cilinder demonteren en monteren suzuki dr 400s

HCnijmegen89

MF'er
24 aug 2010
39
0
Hoensbroek
Hallo,

Ik zou graag wat technisch hulp willen om een cilinder de monteren. De cilinder erop er eraf halen zou geen punt zijn. Maar het goed terug op tijd zetten wel. Waar moet ik op letten? Wat moet ik absoluut niet doen?

Alvast bedankt voor de aankomende tips
 
dat van de leestekens dat weet ik. Ik weet ook dat de merkteken van het asje gelijk moet staan met de hoogte van de zuiger.

Maar het probleem is dus als je de kop eraf haalt dan schieten de kleppen terug. hoe weet ik dat of de stand nog klopt. anders krijg je dat kleppen te vroeg open of dicht gaan
 
Eerst RTFM!

maar met mn DR 800 gok ik rotor merkteken gelijk met merkteken op blok helft, nokkenas strepen gelijk met cilinderkopdeksel.

hoe de nokkenas dan ligt maakt weinig uit maar monteren van de cilinderkopdeksel gaat makkelijker met de nokken naar beneden ;)

Als je t goed doet maakt t niet uit of ie in arbeidsslag of spoelslag staat, als ie maar op OT staat, vonken doet ie elke slag en kleppenspeling is niet anders als toen je de boel los haalde zo lang je niet aan de stelschroeven hebt gezeten ;)

maar als je geen handboek hebt blijf er maar van af, je weet niet wat en hoe je het moet doen en je weet niet met hoeveel NM de boel weer vast moet.............
 
dat van de leestekens dat weet ik. Ik weet ook dat de merkteken van het asje gelijk moet staan met de hoogte van de zuiger.

Maar het probleem is dus als je de kop eraf haalt dan schieten de kleppen terug. hoe weet ik dat of de stand nog klopt. anders krijg je dat kleppen te vroeg open of dicht gaan

Voor je de boel openhaalt meet je de klepspeling.

Dan haal je hem uit elkaar en zet je hem weer in elkaar. Krukas op tijd zetten (zie boek), stelplaatjes eventueel aanpassen (afhankelijk van het eerdere meetresultaat), nokkenassen erin leggen en op tijd (zie boek), spanner erin, krukas twee rondjes draaien en timing en klepspeling controleren.
 
dat van de leestekens dat weet ik. Ik weet ook dat de merkteken van het asje gelijk moet staan met de hoogte van de zuiger.

Maar het probleem is dus als je de kop eraf haalt dan schieten de kleppen terug. hoe weet ik dat of de stand nog klopt. anders krijg je dat kleppen te vroeg open of dicht gaan


Volgens mij is het dan beter dat je het laat doen...
 
Zou je graag willen helpen maar Groningen is een beetje uit de richting. ;)

Maar dat kleppendeksel kun je zelf ook wel hoor, van de cilinderkop en de nokkenas kun idd beter af blijven als je niet zeker van je zaak bent. Maar als je t kleppendeksel eraf haalt veranderd er niks aan de stand van je nokken of wat dan ook, maar je weet wel of t het allemaal wel waard is. :)
 
Koop een werkplaats boek staat alles is, weet je meteen alle toleranties enz. Ik woon wel in de omgeving Heerlen, maar heb mijn drz nog niet zover uit elkaar gehad wel andere motoren.
P.S. Ik heb het wel nog ergens digitaal als het goed is.
 
Laatst bewerkt:
Controleer meteen de zuigerspeling, of de kleppen nog goed sluiten (slok wasbenzine in je inlaat/uitlaatpoorten).
Cilinder moet er toch af om de voetpakking te vervangen.

En fotos natuurlijk ;)
 
Controleer meteen de zuigerspeling, of de kleppen nog goed sluiten (slok wasbenzine in je inlaat/uitlaatpoorten).
Cilinder moet er toch af om de voetpakking te vervangen.

En fotos natuurlijk ;)

Waarom moet de voetpakking vervangen worden dan?
Die zooi zit zo vast gekleeft dat dat nog gewoon lekker dicht zit, ik heb er nog nooit lekkage door gehad in ieder geval.
 
Als bij mij een cilinderkop eraf gaat, wordt ook de voetpakking en de evt o-ringen vervangen.
O-ringen worden in de loop der tijd knijterhard , voetpakking zat iets aan dikte hebben afgenomen door het aantrekken wat je een tweede keer niet meer gaat lukken.
 
Kop gaat eraf, spanning is eraf geweest.
In de meeste gevallen gaan de tapeinden/bouten door de cilinder heen in het carter,
Kop zit niet alleen aan de cilinder vast. Hier zitten meestal een paar M6 boutjes in die er zitten om er zeker van te zijn dat ook rondom die plaatsen de kop lekvrij blijft.
 
kleppen zijn goed. schroefdraad ook nog. niks is kapot ofzo. Ik weet dat de vorige eigenaar ermee naar Italie is geweest dus hij zal wel een warmloper of iets gehad hebben.

Ik ga de voetpakking ook vervangen. Nu ik toch bezig ben ermee kan ik net zo goed de voetpakking ook even doen. Het zal niet noodzakelijk zijn want hij zit nog met 4 boutjes vast.

Ik probeer een foto te plaatsen maar weet nog niet of het lukt
 
Terug
Bovenaan Onderaan