Accu kapot! Wat te doen?

Ls789

Die hard MF'er
4 mei 2010
588
0
Hello All,

Mijn accu heb ik vorig jaar gekocht, hele seizoen goed mee gereden :) toen van oktober tot april zonder lader in de garage laten staan. In april deed me accu het gewoon nog en tot vorige week gewoon starten rijden :)

Maar vorige week was mn accu ineens leeg.. de dealer heeft hem toen opgeladen voor me en nagemeten (accu was in orde). Toen 2 dagen erna was m'n accu weer leeg.. ik heb een datatool alarm van 2005 (zit er al 8 jaar in). De dealer gaf aan dat het waarschijnlijk aan het alarm lag. Ik weer de accu opgeladen bij de dealer echter was de accu nu gewoon DOOD. Dus nieuwe accu gekocht en deze in mn motor gezet. De dealer heeft toen alles nagemeten en zegt dat alles picobello in orde is verder behalve het alarm aangezien hij dit niet kan meten.

Wat nu? Alarm eruit laten halen, of nog een gokje wagen met die nieuwe accu en misschien weer geld verspillen omdat het alarm de accu wellicht weer sloopt?
 
Waarschijnlijk een maandag morgen accu geweest.
Ik denk dat heel veel accu's overleden zijn na "van oktober tot april zonder lader in de garage laten staan."

Een gelukje dat je nog kon starten, maar de platen zijn hierbij wel kromgetrokken.
Circa 100 dagen een accu niet gebruiken of opladen = damage done. :)
 
Laatst bewerkt:
full
,ik kan erover meepraten :')
Ik denk dat heel veel accu's overleden zijn na "van oktober tot april zonder lader in de garage laten staan."

Een gelukje dat je nog kon starten, maar de platen zijn hierbij wel kromgetrokken.
Meer dan 100 dagen een accu niet gebruiken of opladen = damage done. :)
 
Ja, oktober-april zonder lader is idd erg lang


Hm, met een alarm in je motor loont het om een betere kwaliteit accu er in te zetten van het VRLA- AGM type, dat is Valve regulated Lead Acid- Absorbent Glass Matt.
Dus een accu die onderhoudsvrij is doordat hij ventielen heeft en niet "open" is dus geen verdamping van water en het zuur zit tussen de platen opgeslagen in glasvezel matten.

Zoals een Yuasa YTXooL-BS (oo=waarde), dergelijke accus kunnen zeer goed tegen langere tijd zonder opladen en leeglopen, mogen ook tot 80% ontladen worden en zo ontladen blijven zonder dat er erg veel schade komt.
Maar uiteindelijk moet je hem wel af en toe opladen, druppelladen in de winter is niet nodig maar zeg 2x per winter het ding een paar uur aan een acculader is wel aan te bevelen.

In de volksmond het zo'n accu een "tractie batterij", ze zijn wel redelijk wat duurder maar gaan ook langer mee.
Alternatief gooi je het goedkoopste krot er in wat je kunt vinden en vervangt hem ieder jaar of per 2 jaar omdat hij kapot is door leegloop.
 
Laatst bewerkt:
De accu is gewoon overleden. Ik zou niet zo vertrouwen op de meetkunsten van de dealer. Helemaal niet als hij geen lekstroom kan vinden.
Daarnaast het alarm er af rukken. De motor is minstens 8 jaar oud, voor de verzekering hoeft het niet meer. Grote kans dat een van de aansluitingen van het alarm door corrosie of losrammelen het probleem geeft.
 
"toen van oktober tot april zonder lader in de garage laten staan."

Het is nog al koud geweest deze winter... De dealer kan geen lekstroom vinden. Dus niet te veel zorgen maken, en al helemaal geen alarmen er uit trekken e.d.

Accu's gaan nu eenmaal wel eens stuk. En een lange en bovendien koude periode zonder druppellader is gewoon niet goed. Soms heb je mazzel, soms echter niet.
 
shit, :$

had ie niet toevallig contact aan laten staan, met oplader/licht etc :+ *D

Nee, op de dynamo zit een 3 polige stekker, en op de dynamo was 1 pinnetje verbogen waardoor deze geen contact maakte.
Het pinnetje rechtgebogen en de contacten meteen even ingespoten met contactspray en het werkt weer zoals het hoort!
(hij vondt het ook niet zo handig om elke avond de accupool los te moeten maken :+ )
 
Nee, op de dynamo zit een 3 polige stekker, en op de dynamo was 1 pinnetje verbogen waardoor deze geen contact maakte.
Het pinnetje rechtgebogen en de contacten meteen even ingespoten met contactspray en het werkt weer zoals het hoort!
(hij vondt het ook niet zo handig om elke avond de accupool los te moeten maken :+ )


:+ da's inderdaad niet zo handig nee...





;)
 
Thx voor de reacties. Ja het alarm eruit halen is voor mij denk ik de beste optie sowieso. Hij toont wel eens vreemde kuren. Denk aan de toerenteller die op en neer gaat als ik het alarm er op doe of er af haal (dat hoort niet). Dus dat alarm eruit kan verder geen kwaad :) alleen jammer die het niet "stekkertje eruit" en klaar is..
 
Gewoon dat alarm eraf halen hoor. Daarna een flink stuk rijden zodat de accu weer vol is. Ik hoor wel vaker dat alarmen de accu in korte tijd leeg trekken, ook al staat ie bijna in slaap stand/modus.
 
Inderdaad, bij een iets oudere motor direct je alarm er uit slopen, voor je er een keer mee stil komt te staan, omdat ie niet meer wil starten.. Geeft alleen maar ellende zo'n kreng.

Lekstroom meten is volgens mij niet zo moeilijk, de massa op je accu loshalen en met een multimeter amperage meten tussen de massakabel en de - pool van de accu. Dit hoort zo min mogelijk en het liefst 0 te zijn.

Verder kan het ook nog zijn dat je regelaar, dynamo of toch inderdaad de accu misschien niet lekker is, waardor ie niet goed bijlaad. Meten is weten!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan