Motor start niet electrisch, koplamp doorgebrand, accu raar

RockyK

MF veteraan
21 jan 2013
1.573
43
Hoi,

Na een hevige regenbui wilde mijn FZR600 niet meer starten, ik hoor alléén de start relais zoemen (gaat aan/uit op snel tempo). Geen probleem, in zn drie gezet en binnen 2 meter starte hij. Verder zonder problemen naar huis gereden.

Mijn eerste gedachte ging uit van lekstroom en accu leeggelopen. Echter toen ik hem daarna weer starte (weer aanduwen) was mijn koplamp doorgebrand. Verward haalde ik de accu eruit om hem door te meten, deze gaf 13.9V aan (net na een rit van 10 min).

Accu lader zegt dat hij vol zit echter start mijn motor niet elektrisch.

Zou het kunnen dat de relais niet goed meer is en de koplamp toeval is? Of is er hier meer aan de hand?

Side note: achterlicht (led) is niets mee aan de hand. En aangezien ik moest rijden (in het donker) heb ik mijn streetfighter masker met koplamp verwijderd en een arcebis enduro kap met LED spotjes erin even erop gezet. Deze gingen niet kapot, ik heb echter geen nieuwe lamp voor mijn koplamp liggen om te testen of hij weer doorbrand.

Alvast bedankt voor het meedenken.
 
Laatst bewerkt:
FZR 600 heeft dacht ik nogal eens last van kapotte spanningsregelaar, dus groot kans, dat die er een dikke 18 volt uitgooit i.p.v. de gewenste 14 tot 14,5 volt. De kapotte koplamp wijst daar ook op. Groot kans, dat je accu is drooggekookt en dat hij onder belasting geen spanning meer heeft. Gebruik de How to laadstroom controleren en je weet het zeker.
 
En die spannings regelaar is dat stomme ding die orgineel met een aluminium u-bakje aan het frame zat? Misschien (als hij kapot is) verstandig om een regelaar van een andere motor over te zetten die koelribben heeft?

Ik ga straks even meten.
 
Laatst bewerkt:
Ja, dat is hem dus en die wordt in m'n fighter hoogstwaarschijnlijk slechter gekoelt en heeft zichzelf van kant gemaakt...

Links de regelaar die ik heb, rechts 1 met koelribben.

regelaar1.jpg
 
Als je een arme student wilt helpen aan een mooie prijs stuur dan maar een pm. Had er al 1 gezien van een xj 600 eb die had ook een 4 puntstekker met een losse aarde draad.
 
We zijn zojuist een stapje verder gegaan... Erkomt flinke rook uit de regelaar en hij wordt gloeiend heet... motor toch maar even laten staan denk ik :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan