Motorrijles: Kletsen over lessen #8 'A1?.. AM-zwaar!'

Status
Niet open voor verdere reacties.
Oja ook een leuke. Toen we weer bij zijn rijschool aan waren gekomen was zijn reactie. "In de afgelopen 5 jaar is er maar 1 gezakt voor AVB. 1 met een mega minderwaardigheidscomplex en jij".

WTF moet ik met zo'n reactie?
Dan maak je de juiste stap om een andere rijschool op te zoeken.
En ik zou al deze punten noteren en allemaal in een klachtbrief naar de rijschool (en naar het CBR sturen).

Ben bang dat ze dan zeggen "ja maar wij kunnen niemand anders op die datum zetten."

3 weken van te voren is ruim zat. En als er niemand anders is die jouw plek kan invullen dan is het zeer goed dat je vertrekt. Laat maar lekker failliet gaan zo'n tent. -O-
 
Ik ga van rijschool wisselen, maar heb het AVD examen al geboekt bij de huidige rijschool voor 26 juli.
Kan ik dat cancellen en mijn geld terugkrijgen?
Ik weet niet wat voor afspraken je hebt gemaakt, dus het is niet zo snel te zeggen of je echt 'recht' hebt op dat examen. Maar zoals gezegd: check even met een rijschool/CBR of dat ding makkelijk mee te nemen of te 'verhandelen' is. Op dat moment is er echt niets wat de huidige rijschool tegenhoud om het product (het examen) terug te nemen of aan jou mee te geven (naar een andere rijschool - die kunnen er dan lekker mee doen wat ze willen en geven jou er wat geld voor). Confronteer ze daar ook mee als ze moeilijk gaan doen, want dan snappen ze opeens ook dat ze te maken hebben met iemand die goed geïnformeerd is en dus niet zomaar af te wimpelen is.

Hiervoor moet je wel een beetje sterk in je schoenen staan, natuurlijk. Zeker als die rijschool moeilijk doet over geld en al niet zo blij is jou als klant te verliezen. Ik zou er even achteraan bellen of zelfs langs gaan.
 
Ik zou sowieso even een klacht indienen bij het CBR. Dan is het CBR ruim van te voren op de hoogte van de misstanden en kunnen ze jou niet verwijten nalatig te zijn geweest. Dit verhaal krijgt nog een staartje: je rijschool boekt jouw examen in (zie mijn CBR) en sta je op zijn naam. Een andere rijschool kan jou nu niet inboeken voordat je huidige rijschool je heeft verwijderd. Als je rijschool dit niet wil doen, moet je een annuleringsbrief schrijven aan het CBR. Bij mij heeft dit weken geduurd maar ze zijn wel verplicht je eruit te halen.
 
~
Nou ben net terug uit Zoetermeer. Helaas gezakt voor mijn AVB.

Nu wil ik een aantal dingen eens bespreken hier en jullie mening horen.

Ten eerste begon de dag om half 7 bij de rijschool. Frans mijn instructeur vertelt mij dat ik effe 70€ moet dokken alvorens we naar Zoetermeer gaan voor het examen. (Dus boven op de 130€ AVB examen die ik al betaald heb). Dit is mij nooit verteld en ik had er dus helemaal niet op gerekend. Die 70€ komt mij dan ook heel slecht uit. Frans zegt als ik niet betaal, we om half 8 wegrijden uit Amsterdam.... terwijl mijn examen om 8:15 in Zoetermeer is. Ik reken uit dat we dat met de spits echt niet halen en kies eieren voor mijn geld en ga pinnen.

Vervolgens gaan we de spits in op de A4 richting Zoetermeer. Ik realiseer me dat mijn snelweg ervaring zich beperkt tot 10 minuten op de A10. In de spits met de (voor mij gruwelijke) wind bij Schiphol zit ik hem aardig te shaken en probeer zo snel mogelijk onder de knie te krijgen hoe je met zulke wind toch rustig op de motor kan blijven zitten. Zoals ik al eerder kleur heb bekend, vind ik dit best eng!

Verkrampt en met adrenaline tot in mijn keel komen we aan bij het examen terrein in Zoetermeer. Ik zit te malen over mijn bankrekening en zit te shaken van mijn snelweg ervaring. Eenmaal daar zie ik een andere cursist met instructeur aan de slag. De cursist doet alles soepeltjes en vol zelfvertrouwen. Ik herken mezelf dan ook totaal niet in hem. Alle oefeningen lukken me wel maar nooit echt in 1 keer meteen vlekkeloos.

Ook zie ik de instructeur echt praten en bespreken met de cursist. Hij springt zelfs op de motor met de cursist achterop om te laten voelen hoe een uitwijk oefening echt voelt. Mijn instructeur lacht hem uit maar ik begin me af te vragen waarom mijn instructeur bij al onze oefeningen niet veel meer zei dan "doe nog een keer" en "hou je motor schuin".

Ik doe de oefeningen voor het examen en eigenlijk lukt alles wel, maar wederom nooit in 1 keer. Altijd in een paar keer. Dat zelfvertrouwen mis ik wat ik bij de ander zag.

Tijdens het examen moest ik alle oefeningen 2 keer doen, de zenuwen, de irritatie om die 70€ en de adrenaline/schrik van de snelweg zit in mijn hoofd en armen. Het begon al met de reactie van de examinator dat ik mijn snelheid hoger moest hebben. 50km per uur voor de uitwijkoefening en de rem oefeningen. Mijn teller zegt heel duidelijk 50 a 55 km/ h maar blijkt toch niet snel genoeg te zijn.

Mijn zelfvertrouwen zakt tot op de bodem, en na de laatste oefeningen zou ook ik mezelf hebben laten zakken.

De verantwoordelijkheid voor het zakken ligt volkomen bij mij, maar toch vraag ik me af of een andere instructeur niet beter is voor mij. Die mijn zelfvertrouwen met mij opbouwt, die mij echt sturing geeft waar ik fouten maak en die feedback geeft ook na de les (deze zegt niet eens doei. Zodra we de school weer binnen komen lopen zegt ie gewoon niks, ook geen groet). Hij noemt zelfs alle CBR examinatoren "mislukt in de maatschappij", hij noemt álle cursisten "dom" en tijdens de lessen vult hij zo 15 minuten met verhaaltjes over hoe hij in Berlijn heeft gewerkt als ingenieur, hoe hij van zijn windows computer aan het verhuizen is naar zijn apple computer, hoe de regering er een potje van maakt etc.

Ik dacht altijd, joh Jaimie, laat hem lullen, focus je op je oefeningen. Maar vraag me toch af of ik niet beter bij een instructeur had kunnen zitten die alleen praat over wat ik moet doen, verbeteren en of goed doe.

Als klap op de vuurpijl belt Frans me net op (voicemail) en zegt of ik snel ff langs wil komen om nog een AVB examen te pinnen, want hij had er 1 gevonden op 23 juli.

-O-

Fijn dat je al het een en ander geschreven hebt, dit verhaal zou ik even netjes maken en als klacht meenemen aan het CBR..
 
Ja en voeg de rest aan opmerkingen en feiten die je in andere posts hebt gedaan ook even toe.
Jammer dit soort ervaringen. :(
 
Ik ga van rijschool wisselen, maar heb het AVD examen al geboekt bij de huidige rijschool voor 26 juli.
Kan ik dat cancellen en mijn geld terugkrijgen?

Als het goed is kan je op de site van het CBR, zodra je inlog met je DigiD, bekijken of dat examen al onder je naam staat. Althans ik kan dat zien. Mocht dat niet het geval zijn, zul je nergens aan vast zitten lijkt me. Maarja, de vraag is dus hoe je "instructeur" hier verder mee om gaat.

En btw, als ik die verhalen zo lees, kan ik er alleen maar uit opmaken dat het een eersteklas hufter is. Zo ga je niet met mensen/leerlingen om. Je bent simpelweg klant, je verwacht de service waarvoor je betaald. Je komt om iets te leren, niet om je de grond in te laten trappen. Ik was daar al 20 keer weggeweest. Lijkt me een goede zet, om op zoek te gaan naar een andere rijschool!
 
Laatst bewerkt:
En ik heb een klacht mail gestuurd naar het CBR.
dikkeduim_zpscafdafc6.png
 
Ik heb ingelogd in mijn CBR en het examen AVD staat erin.


Nu kan een andere rijschool jou niet inschrijven voor het rijexamen dus moet je je rijschool vragen dit eruit te halen. Weet je wel zeker dat je echt niet meer gaat rijden bij deze rijschool? Als je namelijk toch besluit nog even op je tanden te bijten en gaat afrijden geeft dat misschien vervelende momenten.

Maar goed als je rijschool je er niet uit wil halen dan moet je weer een klacht indienen over dit nieuwe feit en een annuleringsbrief sturen aan het CBR. Wellicht wil een nieuwe rijschool je daarbij helpen.

Succes!
 
Ik ga van rijschool wisselen, maar heb het AVD examen al geboekt bij de huidige rijschool voor 26 juli.
Kan ik dat cancellen en mijn geld terugkrijgen?


Dat geld ga je waarschijnlijk echt niet terug krijgen maar als ik je goed begrepen heb maakt je rijinstructeur je zo onzeker dat het waarschijnlijk zo gaat zijn dat je zakt vanwege de zenuwen en de slechte sfeer. Je kan dit aangeven bij het CBR, ik zou ze in dit geval even bellen (sterkte mij hebben ze 45 minuten in de wacht gezet) maar hou vol!
 
Sowieso zal ik niet voor deze datum, 26 juli, AVD examen gaan doen bij een andere school. Dus het lijkt me dat ik na de 26e gewoon een nieuwe datum aan kan vragen.

Ik heb Wolffson gemaild en die is heel behulpzaam en erkentelijk voor mijn negatieve ervaringen. Het kan zijn dat ik toch een andere rijschool moet kiezen ivm de dagen dat ik en de rijinstructeur kunnen lessen. Wolffson gaat op vakantie namelijk.
 
Je moet eerst zorgen dat je AVD uit je lijst is op mijnCBR want anders krijg je dat gezeur aan het eind. De nieuwe rijschool kan je namelijk niet inplannen zolang de oude er nog in staat.
 
Ja ook als de datum voorbij is. Helaas wel ja... En ja het geeft ook een hoop gezeik want het CBR kiest de kant van de rijschool. Mocht je hulp nodig hebben ben ik altijd bereid je tips te geven of te helpen met een brief te schrijven. Daarom raad ik je aan er NU achteraan te gaan en niet op het laatste moment.
 
Nee je moet zelf met de rijschool contact opnemen om je uit het systeem te laten halen. Probeer dit even per mail te doen dan heb je je antwoord zwart-op-wit.
 
Dat geld ga je waarschijnlijk echt niet terug krijgen
Hoezo dat? Ik ken niet precies het systeem van het CBR (jij volgens mij iets beter), maar ik dacht dat examens gewoon op andere namen gezet kunnen worden? Dus lijkt mij dat ze dat examen kunnen gebruiken voor een andere leerling of eventueel doorverkopen aan andere rijschool (wat ik heb begrepen is dat rijscholen zitten te springen om examendata).

Als er technisch geen reden is om een examen te veranderen, dan krijg je het waarschijnlijk wel voor elkaar. Jaimie moet dan wel voet bij stuk houden en erop wijzen dat het examen zijn eigendom is. Als ze er dan niets aan willen veranderen, moeten ze het maar terugnemen en geld terug geven. Gewoon die tent niet verlaten totdat je het geld hebt.

Als het technisch wel lastig is om het examen aan te passen, wordt het een ander verhaal.
 
Na jaren van uitstel uiteindelijk een week of 2 geleden besloten om te beginnen aan het rijbewijs A. In het kader van uitstel komt afstel direct bij het cbr de eerste mogeljkheid dat er was een plekje gereserveerd voor het theorie examen. Deze middag was het zover en met 2 fout is de eerste horde genomen :) Nu op zoek naar een rijschool en dan hopelijk binnenkort de eerste rijles. Kan niet wachten.
 
Na jaren van uitstel uiteindelijk een week of 2 geleden besloten om te beginnen aan het rijbewijs A. In het kader van uitstel komt afstel direct bij het cbr de eerste mogeljkheid dat er was een plekje gereserveerd voor het theorie examen. Deze middag was het zover en met 2 fout is de eerste horde genomen :) Nu op zoek naar een rijschool en dan hopelijk binnenkort de eerste rijles. Kan niet wachten.
lekker bezig! *O* :} *O* :} *O*

en uiteraard een warm welkom! *D
 
lekker bezig! *O* :} *O* :} *O*

en uiteraard een warm welkom! *D
Bedankt :)

Wel bijzonder om te zien hoe mensen met examen stress om kunnen gaan. Naast mij zat een vrouw die helemaal de weg kwijt raakte. De eerste vragen leek er niks aan de hand maar na een vraag of 10 ging het mis. Op de kastjes kon je horen wanneer iemand een keuze maakte aan het geklik van de knoppen. Naarmate het examen vorderde kon je dus horen dat ze steeds meer haar antwoorden ging veranderen en ook regelmatig te laat was.

Na afloop vertelde ze dt ze bij vraag 8 (frappant dat ze dat uberhaupt nog wist) erg twijfelde. En bij het beantwoorden van vraag 9 nog met haar gedachte bij 8 zat waardoor ze ging twijfelen over haar keuze bij 9. Gevolg, bij vraag 10 zat ze te twijfelen over 2 eerdere vragen en dat escaleerde helemaal.

Helaas zakte ze enorm (18 fout) terwijl het bij oefenexamens goed genoeg ging. Best sneu want ze had het papiertje nodig om AVD te kunnen halen. Praktijk ging prima. Het is echt belangrijk om je hoofd leeg te maken voor iedere vraag, oude vragen kan je niet meer corrigeren dus waarom nog over twijfelen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan