Aprilia SL1000 Falco --> deeltje 4

Ik heb er ook nog wel een, maar deze kan wel een revisie gebruiken (Is dat mogelijk?).
Jan Droog in Pijnacker schijnt alles te kunnen, maar voor 100 euro koop je een moderne Tuono schokbreker.
Dus dat is wellicht gelijk een mooie upgrade. (Al kan Jan het misschien zelfs nog voor 50 euro fixen..)

http://www.jd-shocks.nl/ (Let op de moderne website)
 
Laatst bewerkt:
Moet ie wel bereikbaar zijn. Heb hem een keer gebeld, voicemail achter gelaten, 2x een email gestuurd. Dat was nu 4 maanden geleden, nog steeds helemaal niets gehoord.
 
Jan Droog in Pijnacker schijnt alles te kunnen, maar voor 100 euro koop je een moderne Tuono schokbreker.
Dus dat is wellicht gelijk een mooie upgrade. (Al kan Jan het misschien zelfs nog voor 50 euro fixen..)

http://www.jd-shocks.nl/ (Let op de moderne website)

Ik heb nu ook een Tuono schokdemper liggen, moet er alleen nog onder. Deze heeft 30K gelopen, zo een revisie eerst nog aan te raden zijn? :?
 
Ik heb nu ook een Tuono schokdemper liggen, moet er alleen nog onder. Deze heeft 30K gelopen, zo een revisie eerst nog aan te raden zijn? :?

Ben in contact geweest met HK, zij adviseren wel een revisie alvorens ik deze ga plaatsen (Of zou het toch een gevalletje 'wij van WC-eend...' zijn.

Nou goed, deze wordt gereviseerd en terug geplaatst met nieuwe lagers in het link systeem.
Is dat allemaal weer vers voor de aankomende vakanties/trainingen/circuitdagen.
 
Laatst bewerkt:
Jan Droog in Pijnacker schijnt alles te kunnen, maar voor 100 euro koop je een moderne Tuono schokbreker.
Dus dat is wellicht gelijk een mooie upgrade. (Al kan Jan het misschien zelfs nog voor 50 euro fixen..)

http://www.jd-shocks.nl/ (Let op de moderne website)
Hier moet ik toch even op reageren. De website is inderdaad adembenemend (...) maar die Jan, dat is een echte hoor. Hij heeft de voorvork en schokbreker gedaan van mijn SZR, waarvoor geen onderdelen meer leverbaar zijn. Geen probleem zegt 'ie, dat asje maak ik wel even zelf. Euh, okee... En dat alles voor een prijs die nog altijd lager ligt dan die van een HK om iets te noemen, zonder hand made special parts. :}
Jammer dat ik inmiddels aan de andere kant van het land woon, want dit adres is er eentje om te onthouden.
 
Falco voor een 30.000km check naar de motorzaak gebracht,ik zal hem niet weer kennen als ie terug is: Nieuwe achterband, nieuw balhoofdlager, nieuwe schijven (huidige zijn tikkie krom) en gecheckte distributie. Zal niet goedkoop worden maar heb er zin in om er op te rijden :)

Heb nog een bochtentraining op Lelystad, motorvakantietje en circuitdag in het verschiet *O*
 
Absoluut schitterend land, super aardige mensen, goed eten, niks mis mee. Als het weer goed is kun je genieten van prachtige valleien, bergen, meertjes. Er is zeer weinig verkeer en ik heb in 9 dagen maar 1 politie auto gezien. Benzine is goedkoop omdat de pond zo laag staat. Bed and Breakfasts en de Veerboot vanuit Ijmuiden moet je RUIM van tevoren boeken (lees niet later dan 5-6 maanden).

Panorama's:
valley01.png

valley02.png

water01.png

harbour01.png



Minpuntje, je moet harde banden erop hebben, Pilot Road 3-4. Mijn Power RS achterband is helemaal aan flarden, alsof ik 3 circuit dagen heb gedaan. Hebben ook niet echt zachtjes gereden hehe maar het Asfalt is erg ruw.
 
full


Jongens even een vraagje. Ik heb een falco uit 2003 en wil daar de achterveer van vervangen voor die van een RSV. Als ik me goed ingelezen heb dan zou de vering van de RSV moeten passen op de falco zonder het vervangen van de linkdelen. Heb hiervoor op onderstaande site gekeken
The Definitive "What Shock Fits" Thread for Falcos

Helaas is de RSV veer (links op de foto circa 2 cm langer dan de huidige achterveer van de falco. Dat gaat dus niet passen. Iemand ervaring of tips??
 
Is hij werkelijk twee centimeter langer? ik heb de veren even over elkaar gelegd maar het lijkt mij nog geen centimeter hart op hart. Maar goed ik heb ze niet gemeten ;-) Elke centimeter langer is 2.5 centimeter hoger.
 
Gaat passen, heb het er ook onder zitten. Kijk op pagina 88, staat een blauwe Falco gezien vanaf de zijkant met 2 Akra dempers. Die is van mij en daar zit de RSV demper ook op met de witte veer. Gewoon erin schroeven en gaan. Moest wel een stukje van het gas ventiel eraf dremelen omdat ie anders niet tussen het subframe paste.

[afbeelding]

Jongens even een vraagje. Ik heb een falco uit 2003 en wil daar de achterveer van vervangen voor die van een RSV. Als ik me goed ingelezen heb dan zou de vering van de RSV moeten passen op de falco zonder het vervangen van de linkdelen. Heb hiervoor op onderstaande site gekeken
The Definitive "What Shock Fits" Thread for Falcos

Helaas is de RSV veer (links op de foto circa 2 cm langer dan de huidige achterveer van de falco. Dat gaat dus niet passen. Iemand ervaring of tips??
 
full

full


Bedankt voor de tips.
De achterveer is gemonteerd. Ventiel past inderdaad niet niet, maar zonder dop net wel. Denk dat ik er een stukje tape omheen wikkel om te voorkomen dat er vuil bij komt. Bij het monteren ontsnapte er een klein beetje stikstof. Hoop dat dit niet veel invloed heeft op de prestaties van de veer.
Nu nog afstellen. Heb al wat metingen verricht. Met achterwiel los v.d. grond circa 60,5 cm, achterwiel op de grond circa 60,1 en met mij erop circa 55,6 cm. Lijkt mij veels te stug afgesteld. Nog ff op YouTube kijken hoe ik de veer wat minder strak kan draaien. Heb al met de schroevedraaier ertegen aan geslagen maar daar wordt de veer ook niet mooier van.
 
Voorveerspanning lijkt mij eerder wat aan de lage kant volgens mij.

Driver sag op 25-30% van de totale veerweg. Stel dat is 100mm, dan driver sag op 25-30mm
Compressie zou ik beginnen met 11 clicks
Rebound op 19.

Maar dit is mijn ervaring. YMMV.
Het is in ieder geval een uitgangspunt. En geen idee hoeveel het scheelt tegenover een Ohlins.

Hoeveel is hij hoger komen te staan? Of valt dat wel mee?
 
Laatst bewerkt:
Voorveerspanning lijkt mij eerder wat aan de lage kant volgens mij.

Driver sag op 25-30% van de totale veerweg. Stel dat is 100mm, dan driver sag op 25-30mm
Compressie zou ik beginnen met 11 clicks
Rebound op 19.

Maar dit is mijn ervaring. YMMV.
Het is in ieder geval een uitgangspunt. En geen idee hoeveel het scheelt tegenover een Ohlins.

Hoeveel is hij hoger komen te staan? Of valt dat wel mee?

Geen flauw idee hoeveel de motor hoger staat. Heb er even op gereden en wat bochtjes meegepakt en dat ging prima. Mssch dit jaar nog een circuitdagje meepakken(dat was ook de reden van het monteren van de RSV veer)en dan merk ik het vanzelf wel. Wat betreft de afstelling heb ik wat info van het motor-forum.
How To: Vering en Demping instellen
Hier staat dat je begint met meten met achterwiel los van de grond (heb hiervoor speciale bok gebruikt, geen paddockstand) Deze afstand is bijvoorbeeld 60 cm = 100%. Daarna meten met achterwiel op de grond zonder het gewicht v.d. rijder/koffers etc. Deze waarde zou circa 90% tot 75% van A moeten zijn. Dus zeg 90% x 60 cm = 54 cm. Dan meten met berijder en deze waarde zou circa 65%tot 50% moeten zijn van A. Dus 60 cm x 65% = 39 cm. Mijn waardes komen heel anders uit. En als ik de veer bekijk lijken de blauwe stelschroeven helemaal tot onderaan toe gedraaid.
 
De RSV veer is standaard even lang als van de Falco.
Maar heeft de RSV veer een lengte verstelling (onderste oog kun je uitdraaien)met zo'n 1cm. Door het link systeen van 1 op 2.5 komt de achterkant 2.5cm hoger te staan wat wat sneller instuurt.
Ook is de demping instelbaar.
 
De RSV veer is standaard even lang als van de Falco.
Maar heeft de RSV veer een lengte verstelling (onderste oog kun je uitdraaien)met zo'n 1cm. Door het link systeen van 1 op 2.5 komt de achterkant 2.5cm hoger te staan wat wat sneller instuurt.
Ook is de demping instelbaar.

Ik ben nu ook bezig met een RSV veer (Tuono). Maar moet dan ook niet het RSV link systeem overgezet worden? Meen ik gelezen te hebben op The Definitive "What Shock Fits" Thread for Falcos .

EDIT: O, ik zie net dat de afbeelding niet meer werkt..
 
Laatst bewerkt:
Vandaag even geknutsold..

full


En toen..

full


En toen..

full


Remleiding van een Hornet..Nog een paar dingetjes te doen. Carbon brug protectors, Moto Morini Corsaro carbon koplampkap met led lampen en nog zwarte koppelingsleiding.
Zit een klein knikje in het subframe dus die moet nog vervangen en een beter achterkuipdeel heb ik nog nodig.
 
Laatst bewerkt:
Waarde heren,

Ik ben mijn falco aan het opbouwen na de crash van april maar kan onderstaaande kapje niet plaatsen, weten jullie waar ze horen? 1 kapje is afgebroken.....(de onderste)

thumb

En de afgebroken versie
thumb


Alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan