Suzuki gs1000r xr69 endurance racer replica

Status
Niet open voor verdere reacties.
De mijne komen uit Syracuse, new york.
Ebay goed in de gaten houden, daar komen deze of mikuni smoothbore's wel met een zekere regelmaat voorbij.
Met een beetje mazzel passen ze op m'n honda S800, een 800cc 4 cilinder DOHC autootje, uit de jaren 60..
Ik heb effe een fotootje van het blok geschoten, carrosserie moet nog..
full
 
btw Christian, heb je die tank gezien die op de biker's classics onderdelen markt te koop lag? leek precies de juiste voor je project!
 
Wij vragen ons af wat beter is voor framebuizen
Chroom molybdeen 30x1.5 of staal 28x2
We gaan met de hand buigen en bewerken
Gr
Ingmar
 
Wij vragen ons af wat beter is voor framebuizen
Chroom molybdeen 30x1.5 of staal 28x2
We gaan met de hand buigen en bewerken
Gr
Ingmar

Chro-moly schijnt voordelen te hebben t.o.v. gewoon staal, meer sterkte voor hetzelfde gewicht heb ik wel eens gelezen maar het fijne weet ik er ook niet van, maar het is lastiger te buigen.
 
Precies het probleem/uitdaging. Gemeten bij een Bakker en daar zijn de buizen rond het blok + 30.
Echter bij harris/trident zijn de buizen 28.
Ze lopen bij Trident wel meer over het blok heen,wat weer andere krachten zijn.
Voel zelf meer voor staal,is makkelijker te buigen en te lassen toch??
 
Goedenavond,

Er gaan volgens mij een aantal dingen door elkaar....

dat CrMo spul is zeker sterker, maar sterkte komt pas om de hoek kijken als iets BLIJVEND van vorm verandert. En dat wil je volgens mij niet in normale toepassingen :N

Als je iets zo dun of slank construeert dat het uitgevoerd in staal onder normale omstandigheden niet meer in vorm blijft.... stap je over op dat CrMo spul. En dat gaat hier echt niet gebeuren volgens mij ;)

Ze gebruiken dat CrMo spul niet voor niets in rolkooien -> het heeft een grotere weerstand tegen blijvende vervorming en is daarmee veiliger dan staal of aluminium.

Dan nog de diameter van de buis. Grotere diameter buis geeft GEEN extra sterkte, enkel meer stijfheid, en dat is van toepassing voor alle materialen. Dus ook staal en CrMo. Je wilt een zo stijf mogelijk frame voor je motor dus een iets grotere diameter buis is dan welkom.
Je kunt het frame ook meer stijfheid geven door handig ontwerp (trellis van Ducati is een mooi voorbeeld).

Het simpelste voorbeeld van grotere diameter geeft meer stijfheid is een EGLI (achtig) frame (en niet omdat ik dat zelf gemaakt heb :9 ). Of je moet een monocoque durven construeren, die geven eigenlijk de ultieme stijfheid, maar een hele hoop andere problemen.

Succes met jullie replica! jullie hebben wat mij betreft in ieder geval een fraai origineel gekozen om een replica van te bouwen :Y En het maken van een eigen frame voegt wel echt iets toe als je het mij vraagt, erg gaaf!

Later,

Loek

PS. Ik zou gaan voor buis van 28mm als je de keuze hebt, ziet er net wat slanker uit vindt ik. En wanddikte van 2mm is wel lekker werken met buigen en lassen. In mijn frame zijn alle buisjes van het simpelste staal 25x2mm (naadloos) behalve dan die dikzak bovenop het blok, die is 101,4x2mm :P en niet eens naadloos.
 
Een origineel Egli frame is gemaakt van chroommolybdeenstaal. Daar is ook meteen een imitatie frame aan te herkennen want dat is vaak van pbs (pisbakkenstaal)
En het grootste voordeel is dat het en sterker en lichter is als gewoon staal.
Ze gebruiken er vaak reynolds 531 buis voor frames te bouwen en dan mooi met brons hard solderen.
 
Goedenavond,

Er gaan volgens mij een aantal dingen door elkaar....

dat CrMo spul is zeker sterker, maar sterkte komt pas om de hoek kijken als iets BLIJVEND van vorm verandert. En dat wil je volgens mij niet in normale toepassingen :N

Als je iets zo dun of slank construeert dat het uitgevoerd in staal onder normale omstandigheden niet meer in vorm blijft.... stap je over op dat CrMo spul. En dat gaat hier echt niet gebeuren volgens mij ;)

Ze gebruiken dat CrMo spul niet voor niets in rolkooien -> het heeft een grotere weerstand tegen blijvende vervorming en is daarmee veiliger dan staal of aluminium.

Dan nog de diameter van de buis. Grotere diameter buis geeft GEEN extra sterkte, enkel meer stijfheid, en dat is van toepassing voor alle materialen. Dus ook staal en CrMo. Je wilt een zo stijf mogelijk frame voor je motor dus een iets grotere diameter buis is dan welkom.
Je kunt het frame ook meer stijfheid geven door handig ontwerp (trellis van Ducati is een mooi voorbeeld).

Het simpelste voorbeeld van grotere diameter geeft meer stijfheid is een EGLI (achtig) frame (en niet omdat ik dat zelf gemaakt heb :9 ). Of je moet een monocoque durven construeren, die geven eigenlijk de ultieme stijfheid, maar een hele hoop andere problemen.

Succes met jullie replica! jullie hebben wat mij betreft in ieder geval een fraai origineel gekozen om een replica van te bouwen :Y En het maken van een eigen frame voegt wel echt iets toe als je het mij vraagt, erg gaaf!

Later,

Loek

PS. Ik zou gaan voor buis van 28mm als je de keuze hebt, ziet er net wat slanker uit vindt ik. En wanddikte van 2mm is wel lekker werken met buigen en lassen. In mijn frame zijn alle buisjes van het simpelste staal 25x2mm (naadloos) behalve dan die dikzak bovenop het blok, die is 101,4x2mm :P en niet eens naadloos.

Dat heb je goed gezegd, er gaan een paar dingen door elkaar. Voor het bepalen wat voor materiaal je benodigd om een frame te bouwen ga je niet uit van wat er slanker uitziet, toch?????? Daarnaast kun je het ene blok niet vergelijken met het andere blok. Een Egli was goed in zijn tijd, dwz. toen de fabrikanten de kunst van frames bouwen cq. afstellen niet goed beheerste.
En een trellis frame dankt zijn sterkte/stijfheid niet, alleen, aan zijn constructie maar met name ook aan de manier waarop het blk deel uimaakt van het geheel. En gedraagt zich minder vriendelijk met een viercilinder 180 pk pakhuis.
 
Bij een egli is bij mijn weten het blok onderdeel van het dragende gedeelte en bepaalt voor een heel groot deel de stijfheid van het frame.
Egli frame bestaat uit een dikke centrale hoofdbuis met daaraan het subframe voor het zitje en 4 benen waarin het blok hangt.
Dit samen maakt een heel stijf geheel wat met de juiste voorvork en de juiste achterbrug met vering een super strak sturende fiets was en het frame is erg licht door de constructie.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan