Aprilia SL1000 Falco --> deeltje 4

Overigens vandaag bezig geweest om mijn koppeling beter te krijgen. Als ik van de vrij in de 1 schakel tikt die behoorlijk hard, alsof er nog wat koppeling is.
Heb de clutch slave cylinder gedemonteerd, scheef gehouden en geprobeerd te ontluchten. Wat een drama, had ineens geen weerstand meer en dat hele ding zat vol lucht. (heb geen vacuum set).
Uiteindelijk toch iets verbeterd gekregen, er zat dus toch wat lucht nog in de leiding of in de cylinder.

Hij tikt nu nog wel iets maar weer minder als eerst. Hoe is dat bij jullie ?

Een tik als je vanuit N de 1e versnelling inschakelt? Lijkt me normaal. Dat is de ketting die op spanning komt te staan. Je koppeling genereert altijd een klein beetje frictie bij ingeschakelde versnelling.
Verder heb ik mezelf al lang aangeleerd om tijdens het laatste stukje uitrollen de bak in N te zetten, omdat het inschakelen van Neutraal bij 100% stilstand lastig blijft.


PS. die tik klinkt harder en lomper als je ketting te slap staat.
 
Laatst bewerkt:
Eerst was het zo dat ik met de motor op de paddock en de koppeling ingeknepen in de eerste versnelling bijna het wiel niet kon tegen houden.
Dat heb ik nu verbeterd. Gaat nog wel draaien maar is te stoppen.
 
Even een newbie vraagje; waar zit de spanningsregelaar? En zijn dat ook de draden die doorsmelten of zitten die ergens anders? Zo ja, waar?
 
Ik heb er veel over gelezen maar kom niet tot een inzicht dus hier maar eens vragen: welke olie gooien jullie in de Falco? Volgens het boekje moet er een volsynteet 10w50 in (dacht ik) maar gaat dit goed? Of zijn er betere opties?
 
Ik heb er veel over gelezen maar kom niet tot een inzicht dus hier maar eens vragen: welke olie gooien jullie in de Falco? Volgens het boekje moet er een volsynteet 10w50 in (dacht ik) maar gaat dit goed? Of zijn er betere opties?

Sinds dat ik castrol 15w50 erin heb zitten slipt de koppeling iets.
Beter schijnt te zijn semi synthetisch van ENI of Motul.
 
Sinds dat ik castrol 15w50 erin heb zitten slipt de koppeling iets.
Beter schijnt te zijn semi synthetisch van ENI of Motul.

Neem 10W60 van Eni. Te koop bij Roké (ze sturen ook op). Als je lid bent van de ARA krijg je ook nog eens korting. Die olie is overigens een vol-syntheet.

Een slippende koppeling behoort (na eventuele modificatie) niet voor te komen, mits de koppeling in goede staat is. Ook het vinden van "N" bij stilstand moet gewoon mogelijk zijn.
 
Haha ook hier dus. In 2 berichten onder elkaar: de 1 zegt half syntheet de ander vol-syntheet

Ik laat namelijk mn olie verversen bij de motorzaak. Omdat hij toch ff algehele vloeistofwissel krijgt. En ik had gezegd welke olie er in moest. Maar las daarna verhalen over klevende platen bij vol-syntheet. En aangezien de olie al 60 euro is zit ik er niet op te wachten om de verkeerde olie er in te gooien. Vind na mn kapotte sensors à 195 euro, een vloeistof wissel à 150 euroen nieuwe 2dehands bandjes à 150 euro vind ik 500 euro aan onderhoud wel ff leuk geweest. -O- maar ja dan hoef ik natuurlijk het eerste jaar ook niet weer *O*
 
2e hands bandjes voor 150 euro? wat heb je erop laten zitten?

Mijn ervaring, eigenlijk met Agip altijd goed, gooi het in verschillende (rotax) fietsen, en vrij goed te vinden/geen slippende koppeling.

Laatste seizoen Motul 300v volsyntheet. eigenlijk geen verschil te merken.
 
Corsa'sCircuitbandjes. die zitten er nu ook op. Hou het ruim aan maar kosten zijn zo rond de 120 euro inclusief montage.
 
Haha ook hier dus. In 2 berichten onder elkaar: de 1 zegt half syntheet de ander vol-syntheet

Ik laat namelijk mn olie verversen bij de motorzaak. Omdat hij toch ff algehele vloeistofwissel krijgt. En ik had gezegd welke olie er in moest. Maar las daarna verhalen over klevende platen bij vol-syntheet. En aangezien de olie al 60 euro is zit ik er niet op te wachten om de verkeerde olie er in te gooien. Vind na mn kapotte sensors à 195 euro, een vloeistof wissel à 150 euroen nieuwe 2dehands bandjes à 150 euro vind ik 500 euro aan onderhoud wel ff leuk geweest. -O- maar ja dan hoef ik natuurlijk het eerste jaar ook niet weer *O*

Met alle respect, maar wat sebaz zegt klopt niet. De Eni waar het om gaat is vol-synthetisch.

Pas je trouwens wel op met de banden? Onder koude omstandigheden en die regen zijn het niet echt toppers.
 
Met alle respect, maar wat sebaz zegt klopt niet. De Eni waar het om gaat is vol-synthetisch.

Pas je trouwens wel op met de banden? Onder koude omstandigheden en die regen zijn het niet echt toppers.


Ik ben er van op de hoogte dat het met regen en kou kl*tebanden zijn. Ik rij echter bijna mooi in de regen. En mocht het zo zijn dan rij ik als een oud Wijf door nare herinneringen aan een brommerongeluk in de regen ( met 60 onderuit) :X Maar ik probeer het ff een vol seizoen en stap dan mischien alsnog over op een sporttourband.
 
Met alle respect, maar wat sebaz zegt klopt niet. De Eni waar het om gaat is vol-synthetisch.
.

Dat is wat ik lees op apriliaforum.com, maar nu weet ik het niet zeker meer :) haha
Zijn iig erg veel posts en meningen over idd.
Overigens is Agip veranderd in ENI

//edit
Nog een pdfje van aprilia : http://www.apriliaforum.com/forums/attachment.php?attachmentid=142316&d=1279796025

En het topic wat erbij hoort : What oil should I use in my Falco?

En nog een met semi synthetic : http://home.comcast.net/~sl_mille/oil.html

En nog een leuk artikel : Hadeler.net
//
 
Laatst bewerkt:
Heb nog even gebruikt bandje voor de falco om the proberen : even Michelin pilot road 3 in 190/55.
Nog wel wat mm over.
Voor 25 euro alleen af the halen.
 
Best in Brabant did
Was eig verkeerd besteld maar toch erop gelegd.
Meer rubber aan de schaamrand dus super oh circuit. Ook staat hij achter wat hoger dus scherper insturen.
In real life : staat wel stoer maar omdat mijn falcuono achter al hoog stond was het niet beter.
Ketting knabbelt wel een beetje aan de rand btw.
Kansje voor een mede falco rijder die voor echt weinig een 3000 km zo'n hoge wil proberen.
Anders gaat hij naar de RSV zusjes euh broeders...
 
Best in Brabant did
Was eig verkeerd besteld maar toch erop gelegd.
Meer rubber aan de schaamrand dus super oh circuit. Ook staat hij achter wat hoger dus scherper insturen.
In real life : staat wel stoer maar omdat mijn falcuono achter al hoog stond was het niet beter.
Ketting knabbelt wel een beetje aan de rand btw.
Kansje voor een mede falco rijder die voor echt weinig een 3000 km zo'n hoge wil proberen.
Anders gaat hij naar de RSV zusjes euh broeders...
Jammer dat we zover bij elkaar vandaan wonen, anders had ik hem graag van je over genomen. Ik heb er zaterdag onverwachts nog een nieuw bandje onder laten leggen, tijdens een ritje viel het me op dat het canvas er al doorheen kwam |( dus echt direct een nieuwe band laten monteren.
 
Sinds dat ik castrol 15w50 erin heb zitten slipt de koppeling iets.
Beter schijnt te zijn semi synthetisch van ENI of Motul.


Inderdaad. Met Kroon olie slipte mijn koppeling (nieuwe stack) ook.
Mijn Falco prinsesje lust alléén Motul 5100. 15w50 dacht ik...
 
Terug
Bovenaan Onderaan