rijden zonder accu

tvg92

MF'er
16 mei 2012
66
0
Haarlem
hallo,
ik heb een yamaha xt350 en ik wil er een soort street tracker van maken.
ik wil dus zo veel mogelijk gewicht eraf halen.
mijn motor heeft enkel een kickstart en start gewoon zonder accu.
kan het kwaad om te rijden zonder een accu? of moet de dynamo ook gedemonteerd worden?
en als de dynamo gedemonteerd moet worden, heb ik dan nog wel licht?
Gr. Timo
 
Je knipperlichten, claxon, parkeerlicht gaan niet goed meer werken. Je kunt ipv een accu een Elko van 10000mf erop zetten, die fungeert dan als buffer (heb ik ook met een KLX250 uit1979 gedaan).

Parkeerlicht vervalt dan natuurlijk

Zonder dynamo geen licht.
 
Laatst bewerkt:
dus ik kan de accu loskoppelen zonder dat er problemen ontstaan met de dynamo die zijn stroom niet kwijt kan ofzo?

of moet ik ipv een accu een elko? monteren en dan werkt alles naar behoren?
 
Laatst bewerkt:
hallo,
ik heb een yamaha xt350 en ik wil er een soort street tracker van maken.
ik wil dus zo veel mogelijk gewicht eraf halen.
mijn motor heeft enkel een kickstart en start gewoon zonder accu.
kan het kwaad om te rijden zonder een accu? of moet de dynamo ook gedemonteerd worden?
en als de dynamo gedemonteerd moet worden, heb ik dan nog wel licht?
Gr. Timo


Waar laat de dynamo zijn stroom dan ?? Kans dat de dynamo de geest geeft.
 
er word hier naar mijn in ziens nogal verwarrend geageerd, en die flauwe kul van lekkende stroom op je achterband ;) helpt ook niet echt.

niet dat ik het juiste antwoord weet, maar wat ik wel b.v. weet is dat vroeger die zundap brommers ook geen accu hadden, maar wel licht. nu was het wel zo dat meer gas meer licht was. je hebt geen mooie constante gelijkspanning meer. ik kan mij nog herinneren dat ik eens van die verstralers er op gebouwd had, toen de tijd nogal populair, een bak licht gewoonweg geweldig, even wat gas geven plop....plop allebei de lampjes stuk.
 
er word hier naar mijn in ziens nogal verwarrend geageerd, en die flauwe kul van lekkende stroom op je achterband ;) helpt ook niet echt.

niet dat ik het juiste antwoord weet, maar wat ik wel b.v. weet is dat vroeger die zundap brommers ook geen accu hadden, maar wel licht. nu was het wel zo dat meer gas meer licht was. je hebt geen mooie constante gelijkspanning meer. ik kan mij nog herinneren dat ik eens van die verstralers er op gebouwd had, toen de tijd nogal populair, een bak licht gewoonweg geweldig, even wat gas geven plop....plop allebei de lampjes stuk.


Een groot verschil tussen een vroegere gelijkstroom of de tegenwoordige wisselstroomdynamo is dat een gelijkstroomdynamo al stroom levert bij 600-700 toeren en een wisselstroomdyname vanaf 1050-1100 toeren.
 
Een dynamo die niet aangesloten is levert natuurlijk geen probleem op. Immers, er loopt geen stroom en er staat alleen spanning op de dynamo wikkelingen. No-way dat hij daardoor kapot gaat.

Vraag 2 is inderdaad wat je er mee wil bereiken, want als je een beetje moderne ontsteking hebt zal hij natuurlijk niet werken zonder dat de ontsteking gevoed wordt. Volgens mij geldt dat principe voor verreweg de meeste motoren met een accu.

In jou geval is het handig om eerst eens te kijken wat voor ontsteking je hebt. Als het een mechanisch type is (dus zonder CDI) dan kan het zijn dat hij prima loopt zonder accu en dynamo omdat hij een eigen ontstekingsspoeltje heeft waar hij zijn voeding voor de bobine vandaan haalt.
 
Laatst bewerkt:
er word hier naar mijn in ziens nogal verwarrend geageerd, en die flauwe kul van lekkende stroom op je achterband ;) helpt ook niet echt.

niet dat ik het juiste antwoord weet, maar wat ik wel b.v. weet is dat vroeger die zundap brommers ook geen accu hadden, maar wel licht. nu was het wel zo dat meer gas meer licht was. je hebt geen mooie constante gelijkspanning meer. ik kan mij nog herinneren dat ik eens van die verstralers er op gebouwd had, toen de tijd nogal populair, een bak licht gewoonweg geweldig, even wat gas geven plop....plop allebei de lampjes stuk.

bedankt voor deze reactie, het is inderdaad allemaal erg verwarrend. ik ben een beginner en ik wil graag iets leuks maken van mijn motor. ik kom hier op het forum omdat ik denk dat mensen hier bereid zijn om mijn vragen te beantwoorden en mij te helpen mijn doel te realiseren.

ik heb mijn motor al is gestart zonder accu, de verlichting werkt dan wel, maar inderdaad niet goed bij lage toeren(dat vind ik geen groot probleem)

mijn vraag is alsnog: hoe zorg ik ervoor dat mijn motor niet kapot gaat bij het demonteren van de accu? het licht werkt goed genoeg zonder accu.
ik heb begrepen dat de dynamo zijn stroom kwijt moet, omdat die anders dingen gaat doen waardoor en problemen kunnen ontstaan. dynamo verwijderen is geen optie omdat ik dan geen licht meer heb. wat kan ik dan wel doen?

het gaat trouwens om een xt350 uit 1984.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan