Motorrijles: Kletsen over lessen #8 'A1?.. AM-zwaar!'

Status
Niet open voor verdere reacties.
Klinkt handig dat vastpakken buiten de hendel zelf!
Zal het vrijdag een vragen of ik dat kan proberen om een stabielere gaspositie te krijgen!
Heb ik namelijk ook last van met langzameslalom bijvoorbeeld :p
 
Klinkt handig dat vastpakken buiten de hendel zelf!
Zal het vrijdag een vragen of ik dat kan proberen om een stabielere gaspositie te krijgen!
Heb ik namelijk ook last van met langzameslalom bijvoorbeeld :p
Niet vragen, gewoon doen :Y
 
Ik zet m'n hand vast op de remhendel met m'n wijsvinger. Tijdens AVB handig voor langzame oefeningen, en in het eggie ook fijn op hobbelige klinkerwegen in 30-zones.
 
@Suus ik ga jouw tip uitproberen de volgende les. :Y

@BLammerts, gewoon doen. ;)

@Blogem, weet niet of je daar op examen (AVB) niet op afgerekend wordt als je de indruk wekt aan de remhendel te zitten.
 
Voor mij zou steun op de remhendel niet werken denk ik, ik heb vooral bij de langzame oefeningen heel veel moeite gehad om niet per ongeluk de voorrem in te knijpen... Dat was namelijk elke keer de reden dat ik om ging. Ik probeer met die dingen dus altijd zo ver mogelijk bij die hendel vandaan te blijven :P . Maar kan me voorstellen dat het bij anderen wel kan werken ja.

Ik ben benieuwd Chantalluh!
 
Lange slalom heeft eigenlijk niks met gas dosering te maken maar met koppeling dosering.
Laat dat die motor maar gillen, zolang je de koppeling controleert en de achterrem gebruikt gaat het goed.
Natuurlijk moet de koppeling dat wel op zo'n positie zitten dat extra gas geen extra snelheid inhoud. En moet je het gas erop houden, zodra je die dichtdraait val je om.
 
@Blogem, weet niet of je daar op examen (AVB) niet op afgerekend wordt als je de indruk wekt aan de remhendel te zitten.
Nooit gezeur over gehad. Mss deed ik het gewoon onopvallend genoeg ;). Maar het effect is hetzelfde als het stuurgewichtje vasthouden met je pink en dat kunnen ze nooit afkeuren.
 
Ik deed mijn pink op het stuurgewicht voor een stabiel platform. Daar begon ik uberhaupt altijd al mee. Na een tijdje eens zonder geprobeerd en dat liep meteen niet lekker. Gewoon proberen! Er zijn voor zover ik weet geen eisen hieraan ofzo...
 
Ik ben ook weer begonnen, na een zwaar baggere AVB les ben ik er even een week tussenuit geweest. En de rust heeft goed gedaan. Afgelopen donderdag ging alles foutloos, wat een heerlijk gevoel!! De AVB is inmiddels gepland, helaas in een andere regio dus moet er de nodige tijd (en centen) voor uit trekken.
Tot die tijd nog even goed oefenen, tis nog niet gemakkelijk als klein vrouwtje op zo een logge zware motor, maar ik geef niet op!

Nu alleen nog even de motor op de bok zien te krijgen, krijg er niet eens beweging in......... :X
 
Nu alleen nog even de motor op de bok zien te krijgen, krijg er niet eens beweging in......... :X
Wat je absoluut niet moet doen is proberen de motor zelf op de bok te tillen. Je moet het hele geval naar achteren duwen. Maar het is best zwaar, zeker als je niet al te groot bent (van de bok afhalen is dan ook een feest, heb ik me laten vertellen). Mijn rijschool had gewoon allemaal motoren zonder middenbok, dat was makkelijk ;).
 
