Automatische NAKS een tandje helpen?

BolletjeBas

MF veteraan
18 jun 2010
11.175
10
Bolletje
Kan ik d.m.v. de grote bout lossen ( met de spanner nog in het blok ) en door het gat voelen/voorzichtig drukken met een schroevendraaier kijken of de spanner blijft hangen?

Gaat om een KLE 500 met onderstaand type NAKS

ZR%20550%20deel%205%20006.JPG


Ik heb altijd aan oude pruttel met handmatige naks gewerkt, en kan in het wphb ook geen exploded view van de automatische naks vinden.

De reden dat ik dit vraag is omdat de KLE na ongeveer een minuut na koude start gaat tikken. Ik ga zodadelijk óók de kleppen controleren/stellen, maar dan kan ik dat ook gelijk controleren.


Uitlaat was het iig niet, nieuwe pakkingen geplaatst en het getik bleef onveranderd.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij zit er veer in die de stift naar buiten drukt. De tandjes zorgen ervoor dat hij niet per ongeluk terug naar binnen floept waardoor de ketting teveel speling krijgt.

Voor een goede inspectie zou ik hem wel even verwijderen... Je krijgt er spijt van als er naderhand alsnog schade ontstaat.
 
Normale procedure is toch :Bout achter eruit, veer eruit, spanner eraf spanstift uittrekken en aantal klikjes tellen wat nog over is. Bij 0 klikjes is het verder inspecteren (ketting/geleiders). Bij 3 klikjes over kun je je al achter de oren gaan krabben bwvs
 
Die Kawa dingen zijn erg gevoelig. Als de motor een keer op zijn kant gelegen heeft kun de spanner al zo op zijn kloten gehad hebben dat de tandjes kapot gaan. (ervaring)

Dan lijkt hij nog ok maar als je een beetje kracht op de as zet druk je hem er wel in. De veer zal niet zoveel te lijden hebben.

Als je zeker wilt zijn of hij nog goed is gewoon even demonteren om de tandjes te bekijken. Procedure zoals gassen beschrijft is ok.
 
Laatst bewerkt:
ik heb hier ergens eens gelezen dat als je de 2 montageboutjes ietsiepietsie lost en dan de stift een handje helpt om hem 1 tandje verder te komen het euvel vaak over is.
grote voorzichtigheid lijkt mij wel geboden want voor je er erg in hebt druk je de boel 2 of meer tandjes verder, als je dan daarna de montageboutjes weer aandraait heb je veels te veel spanning op de ketting staan.
en das niet gezond voor ketting en geleiders.
 
Geef eens een dot gas onbelast, en luister wat hij doet als hij terugvalt in toeren. Als hij exact op dat moment ratelt, is het de NAKS.

Doet ie dat niet, dan is het de NAKS niet, en help je alleen maar je spanbladen om zeep.

Eerst zeker weten waar de rammel vandaan komt voor je dingen gaat doen. Natuurlijk is de NAKS een gevoelig puntje als het om een veerbelaste automatische spanner gaat, maar tegenwoordig word ieder rammeltje of tik toegeschreven aan een niet functionerende NAKS.

Wat ik zou doen is de spanner (met de motor uit, zodat je het kan horen wanneer ie een tandje strakker gaat) een zetje geven, de motor starten en luisteren of het geluid weg is.

Is het niet weg, klepdeksel en spanner demonteren, spanner terugzetten, weer monteren, kleptiming controleren en verder zoeken.
 
Nou, we zijn er uit hoor.

de spanner die in het blok zit is 1 van bovenstaand type, ik heb nog een KLE staan en dáár zit een type met het "schroefje" in.

Dat is een nieuwer type, dus ik heb die er in gezet.
Laten lopen, tikt iets, met schroefje ietsje helpen en het tikken is weg.
Echter, als ik hem dan de toeren injaag gaat hij weer rammelen.
Ik dus voelen met een schroevendraaiertje wat er nou precies gebeurt: stationair tikken -> iets aandraaien -> tik weg
Maar, gas geven --> voel ik het schroefje ietsje terugkomen ---> tikken..

Dat hoort hij niet te doen naar mijn weten, want als ik de spanner in mn handen heb kan ik ( door op de spankop te drukken ) niet het schroefje laten bewegen.
Dus ik gok dat die spanner iig kapot is.

Dus, oude spanner ( met zo'n veer en ratel systeem ) er weer op gezet.
Laten lopen, en toen de boutjes iets gelost tot ik 1 klikje hoorde.
De ratel was bijna weg, dus opnieuw gelost en nog een klikje gegeven.
De ratel was toen helemaal weg, maar er was een mechanisch geluid voor in de plaats gekomen.
Blijkbaar is 1 klikje nét te weinig, en 2 klikjes ( net ) te veel.
Dus de spanner uiteindelijk 1 klikje extra gegeven, en de ratel is nu netjes binnen de perken.

Dank voor de tips!


P.S.

Als iemand weet waarom die spanner met dat schroefje uit zichzelf ietsje terug komt hoor ik dat graag, want met die spanner kan ik hem preciezer afstellen.

P.P.S.

De naks is nog niet aan het eind van zijn stelbereik, dus daar ligt het "teruglopen" van het schroefje niet aan.
 
Laatst bewerkt:
een nokkenaskettingspanner hoort altijd iets terug te kunnen.
vaak zit er in de kop van de spanner dan nog een 2e veer om het strakker gaan staan van de ketting bij warmer wordende motor (uitzetten) op te vangen.
als dat er niet in zit, dan is daar rekening mee gehouden (dus een niet te sterke) met de sterkte van de (grote) veer, zodat daar enige ruimte overblijft om het strakker gaan staan op te vangen.
een ruimte die vaak (mis)gebruikt word om de spanner handmatig strakker te zetten.
overigens hoeft een spanner niet perse aan het einde van zijn stelbereik te zitten om slechter te gaan werken.
dat gebeurt helaas vaak al veel eerder.
het is vaak beter om een nieuwe ketting te monteren zodat de spanner weer aan het begin van zijn mogelijkheden staat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan