Aanpassen vering Honda CB750 '82 noodzakelijk?

Arie KS

Rookie
25 jun 2013
3
0
Goedenavond MF-ers,

Ik ben nieuw hier en sinds 2 weken de trotse bezitter van een cafe racer o.b.v. een Honda CB 750 F Bol D'or uit '82. Ik heb deze vandaag opgehaald bij de garage (Motor Amsterdam, Stadionplein) nadat de koolborstels waren vervangen. De monteur gaf aan dat de voorvork/vering niet goed was. Hij veert maar een centimeter of 6 terwijl dat 11 moet zijn. Dit zou een negatieve invloed hebben op insturen van bochten en daarnaast gevaarlijk zijn. Ik kan em daar laten 'maken' (kosten 150 euro, waarbij dan meteen de keerringen worden vervangen; hij zweet iets) of zelf proberen in ieder geval wat olie er uit te halen zodat deze weer meer veert.

Ik heb contact gehad met de vorige eigenaar en hij gaf aan olie met een andere viscositeit te hebben gebruikt om deze juist wat stugger te laten veren (hij vond dat passen bij een caferacer en dat kan ik snappen). Hij gaf tevens aan precies zoveel ollie te hebben gebruikt als in het werkplaatsboek stond voorgeschreven.

Hebben jullie een idee of het nodig is om dit aan te laten passen? Of kan dit verder geen kwaad? Na een rekening van 320 euro vandaag heb ik niet heel veel zin in nog eens 150 euro natuurlijk :) . Hoor graag jullie reacties!

Groet,
Arie
 
volgens mij heeft de viscositeit van de olie niks te maken met de veerweg, de olie dempt n.l. de uitgaande beweging.
wel kan er iets te veel olie inzitten, dan word de luchtkamer boven de olie kleiner en zal ie steeds zwaarder gaan inveren met de hand dit testen lijkt mij bijna onmogelijk, dit kan je wel rijdend doen met een tywrap om je vorkpoot.
wat ook nog kan gezien het bouwjaar is dat er bussen bovenop de veren gezet zijn om de voorspanning te verhogen, dit werd in die tijd wel vaker gedaan.
 
Olie dempt ook de ingaande slag. Die types hebben sowieso een "minder goede" voorvork, standaard veel te slap en je kunt er van buitenaf niets aan afstellen. Als deze wat stugger staat rijdt dat type motor juist wat makkelijker/beter.
Stuggere veren erin, olie niveau verhogen, hogere viscositeit zijn allemaal dingen die nog kunnen.
Ga er eerst maar eens mee rijden en kijk hoe het bevalt.

Btw een keerring vervangen kun je (mits redelijk technisch onderlegd en in bezit van goed gereedschap) zelf ook, ben voor ongeveer 30euro klaar.
 
Olie dempt ook de ingaande slag. Die types hebben sowieso een "minder goede" voorvork, standaard veel te slap en je kunt er van buitenaf niets aan afstellen. Als deze wat stugger staat rijdt dat type motor juist wat makkelijker/beter.
Stuggere veren erin, olie niveau verhogen, hogere viscositeit zijn allemaal dingen die nog kunnen.
Ga er eerst maar eens mee rijden en kijk hoe het bevalt.

Btw een keerring vervangen kun je (mits redelijk technisch onderlegd en in bezit van goed gereedschap) zelf ook, ben voor ongeveer 30euro klaar.

bij de moderne schokbreker wel waarschijnlijk, mits ook instelbaar,.
de oudere niet, zo heb ik het geleerd tenminste.
 
bij deze vork is de in en uitgaande demping precies hetzelfde.
de olie moet in en uitgaand door hetzelfde gaatje.


er is blijven hangen [is van 35 jaar terug] dat de olie bij de ingaande slag door een shim gaat die , zeg maar, gecentreerd vast zit en door de beweging als het ware ombuigt.
als dan de uitgaande slag begint valt de shim weer terug in positie en word de olie door de gaatjes gedwongen, wat resulteert in een "langzaam" terugbewegen van de schokbreker.

zoiets dus, toendertijd op LTS autotechniek.
 
er is blijven hangen [is van 35 jaar terug] dat de olie bij de ingaande slag door een shim gaat die , zeg maar, gecentreerd vast zit en door de beweging als het ware ombuigt.
als dan de uitgaande slag begint valt de shim weer terug in positie en word de olie door de gaatjes gedwongen, wat resulteert in een "langzaam" terugbewegen van de schokbreker.

zoiets dus, toendertijd op LTS autotechniek.


dat klopt wel hoor.
maar dat geld alleen voor schokdempers aan de achterkant.
de voorvork waar de ts het over heeft, heeft geen shim's om de demping te reguleren.
 
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga proberen er een klein beetje olie uit te laten lopen...vind een beetje stugge vering ook niet zo erg. En als ik het goed begrijp heeft het met de veiligheid niets te maken in ieder geval.

Keerring bestel ik wel en ga ik zelf mee aan de slag. Moet 't toch een keer leren en kan 't niet uitstaan dat ik voor alles naar de garage moet :-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan