 ampere geladen zou mogen worden is trouwens ook niet helemaal waar...Wat denk je dat spanningsregelaar doet als de accu leeg is en je de motor gestart hebt? :W Dat wil overigens niet zeggen dat je bij normaal en onderhoudsladen een maximale laadstroom aanhoudt van 1/10C. Bij snelladen mag dit oplopen tot 1/3 ~ 1/2C.
Ook dan is de laadstroom afhankelijk van de laadspanning en die is van een auto eerder lager dan hoger.
Ga je de motor starten met de motor draaiende dan heb je wel eerder kans op schade aan je startmotor omdat de spanning tijdens starten dan wat hoger is.
 
Pfft ik heb dat zo vaak gedaan.

En dan met 220volt kabels gestart vanaf mijn auto mijn gixxers.

maarre geen dieselaccu gebruiken

Ik heb een bus met 3 liter turbodiesel motor (en dus een flink stevige accu) en daar heb ik al tientallen motoren mee gestart, soms ook meermalen achter elkaar omdat de motor bijv. slecht stationair liep en weer afsloeg (of lange tijd had stil gestaan).

Nog nooit enige hinder van ondervonden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan