Motorrijles: Kletsen over lessen #8 'A1?.. AM-zwaar!'

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wel heb ik mijn AVB en AVD gepland en geboekt met de rijschool, gezien ik die AVD niet meer via hen zal doen zal ik dat geld simpelweg kwijt zijn, a 250 euro.

Is dat ook zo? Als je een examen gepland en betaald hebt bij het CBR dan is dat misschien via de rijschool gegaan, maar zou je dat dan niet op naam van een andere rijschool kunnen laten zetten? Ik zou je situatie even uitleggen bij het CBR en je nieuwe rijschool, misschien hebben ze nog wel een oplossing.
 
Vervolgens gaan we de spits in op de A4 richting Zoetermeer. Ik realiseer me dat mijn snelweg ervaring zich beperkt tot 10 minuten op de A10. In de spits met de (voor mij gruwelijke) wind bij Schiphol zit ik hem aardig te shaken en probeer zo snel mogelijk onder de knie te krijgen hoe je met zulke wind toch rustig op de motor kan blijven zitten. Zoals ik al eerder kleur heb bekend, vind ik dit best eng!

Yep, dat is ook eng. Toen ik mijn huidige motor net gekocht had, was dat voor het eerst in 3 jaar tijd dat ik weer motor reed. Op een gegeven moment ook een stukje snelweg gepakt en shiiiit, ik dacht dat de wind me van m'n motor af zou blazen!

Maar de truck is: ontspan je.
Des te meer spanning je in je lijf hebt, des te meer elke windstoot door je lijf wordt doorgegeven als een foute stuurbeweging.
Zit je wat relaxter, dan is je motor prima in staat zijn rechtdoorstabiliteit te bewaren.
De luie motorfiets legt het goed uit (sowieso een prima site trouwens!)


Ook zie ik de instructeur echt praten en bespreken met de cursist. Hij springt zelfs op de motor met de cursist achterop om te laten voelen hoe een uitwijk oefening echt voelt.

:Y
Ik was er in het begin niet zo goed in om mijn knieën aan de tank te houden, en dien ten gevolge om vanuit mijn heupen die motor in te kantelen. Bovendien was ik constant gespannen in mijn schouders en armen, uiteraard omdat ik vond dat ik grip op mijn motor moest houden, en omdat ik dat niet met mijn benen deed, deed ik het maar met mijn armen.

Moest ik bij m'n instructeur achterop kruipen.
Hij: "Leg je handen maar op mijn schouders, en je knieën tegen mijn heupen."
Ik: "Ok."
Hij: "Als ik aan het eind van dit ritje last heb van mijn heupen, heb je het goed gedaan. Als ik last heb van mijn schouders, niet zo goed."
Ik "Ok."

En het helpt echt! Na dat ritje had ik het gevoel door!
Toen moest ik er nog aan werken om me dat eigen te maken als ik zelf zit te :]
Maar in elk geval weet je hoe het moet voelen en dus heb je ook door wanneer je het zelf niet goed doet.
 
Dank je Spades.

Het balen van het zakken is al aan het zakken... uuh haha.
Het balen van die 70 euro nog niet ;)

Ik ga zondag met een vriend naar een parkeerplek eens al die rotoefeningen doen en hij gaat me helpen ze met meer zelfvertrouwen te doen. Ondertussen (nu) ben ik aan het zoeken naar welke rijschool goed voor mij zou zijn in Amsterdam. Ik lees Versnel maar die zit volgens mij ver van mij vandaan (ik woon bij de Panamalaan in de buurt).

Gelukkig heb ik een BTW teruggave waardoor ik nog wat lessen kan volgen. Ook de geplande lessen voor het AVD examen cancel ik natuurlijk en die gaan naar de andere school. Wel heb ik mijn AVB en AVD gepland en geboekt met de rijschool, gezien ik die AVD niet meer via hen zal doen zal ik dat geld simpelweg kwijt zijn, a 250 euro. Maar ja.. als ik nu snel weer AVB examen had gedaan bij Hippe en ik had weer gezakt, was ik ik niet alleen die 250 van AVD kwijt geweest maar ook nog eens een extra 150 voor AVB en vast weer 70€ voor de les die daarbij hoort.

Als jullie tips hebben over welke school in amsterdam (oost) goed zou zijn, zou ik zeer dankbaar zijn.
Versnel zit in Diemen, Amsterdam Oost/Zuid-Oost zo ongeveer ;). Voor jou een minuut of 25 fietsen (met de auto iets van een kwartiertje, denk ik). Ook wel redelijk met OV te bereiken (metro naar Diemen Zuid of tram 9 - denk alleen niet dat je daar veel aan hebt want je woont op een onhandige plaats :P).

Mocht je een rijschool kiezen: vergeet ook niet even te kijken naar de statistieken bij het CBR. Als ze een redelijk aantal examens hebben met een hoog slagingspercentage, dan weet je dat ze je iig niet beroerd een examen in sturen. Wellicht dat ze je dan nog aan het lijntje houden, maar dan kan je natuurlijk altijd horen van anderen die er gelest hebben.

Over dat geplande examen: vraag eens aan de rijschool of die over te nemen is. In principe staat het ding op jouw naam en heb jij er voor betaald, ik denk (maar weet het niet zeker!) dat het het CBR niet uitmaakt welke instructeur je mee neemt (en van welke rijschool). Als de huidige rijschool jouw examen niet aan je wilt meegeven, dan moet je gewoon het geld terug krijgen. Ze kunnen dat examen dan op naam van een andere leerling zetten. Overigens betwijfel ik of het examen ook al echt op jouw naam staat, volgens mij doen rijscholen dat pas op het laatste moment, om flexibel te blijven (ze kopen wel van tevoren examens in).
 
Hah, ik had eigenlijk al direct het gevoel dat mijn benen meer deden dan dat ik had verwacht.
Misschien de eerste paar lessen een paar keer spierpijn in de armen, maar het werd gelukkig de benen :P. Heel af en toe met de handjes gaan zwaaien na de kramp van de slome slalom.. of wat dan ook :p. Kheb nu echt wel het gevoel dat ik de motor onder controle heb

** En @ Jamie **
Bah, en ik maar denken dat Mark Rutte erg was...
Zo'n attitude hoort helemaal niet bij een rijschool, daar gaat zijn reputatie serieus echt naar de knoppen. Waar ik nu bij ben is Ezendam Rijopleiding, alles in 1x gehaald met auto en hopelijk ook met mijn motor!
De mentaliteit van mijn rijschool is gewoon top, ze hebben zelfs ik en mijn vader korting gegeven....
 
Laatst bewerkt:
Was weer druk met lessers. Vanochtend haal ik er eentje in op een rotondetje bij Leiderdorp, auto erachter, kan examen zijn geweest. Twee minuten later kom ik er eentje tegen met instructeur op de motor erachter, dat ziet er toch beter uit.
 
Was weer druk met lessers. Vanochtend haal ik er eentje in op een rotondetje bij Leiderdorp, auto erachter, kan examen zijn geweest. Twee minuten later kom ik er eentje tegen met instructeur op de motor erachter, dat ziet er toch beter uit.


Had afgelopen weekend een extra les op mijn eigen motor.

Zie het maar voor je: mijn Varadero 125 en erachteraan de instructeur op Varadero 1000 *D
 
Als ik dit zo lees had ik vorig jaar zowel als persoon & instructeur een goede! Passie voor het vak en nooit gezeik met geld. Had een tijd niet betaald en na mijn AVD examen in een klap al het restant afgerekend, hij vond alles prima zolang je maar betaald had als je het pasje had gehaald. Misschien komt dit ook doordat hij in zijn eentje was, denk dat het bij een grotere rijschool wel iets anders zou zijn.

Succes Jaimie, dat papiertje gaat er nog wel komen! ;)
 
Oja ook een leuke. Toen we weer bij zijn rijschool aan waren gekomen was zijn reactie. "In de afgelopen 5 jaar is er maar 1 gezakt voor AVB. 1 met een mega minderwaardigheidscomplex en jij".

WTF moet ik met zo'n reactie?
jaimie, lekker een ander school zoeken.
die knakker is helemaal niet met jouw bezig, alleen met zijn portomonee zo snel mogelijk vullen. die reactie van hem slaat als een tang op een varken natuurlijk!
bij mijn AVB zat me instructeur me ook wel achter me kl*t* aan, maar op een positieve manier.

zoek een rijschool, en ga daar eerst even voor je een proefles neemt een praatje maken met je verhaal. als het direct al niet klikt ga je naar de volgende, simpel.
laat die knakker waar je nu bijzit lekker afrotten, hij is je centen niet waard!
 
Jeeeej, ze zijn binnen! *O*
*paradeert met racelaarzen onder rokje door het huis* :+

2795090_948_F.png
 
Laatst bewerkt:
Wij willen natuurlijk de laarzen AAN zien.. incluis rokje *O*
+1 :P

Ahum, net terug van les. 18 juli AVB examen. Dus we zijn het hele rijtje even af geweest. Ging allemaal goed. Had alleen spontaan moeite met de precisie stop. Kwam net iets te ver uit. Een oefening die ik normaal maar 1 keer doe omdat ie zo makkelijk is. Maar goed geeft niets. Desondanks heb ik er een goed gevoel bij. Examen moet goed komen!

Owjah ik was zeiknat, en niet van de regen. Bloedheet was het op zo'n parkeerterrein. Beetje zitten uitsloven in de zon. Kon mijn kleren uitwringen. Maar hé....het was mooi en droog, daar gaat het om.
 
+1 :P

Ahum, net terug van les. 18 juli AVB examen. Dus we zijn het hele rijtje even af geweest. Ging allemaal goed. Had alleen spontaan moeite met de precisie stop. Kwam net iets te ver uit. Een oefening die ik normaal maar 1 keer doe omdat ie zo makkelijk is. Maar goed geeft niets. Desondanks heb ik er een goed gevoel bij. Examen moet goed komen!

Owjah ik was zeiknat, en niet van de regen. Bloedheet was het op zo'n parkeerterrein. Beetje zitten uitsloven in de zon. Kon mijn kleren uitwringen. Maar hé....het was mooi en droog, daar gaat het om.

Oh god precisie stop..
Ik ben normaal NET iets ervoor, ik rem dan te hard =.=
Maarjah, kheb een manier gevonden.
Op het laatste moment iets harder remmen en hop je staat er ;D
 
Jaimie, volgens mij geef je je eigen antwoord al, als ik je verhaal zo lees, en weet je zelf stiekem wel wat goed voor je zou zijn... of heb ik dat mis?
Balen man, hopen dat het snel beter gaat, en je je zelfvertrouwen weer snel terug vindt...
 
Zo doe ik het ook :?
Lesmotor had geen middenbok, dus op- en afbokken heb ik mezelf aangeleerd.
Hoe moet het eigenlijk echt?

Eén hand aan het stuur, andere hand onder je buddyseat. Dan kan je zien wat je aan het doen bent (je kunt naar beneden kijken) wat niet lukt als je beide armen naar voren zijn gestrekt.

Switchen dus! (mocht je in de buurt van Eindhoven lessen, dan kan ik je de resultaten van mijn vergelijkend warenonderzoek wel even doorgeven)

Zou je die eens met mij willen delen? Ben benieuwd of je tot hetzelfde lijstje bent gekomen als ik.
 
Vandaag m'n Avb gehaald. Moest om 10:50 in Zoetermeer. Ik moest de langzame slalom, de snelle slalom, uitwijken, lopen met de motor, precisie stop, noodstop en stapvoets rijden doen. Lopen met de Motor gelijk 2 keer. Was vergeten de motor uit de vering te trekken. Snelle slalom ook 2 keer wegens te langzaam rijden. Uitwijken ook 2 keer, weer te langzaam aankomen! Maar goed, dit is vast binnen. Theorie examen moet ik de 25ste juli. En van de week met m'n leraar de AVD bespreken. Normaal doet hij dit pas als je theorie binnen is, maar aangezien het aardig volgeboekt is wou hij toch nu vast aanvragen. Ben trouwens Rob uit Gouda en rij bij rijschool Compleet uit Waddinxveen. M'n lesmotor is een Honda CB 500. Ik heb 4 lessen van 2 uur gehad om dit examen te halen. Die lessen bestaan uit een kwartiertje heen rijden binnendoor van Waddinxveen naar Zoetermeer. Anderhalf uur oefenen op het examen terrein en dan via de snelweg terug naar de rijschool. Ook op de 1ste les reed ik dus al op de snelweg. Ik heb een goeie leraar met humor. Ik reed de oefeningen steeds met de knieën naar buiten, waarop hij een briefje van 50 Eu tussen m'n knie en de tank legde. Raakte ik de 50 Eu kwijt moest ik er 50 bijleggen. Werkt perfect. Jaimie, veel succes bij je volgende poging. Met of zonder nieuwe rijschool.
 
Jaimie, klinkt wel raar allemaal. Als je moet betalen, dat kan, maar dat wil je van te voren weten, en je wilt weten wat je betaalt. Bovendien, je gaat toch door na het avb, dus dat kun je toch later betalen? Ik betaalde de totale lessen in drie termijnen. En kreeg wat extra als het uitkwam. Ik weet niet of ik voor het ernaartoe rijden en de extra les extra betaalde, maar zoals gezegd, het was een pakket van 900 euro, ongeacht het aantal uren les.

Ik zou zeker een keer een les ergens anders nemen, en dan kijken wat je vindt.
 
Ik ben het helemaal eens met de rest! Andere rijschool is the way to go. Ik had vandaag m'n 2e les AVD bij Bruinsma. Ging minder dan Maandag naar mijn mening en kreeg wel aardig wat correcties. Maar ik zie dat heel positief. Mijn instructeurs zijn allemaal vrij streng en dat vind ik alleen maar fijn.

Het is volgens mij al vaker gezegd maar, denk niet aan het feit dat je examen doet. Het is goed te doen. Denk gewoon dat een (andere) instructeur je verteld wat je moet doen en voer de oefeningen uit. Vandaag ook, er was een man van rond in de 40/50 schat ik. Die had vandaag examen. Ik geloof dat ie al een aantal keer gezakt was voor het AVD. Hij had er flink de pest in (en terecht) dat het hem niet lukte. Afgelopen Maandag reed ie 2 uur met ons mee bij de instructeur achterop zodat hij mee kon kijken. Ik zag hem vanochtend nog voordat ik begon met lessen. Toen zei hij dat hij vandaag examen had, waarop ik zei: hele goede tip, denk niet aan het feit dat het een examen betreft. Denk gewoon dat diegene die door dat oortje zit te tetteren je GPS is die zegt waar je heen moet. Daar word je zelf ook rustiger van omdat je niet de (natuurlijke) spanning hebt die je meestal hebt bij een examen. Na mijn rijlessen kwam ik hem weer tegen. Hij was geslaagd :) . Ik vroeg nog aan hem van heeft m'n tip nog een beetje zin gehad? Hij zei tegen mij dat dat wel degelijk geholpen had.

Dus hier mijn tip :) .

BTW: Dacht trouwens van meerdere rijscholen te horen hebben gekregen dat je pas de weg op mocht na het AVB en niet eerder. Blijkbaar dus wel, so i stand corrected :) .
 
Laatst bewerkt:
BTW: Dacht trouwens van meerdere rijscholen te horen hebben gekregen dat je pas de weg op mocht na het AVB en niet eerder. Blijkbaar dus wel, so i stand corrected :) .

Ik en 'n maatje van me hadden ons samen ingeschreven voor motorrijlessen. We komen ruim op tijd op de rijschool aan voor onze eerste les. FF een kort gesprekje met de instructeur, die al snel vraagt of een van ons ervaring heeft met motoren of schakelbrommers. :N Nope.

Ok, geen probleem, rap omkleden en of we in de auto achter hem aan willen rijden naar het terrein waar de motoren klaar staan voor onze eerste AVB-les. Is goed.

M'n maatje pikte de dingen iets sneller op. Voor de tweede les stond er maar 1 motor op het terrein klaar, de andere moesten we nog daar zien te krijgen. We zijn toen heel rustig daarheen gereden, kameraad op de motor en ik bij de instructeur achterop.

Vanaf de derde les zijn we elke keer allebei op de motor naar het terrein gereden en de instructeur achter ons aan.

Een enkele keer kwam het wel voor dat we een lesje eens niet de volle 2 uur benutten voor AVB maar ook een uurtje gingen rijden. Voor de afwisseling en als voorbereiding op de echte AVD-lessen.

We hadden les in Deventer maar het dichstbij zijnde AVB-examenpunt was op het parkeerterrein van de IJsselhallen in Zwolle. Hoe denk je dat we daar gekomen zijn?

Juist.

:] :] :]
 
Laatst bewerkt:
Ik ga van rijschool wisselen, maar heb het AVD examen al geboekt bij de huidige rijschool voor 26 juli.
Kan ik dat cancellen en mijn geld terugkrijgen?
 
Ik ga van rijschool wisselen, maar heb het AVD examen al geboekt bij de huidige rijschool voor 26 juli.
Kan ik dat cancellen en mijn geld terugkrijgen?
Dat is nog drie weken, moet altijd kunnen lijkt mij. De rijschool kan een andere leerling op deze datum zetten of anders het 'doorverkopen' aan een andere rijschool :)

Als ik trouwens bedenk wat je eerder over die rijschool hebt gezegt, verwacht ik dat je te horen krijgt dat je je geld niet terug krijgt. Dus het kan ook wel even duren voordat je het terug krijgt, je hebt er recht op. Maar recht hebben en krijgen zijn (jammer genoeg) twee hele verschillende dingen..
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ze gemaild. Ik verwacht idd ook niet dat ik het zomaar terug krijg. Ben benieuwd of ik er recht op heb, want dan kan ik stappen ondernemen. Een andere rijschool, die ik gisteren benaderde voor lessen, vertelde me ook dat ik het geld terug moest vragen.
 
Als zij de datum/tijd op iemand anders kunnen overzetten, heb je er zeker recht op lijkt mij. Anders heb je betaalt voor een dienst die je vervolgens niet meer af neemt (en niet eens meer af kan nemen, als hij op naam staat van iemand anders). Lijkt mij niet meer dan logisch dat je je geld terug krijgt! :)
 
Dan kunnen ze de datum doorverkopen aan een andere rijschool. Ik weet dat dit mogelijk is, omdat de rijschool waar ik gelest heb dat destijds ook heeft gedaan. Mijn instructeur liet toen zelfs zien op de computer hoe dat moest :+

Ze kunnen toch moeilijk beweren dat er geen enkele andere rijschool is in de omgeving die een AVD datum over wil nemen daar :P
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan