RSV1000R messingkleurige schilfers in motorolie

Neelis_V4

MF veteraan
1 okt 2009
1.152
821
Barendrecht
Beste mede-forummers, ik heb een RSV1000R te leen voor een lange proefrit van een weekend, met als idee dat ik de motor koop als hij bevalt.
Persoonlijk vind ik het blok nogal tikken (lijkt uit de cilinderkoppen te komen), het tikken gaat mee op het toerental van de motor. Ben ermee naar twee motorzaken geweest een ervaren motorrijder in de familie, ik vonden het getik niet schokkend. Ben even benieuwd of jullie het ook niet schokkend vinden dat zo'n Rotax blok enigzins tikt? Je hoort het tikken alleen onder de 60km/h en zonder oordoppen, het tikken is dus niet oorverdovend hard, maar eerder 'aanwezig'.

In verband met het tikken heb ik de vorige eigenaar gevraagd of het goed is als ik de olie + filter wissel, om te zien of dit misschien helpt. De olie die in het blok zat, was al twee jaar oud. Het verversen van de olie heeft het tikken niet verholpen.
Bij het verversen van de olie, zaten er in de oude olie wat kleine messingkleurige schilvertjes. Is dit (icm met het tikken) een no-go voor de koop? Of zie ik spoken en is er niks aan de hand met deze RSV?

Gaat trouwens om een RSV1000R uit 2004 met ongeveer 10.000 km op de teller. Hij is van de eerste eigenaar, heeft elk jaar (behalve vorig jaar) een beurt gehad.
 
Beste mede-forummers, ik heb een RSV1000R te leen voor een lange proefrit van een weekend, met als idee dat ik de motor koop als hij bevalt.
Persoonlijk vind ik het blok nogal tikken (lijkt uit de cilinderkoppen te komen), het tikken gaat mee op het toerental van de motor. Ben ermee naar twee motorzaken geweest een ervaren motorrijder in de familie, ik vonden het getik niet schokkend. Ben even benieuwd of jullie het ook niet schokkend vinden dat zo'n Rotax blok enigzins tikt? Je hoort het tikken alleen onder de 60km/h en zonder oordoppen, het tikken is dus niet oorverdovend hard, maar eerder 'aanwezig'.

In verband met het tikken heb ik de vorige eigenaar gevraagd of het goed is als ik de olie + filter wissel, om te zien of dit misschien helpt. De olie die in het blok zat, was al twee jaar oud. Het verversen van de olie heeft het tikken niet verholpen.
Bij het verversen van de olie, zaten er in de oude olie wat kleine messingkleurige schilvertjes. Is dit (icm met het tikken) een no-go voor de koop? Of zie ik spoken en is er niks aan de hand met deze RSV?

Gaat trouwens om een RSV1000R uit 2004 met ongeveer 10.000 km op de teller. Hij is van de eerste eigenaar, heeft elk jaar (behalve vorig jaar) een beurt gehad.


Wat de oorzaak van de schilfertjes ook is, het hoort niet in olie, niet kopen dus.

2004 en 10.000 op de teller :? ook al iets waarbij jij je moet afvragen waarom hij elk jaar een beurt heeft gehad. of is de 10.000 een typefoud ?
 
Laatst bewerkt:
Bij deze twee foto's

359mj44.jpg


2v84tw3.jpg


Niet schrikbarend, maar je ziet wel duidelijk wat in de olie zitten.
 
Messingkleurige schilfers blijven niet op een magneet achter als het messing is. Lees nog eens goed een fiets van 2004 met 10.00 km ??

Dat zeg ik ook niet.

Verder vind ik het niet heel erg boeiend wat daar in de olie ligt. Heb wel vaker lagerschade opgelost van diverse motorblokken, dan ligt er echt wel wat meer in die bak. Dit is gewoon slijtage.
 
Laatst bewerkt:
Onderhoudshistorie zit erbij, dus de km stand lijkt te kloppen. De motor is van een collega, dus hij zegt wel enigzins voorzichtig te zijn en een goede motor te willen verkopen.
De tegenstrijdige berichten hier maken het maken van de beslissing niet makkelijk.
Stel de vraagprijs is 3500 euro, wat zouden jullie dan doen?
 
Onderhoudshistorie zit erbij, dus de km stand lijkt te kloppen. De motor is van een collega, dus hij zegt wel enigzins voorzichtig te zijn en een goede motor te willen verkopen.
De tegenstrijdige berichten hier maken het maken van de beslissing niet makkelijk.
Stel de vraagprijs is 3500 euro, wat zouden jullie dan doen?


laat hem de beslissing dan goed maken en de motor even na te laten kijken bij een motorzaak voordat ie hem aan jou zou verkopen.

daar was je al geweest zie ik, maar je had ze nog niet verteld van die kleine messingkleurige schilvertjes O-) :X

heb je allebei een wat geruster gevoel. :)


het feit dat je al een topic opent hiervoor blijkt al dat je de zaak niet helemaal 100% vertrouwt toch.
 
Laatst bewerkt:
Die tellers van de rsv model 2004 gaan op nul zodra je de accu los haalt! Daarom hebben ze altijd weinig km's. Hopelijk heb je de boekjes nog met onderhoudshistorie..


dat wist ik niet en maakt de zaak al anders,
aan de andere kant zou ie wel veel veel op de klok kunnen hebben staan dan die 10K,
de accu is vast al een keer vervangen in die tijd.
 
[q]Zonet kreeg ik een mail van een andere persoon die OOK mijn blok wilde kopen omwille van een stukgelopen bigend lager. Motor was een 2004 met 14000km (al kan je bij een 2004 natuurlijk nooit zeker zijn van de kilometerstand gezien het op 000000 springen van de teller.

Blijkt dus wel meer voor te komen.[/q]


zomaar een quote van die website..
niet kopen dus TS. :N
 
Terug
Bovenaan Onderaan