Honda CBR125R wilt niet in neutraal

Bike_Explorer

MF veteraan
4 jun 2012
2.913
2
-
Hallo allemaal,

EDIT:
Ik heb vandaag de afgebroken spiegel/koppelingshendel houder vervangen, waarbij ook de koppelingskabel er weer opnieuw inmoest, en moest worden afgesteld.

En wat denk je, ik druk op de start knop en hij doet het weer!! *O*

Maar... ondanks dat ie het nu wel weer doet, gaat ie nog steeds niet in zijn neutraal (en het lampje zal het wel doen, aangezien ik als ik het contact uitzet, en zonder koppeling vooruit wil lopen, ik de zuiger mee voel bewegen).

Dus ik probeerde wat door de versnellingshendel wat omhoog en omlaag te tikken, iedere keer zo proberen dat ie na zijn 1, rustig omhoog bewegen in zijn neutraal zou moeten belanden, maar dat gebeurde niet. Alleen op een gegeven moment nadat ik hem omlaag drukte, bleef die hendel omlaag hangen, en veerde niet meer omhoog zoals dat hoorde. Dus ik moest hem weer echt omhoog drukken. Bij die hogere versnellingen erna voelde ik hem wel schakelen zoals dat hoorde volgens mij..

Dus nu heb ik nog jullie technische hulp nodig; Zou dit niet kunnen door een verkeerd afgestelde koppeling?? Dat ie daarom niet goed schakelt? Of wat is jullie idee hierover?

Toen de motor liep, en ik probeerde te schakelen en wat probeerde, toen gebeurde er ook niks bijzonders, neutraal lampje ging niet branden, maar wel kwam er op een gegeven moment een soort getik uit het blok/versnellingsbak ofzo vandaan? Ik contact uit, contact aan, en weer niks aan de hand?

Ik hoop dat jullie hulp kunnen bieden!

Groetjes en alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
kijk je yiffieschakelaar ff na, met ingeschakelde versnelling willen motoren niet starten als deze schakelaar kuren heeft.

schakelprobleem> kan wat mechanisch zijn wat verbogen/verschoven is. :)
 
Laatst bewerkt:
Heb hem net gecontroleerd, heb die 2 stekkertjes doorverbonden met een snoertje (koperdraad).
Maar er gebeurde nog niks..? Ik weet niet of ik het zo goed gecontroleerd heb, maar het zou me anders niet verbazen als het die schakelaar is, omdat ie wel precies op dat gedeelte viel, die houder waar dus ook die jiffieschakelaar inzit, daarvan is ook een deel afgebroken waar me spiegel opzat. Die houder heeft dus wel een klap gehad
 
denk dat de schakelas is verschoven of het schakelmechanisme is niet goed meer.
zit meestal achter de koppeling.
als perse wil starten kun je ook de draad van de vrijstandschakelaar lostrekken en aan de massa zetten.
het vrijstand lampje gaat dan branden en je zou dan moeten kunnen starten.
 
Ik kan hem niet vinden..

Maar voor het in zijn vrij zetten moet je toch het achterwiel mee laten bewegen ofzo?
Want iedere keer als ik hem in zijn vrij probeer te zetten, en daarna de koppeling loslaat, dan voel je die zuiger weer meebewegen en staat ie dus nog steeds niet neutraal...
 
denk dat de schakelas is verschoven of het schakelmechanisme is niet goed meer.
zit meestal achter de koppeling.
als perse wil starten kun je ook de draad van de vrijstandschakelaar lostrekken en aan de massa zetten.
het vrijstand lampje gaat dan branden en je zou dan moeten kunnen starten.

Mee eens, soms zit er wel een klein circlipje om er voor te zorgen dat de schakelas niet kan verschuiven, maar in dit geval met de val op de aanhanger denk ik ook dat die toch verschoven is.
 
Ik de de versnellingen helemaal omlaag, en dan voorzichtig omhoog..

En wat is een circlipje precies? En wat is er nu precies verschoven volgens jullie? Schakelmechanisme ziet er zover ik kan zien normaal uit..
 
Weet niet :P Was idd wel zo dat ik het eerst niet zeker wist ;)
Alleen nu moet die motor wel godverdomme werken..

Misschien van de week eens die houder gaan halen waar die linkerspiegel inzat, en ook die kopppelingsschakelaar. Volgens mij krijg je automatisch een nieuwe koppelingschakelaar bij die houder, want je kan hem er niet los uithalen..

Maar dat ik hem niet in zijn neutraal krijg vind ik vaag..
 
Net nog even een en ander bekeken, en viel me op dat als ik de knipperlichten aanzette, dat die heel traag knipperde, en na 2x bleef het knipperlicht gewoon branden. Dit geld voor zowel links als rechts.

Hiervoor was dit nog niet geval. Lijkt mij dus dat de elektra ergens een tik heeft gehad, maar ik weet niet precies waar ik nu allemaal moet gaan zoeken..
Jiffieschakelaar ook nog bekeken, maar zag zo gauw nergens een pennetje wat in- en uit kan schuiven..

Alle hulp is welkom!

Ik hoop dus echt dat jullie goede raad hebben...
 
je veer op de schakelas is gebroken,wil bij de honda weleens voorkomen.heb het zelf ook ooit gehad en ooit een honda zo gekocht als de veer gebroken is gaat ie niet in de neutraal of in een andere versnelling
gr math
 
Een veer op de schakelas?? Je hebt het toch hopelijk niet over iets inwendigs van de versnellingsbak?? Kan geen veer vinden bij het schakelpedaal iig..?

Maar dat ie niet in neutraal gaat, kan er toch ook aan liggen dan je het wiel mee moet laten draaien ofzo? Was laatst voor een rijles bij de rijschool, en toen moest ik ook ff het achterwiel draaien van een motor zodat ie naar zijn vrij kon schakelen ofzo...

Verder...hoe verklaar jij dat ie (ook al staat ie met ingeschakelde versnelling) helemaal niet start? Ook niet als ik de koppeling inknijp en startknop indruk? Je hoort geen klik, niks! Startmotor wordt dus ook niet aangestuurd...
Verder is er dus ook iets met de elektra aangezien me knipperlichten na 2x heel traag knipperen opeens stil bleven branden...?
 
Je moet er dus wel zo bij kunnen denk je?
En anders moet ik maar gewoon eerst die houder van die spiegel vervangen (daar zit ook cie koppelingschakelaar in), en kijken of at eventueel nog wat doet.

Doet ie dan nog niks, dan moet ik misschien maar naar de dealer..godverdomme..
 
nou als er met de electra iets mis is mag je ook wel ff kijken naar je aan/uit dodemans knopje aan je stuur.. zit daar misschien een kortsluiting of heeft die een klap gehad... die veer is bij mij ook eens afgebroken onderweg op een oude honda.. kon hem toen onder het rijden wel handmatig in een andere versnelling duwen (echt hard erin douwen) maar fijn was dat niet voor de tandwieltjes natuurlijk...

Wel goed idee van je trouwens om de LS650 in te ruilen.. :)
 
Ja, ik zag een advertentie van die honda op het internet, en belde of ze interesse hadden in de suzuki voor als project. Leek ze wel wat, en na bijbetaling van mijn kant hadden we de deal gesloten ;)

Maar waar zit die veer nu precies? Moet die versnellingsbak daarvoor open?
Dodemansknop zit er niet op, is puur een startknopje wat erop zit.

Wat een gedoe allemaal...moet je weer 120 kilometer rijden nadat de suzuki veilig is aangekomen daar, en dus 10 kilometer van ons huis vandaan dondert ie ineens om....je trots...gebroken houder waar die spiegel inzit, maar die is zo te vervangen, wat krassen, maar daar kan ik mee leven, maar dan die ***** storing!! Koop je gvd wat knaps, wat moois, en dan valt ie om...
Ellende..
 
doe eens een foto van de motor, zijn volgens mij verschillende blokken in omloop.
maar ik denk dat de schakelbediening achter de koppeling zit.
versnellingsbak hoeft niet open.
koppeling wel.
 
Is die versnellingspook niet verbogen zodat deze iets raakt waardoor je niet de gehele slag kunt maken?
Draai onderkuip (onderste foto) eraf en je ziet meer. Daar zit het stangenstelsel achter met een kromme as (misschien)

Moteur-Honda-CBR125R-04-06%20001.jpg


Btw als je met de schakelhevel (die je op de foto kunt zien) wel kunt schakelen, kun je het blok dicht laten en wat beter slapen ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb die kuip er al af gehad gister om een en ander netjes schoon te maken ;)
Ik kwam geen kromme delen tegen, en die schakelstang etc. leek me gewoon kaasrecht..
Bovendien heb ik het idee dat die schakelpoot nooit een klap heeft gehad..

Er is gewoon iets met de elektra gebeurd (dat zoiezo, want als ik startknop indruk gebeurd er niks).
Dat met die versnellingen lost misschien op als ik bv die koppelingschakelaar vervang, zodat de elektra weet wanneer ie in zijn neutraal staat, en vervolgens dan ook het lampje gaat branden...
Ga morgen als ik tijd heb wel ff langs de motorzaak voor die afgebroken houder te bestellen, daar zit dus ook die koppelingsschakelaar in die je er niet los uit kunt halen..
 
Terug
Bovenaan Onderaan