ketting

Pat1973

MF'er
15 mrt 2010
35
0
Arnhem
Hallo,

Wat is eigenlijk de levensduur van een ketting ik rij ongeveer 400 km per week. Ik smeer de ketting iedere week met een kettingspray van Motorex CHAIN LUBE ROAD. Na een regenrit smeer ik altijd direct.

Ik heb vandaag een nieuwe kettingset laten monteren op mijn GSX600F uit 2004. Ik heb met de vorige ketting ongeveer 16000 km. gereden. Is dit normaal of doe ik iets verkeerd qua onderhoud.

Wat is een normale prijs voor het vervangen van een kettingset. Ik moest ongeveer € 325 ,- incl. btw. Ik vindt het vrij stevig. Is dit normaal of ben ik bedonderd.

Ik zie jullie reactie tegemoet.

Alvast bedankt.

Pat.
 
Ja, je bent bedonderd!
Een goede kettingset kost alleen al pakweg 300 euro, en dan moet 'ie er nog opgelegd worden.
Je hebt dus aftermarket spul gekocht (lees: imitatie) en daardoor gaat het gewoon niet zo lang mee.
 
Laatst bewerkt:
Met een OEM ketting deed ik iets van 35.000 km, met de vervangende ketting ongeveer 32.000 km op een Fazer 1000, met ruim 60pk meer vermogen.
Misschien toch eens denken aan een kettingsmeersysteem?
 
Vaker smeren, dan gaat het langer mee.
Ik rijd al 30.000 Km met dezelfde kettingset, en kan nog wel 5.000 mee.
Smeer om de 200 Km met S100.
Als je 400Km per week rijdt is een automatische kettingsmeerder te overwegen.
 
16 dkm is niet zo heel veel, ligt er natuurlijk ook aan of ie vrij vroeg is vervangen of dat ie toch al echt wel versleten was. En de kwaliteit van de ketting doet er toe, een el cheapo setje zal ook bij goed smeren minder lang meegaan dan een kwaliteitsketting met idem kettingwielen.
 
Ik gebruik het rooie kettingvet van forte en smeer om de ong 600 km als de ketting warm is, hij zit er 30.000 km om een did kettingset en kan nog vele duizenden km mee als hij net zo snel slijt als de 1e 30.000 km.
Bij het insmeren controleer ik ook de spanning.
 
Ik gebruik een loobman. Ketting (100eu in de aanbieding bij louis) geeft nog geen krimp na 45.000km, smeer middel dat ik gebruik is gewone 10w40 halfsyntheet motorolie die ook in het blok gaat. Smeren is letterlijk 2 seconden werk, druppeltje eruit knijpen en gaan met die banaan.
 
Laatst bewerkt:
Kameraad van mij rijdt een GSX650F uit 2011. (Aanschaf december 2011). In augustus 2012 heb ik daar een nieuwe ketting/tandwielset op gemonteerd daar na 15.000kM deze echt op was. De fiets wordt voor woon/werk verkeer gebruikt en draait 85% snelweg kilometers. De ketting wordt keurig gesmeerd door een scottoiler. Erg verrast dat de ketting nu al op was. Daarvoor had hij een GSX600F waarbij de ketting regulier 30.000kM meeging.

De huidige ketting/tandwielset zit er nu 25.000 kilometer op en vertoont nog geen gebreken. Dus was waarschijnlijk de originele ketting/tandwielset geen hele beste..
 
Ja, je bent bedonderd!
Een goede kettingset kost alleen al pakweg 300 euro, en dan moet 'ie er nog opgelegd worden.
Je hebt dus aftermarket spul gekocht (lees: imitatie) en daardoor gaat het gewoon niet zo lang mee.
Je hebt slechte "imitatie" en goede "imitatie"

Een kettingset van AFAM inc. AFAM kettingwielen zal heel anders presteren dan een ketting die goedkoper is en niet de juiste treksterkte heeft (of zelfs met de juiste treksterkte) en goedkope kettingwielen.

AFAM is trouwens ook stevig aan de prijs.
 
Terug
Bovenaan Onderaan