Wat je absoluut niet moet doen is proberen de motor zelf op de bok te tillen. Je moet het hele geval naar achteren duwen. Maar het is best zwaar, zeker als je niet al te groot bent (van de bok afhalen is dan ook een feest, heb ik me laten vertellen). Mijn rijschool had gewoon allemaal motoren zonder middenbok, dat was makkelijk ;).
Hier ook idd geen middenbok op de lesmotor, maar op de motor van mijn man thuis wel. Heb laatst met mijn instructeur de motor van mijn man maar eens op de middenbok gezet. Ik kreeg er namelijk ook geen beweging in. Wat bij mij hielp:
Stuur vast met linkerhand, achterkant met rechterhand, rechtervoet op het pootje van de middenbok en de twee voetjes van de middenbok op de grond zetten. Motor even heen en weer bewegen om er zeker van te zijn dat beide voetjes goed op de grond staan.
Vervolgens ga ik met mijn hele gewicht (terwijl ik met mijn rechterbeen tegen de motor hang, vooral niet van de motor af gaan hangen) op het pootje staan en terwijl ik het pootje met mijn hele gewicht een zet naar beneden geef (door erop te hupsen zeg maar) terwijl ik de motor met mijn rechterhand aan de achterzijde naar achteren trek.
Let wel, het trekken is niet de 'hoofdmoot', maar juist het kracht zetten op het pootje. Maar goed, hoe zwaarder je bent, hoe makkelijker... Ben zelf rond de 80 kg dus dan is het alweer makkelijker dan als je 60kg of minder weegt. Mijn instructeur is nog een stukje zwaarder en hoeft 'm achter amper naar achteren te trekken, die wipt 'm er zo op.
Ga vooral niet aan het stuur trekken of de achterkant omhoog trekken, kracht moet echt uit je benen komen door het naar beneden trappen. Als de motor de neiging heeft om om te vallen (naar je toe dus) dan hang je te weinig tegen de motor aan.

@Zuster, wel erg fijn dat het verder heel goed ging!!! Wat een heerlijk gevoel hè?
 
@Suus81, bedankt voor de tips... je schrijft hetzelfde als mijn instructeur zegt. Ik ben idd onder de 60 kg, dus ik krijg er amper beweging in als ik op het pootje sta. Heel frustrerend. Ga binnenkort even met mijn aanstaande motor oefenen, die is nu van mijn broer. Hopelijk komt het dan goed.
Anders gezegd... over 4 weken moet ik hem op de bok hebben anders ben ik bij voorbaat al gezakt :+
Maar inderdaad, wat een heeeerlijk gevoel *O* daar doe je het voor hé?!
 
@Zuster, volgens mij zak je niet op alleen het op- en afbokken van de motor. Het is alleen een deel van het lopen met de motor, maar als je die onvoldoende hebt kun je nog steeds slagen. Dan heb je alleen nog maar 1 mogelijke onvoldoende over. Dus ook als je het op en afbokken niet voor elkaar krijgt kun je gewoon slagen! Zet 'm bij het lopen met de motor gewoon op de jiffy, en als ze erover zeuren zeg je gewoon dat het voor zo'n charmante kleine dame nu eenmaal niet makkelijk is om 'm op de bok te zetten en dat je er straks gewoon eentje koopt zonder middenbok :+
 
Mij is het precies geleerd zoals Suus het beschrijft. Toen ik het trucje eenmaal doorhad lukte het nu ben ik met mijn 1m72 niet een van de kleinsten, maar ik probeerde in het begin de motor omhoog te trekken, dat lukt dus niet haha.
En wat Suus zegt gooi je vrouwelijke charmes in de strijd tijdens het examen hahaha
 
Zuster hij hoeft niet op de bok. Mijn lesmotor heeft die niet eens. Gebruik de jiffy. Het spreekwoord zegt toch: wie niet sterk is moet slim zijn. (Ik wil niet zeggen dat je slap bent, hoor).
 
Laatst bewerkt:
@Pietepiet, de examinator heeft de keuze tussen de middenbok en de jiffy. Hij mag dus wel van je vragen om 'm op de middenbok te zetten, als de motor die heeft. Mijn lesmotor heeft ook geen middenbok, dus dan heeft de examinator die keuze niet. Maar anders beslist hij, en moet je 'm dus wel degelijk opbokken.
Maar ik kan me niet voorstellen dat je dan als 60-kg persoon gewoon 'pech' hebt als je lesmotor een middenbok heeft. Daar zullen ze lijkt mij toch wel enige coulance in kunnen bieden.
 
@Pietepiet, de examinator heeft de keuze tussen de middenbok en de jiffy. Hij mag dus wel van je vragen om 'm op de middenbok te zetten, als de motor die heeft. Mijn lesmotor heeft ook geen middenbok, dus dan heeft de examinator die keuze niet. Maar anders beslist hij, en moet je 'm dus wel degelijk opbokken.
Maar ik kan me niet voorstellen dat je dan als 60-kg persoon gewoon 'pech' hebt als je lesmotor een middenbok heeft. Daar zullen ze lijkt mij toch wel enige coulance in kunnen bieden.

Edit: ben trouwens benieuwd hoe goed ik mijn (hopelijk) toekomstige motor op de middenbok ga krijgen... Die is nog een beetje zwaarder dan die van mijn man... :P
 
Ik heb precies het zelfde probleem met het gas bij de langzame oefeningen. Mt03 1 cilinder is erg gevoelig in zn 1. En met achterem,is hij dus al 2x afgeslagen waardoor ik op de grond lag. Stationair in zn 1 doe ik de U bocht met gemak. En het 8je ook. Maar zodra ik gas moet geven en de rem erbij,dan gaat het fout :/

Vandaag alleen snelle oefeningen gedaan. Stop oefening/ Noodstop/Precisie/uitwijk. Die gingen allemaal wel. En stukje snelweg :) Sow wat een wind haha. Was ook nog brug over de maas.
 
Ik heb precies het zelfde probleem met het gas bij de langzame oefeningen. Mt03 1 cilinder is erg gevoelig in zn 1. En met achterem,is hij dus al 2x afgeslagen waardoor ik op de grond lag. Stationair in zn 1 doe ik de U bocht met gemak. En het 8je ook. Maar zodra ik gas moet geven en de rem erbij,dan gaat het fout :/
Enige oplossing lijkt mij dat je dan je koppeling ook nog gebruikt, zodat je toeren kan blijven maken. Maar dat maakt het allemaal niet makkelijker. Als je het red zonder achterrem, dan is dat toch prima? Evt zet je voor de show je voet er net voldoende op om het lichtje aan te krijgen.
 
@Pietepiet, als de motor een bok heeft moet ie daarop, en helaas heeft mijn lesmotor dat... Dus het wordt strijden de komende weken :Y

@Suus81: zo had ik het idd niet eens bekeken, als ie onvoldoende is kan ik het gewoon halen.. Thanks, dat geeft weer een beetje extra moed !

edit: de vrouwelijke charme mis ik enigzins.. dat gebruiken wordt nog veel lastiger als hem opbokken ben ik bang _O-
 
Laatst bewerkt:
@Pietepiet, als de motor een bok heeft moet ie daarop, en helaas heeft mijn lesmotor dat... Dus het wordt strijden de komende weken :Y

@Suus81: zo had ik het idd niet eens bekeken, als ie onvoldoende is kan ik het gewoon halen.. Thanks, dat geeft weer een beetje extra moed !

edit: de vrouwelijke charme mis ik enigzins.. dat gebruiken wordt nog veel lastiger als hem opbokken ben ik bang _O-
_O- Zal toch wel meevallen Zuster?

De examinator heeft de keuze trouwens, hij hoeft dus niet te kiezen voor de middenbok. Ook als je een middenbok hebt kan hij nog kiezen voor de jiffy. Hoe vaak ze dat doen weet ik echter niet.
 
Ik gooide de motor ook altijd op de jiffy. Nu nog steeds….heb geen middenbok :( Opzich vind ik een middenbok niet zo charmant maar met het smeren van de ketting en andere kleine klusjes is het toch verdomd handig om te hebben.
 
De middenbok is een makkie als je de techniek goed hebt. Ongeacht je gewicht en de grootte van de motor.
Het wat wiebelen met de bok tegen de grond is inderdaad een goeie truc die ik altijd toepas.
Met je linkerhand aan de linkerhandel, rechterhand aan het grijppunt achter, en je rechtervoet op de bok, zet spanning op je lijf en zet kracht met je rechter been en "wip" de motor erop. Probeer de bok omlaag te duwen met je beenkracht en met je rechterarm de motor omhoog. Oefening baart kunst :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan