Tik motor in neutraal

Xal

Die hard MF'er
27 mei 2010
483
0
Dordrecht
Sinds een korte tijd merk ik dat er een tik hoorbaar en voelbaar is in mijn motor. Deze merk ik alleen als de motor in neutraal staat. Zodra ik de koppeling intrek is de tik verdwenen, ook in versnelling merk ik er helemaal niets van.

Het betreft een GSXR 750 uit 2007 met 47.000km op de teller. Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
 
Hey gaat het weg alsje een beetje gas geeft in neutraal ? Heb ik ook gehad met mn r1 speling op de koppelingskorf was dat. Dit hoor je dan rammelen. Totdat je gas geeft . Kan ook je nokken as ketting zijn . Maar dit hoor je volgens mij altijd en gaat niet weg met ingeknepen koppeling
 
48 k moet je ook kleppen stellen ( offtopic ) is dat meteen uitgesloten ook .
koppelingskorf lijkt me idd een goede ook

nokassketting hoor je vaak stationair erg als die te slap staat

48k zal er een grote beurt plaatsvinden incl kleppen stellen.

De tik is inderdaad aanwezig bij stationair in neutraal, maar zodra ik de koppeling intrek is het weg.. dus nokas ketting kan uitgesloten worden denk ik? (zit als het goed is ook een automatische nokas ketting spanner in..)
 
48k zal er een grote beurt plaatsvinden incl kleppen stellen.

De tik is inderdaad aanwezig bij stationair in neutraal, maar zodra ik de koppeling intrek is het weg.. dus nokas ketting kan uitgesloten worden denk ik? (zit als het goed is ook een automatische nokas ketting spanner in..)

klopt ja

mijne is stuk gegaan bij me gpz 500 dat rammelt dan echt hard geen rustig getik :/
en bij de koppeling inknijpen maakte geen verschil btw

als je toch een grote beurt doet bij 48k kunne ze meteen dat even checken of het schadelijk is :)
 
Laatst bewerkt:
Dat is waarschijnlijk je koppeling. Ik heb een GSXR750K8 met 20.000 op de teller en die doet hetzelfde. Al is het bij mij geen tik, maar eerder een ratel. Kan, volgens mij, geen kwaad en heel veel fietsen hebben er last van.
 
Veel motoren hebben dit in de koppeling vooral als de motor schuin staat op de standaard.
Probeer eens of er verschil is tussen de zijstandaard en de middenbok.

Tik is zowel aanwezig bij het schuin en recht staan.

Enige reden dat t mij zorgen baart is dat dit voorheen nooit is geweest. Uit wat googlen blijkt dat t volgens mij niets bijzonders is.
 
Laatst bewerkt:
Dat is waarschijnlijk je koppeling. Ik heb een GSXR750K8 met 20.000 op de teller en die doet hetzelfde. Al is het bij mij geen tik, maar eerder een ratel. Kan, volgens mij, geen kwaad en heel veel fietsen hebben er last van.
Zou het ook als ratel kunnen omschrijven. Heb jij er altijd al last van gehad of is het ook zomaar gekomen?
 
Goede vraag. Ik heb de motor tweedehands gekocht en er inmiddels zelf aardig wat kilometers op gezet. Ik merkte het een tijd geleden toen ik bij een stoplicht stond te wachten. Toen viel het me op. Ik weet niet of hij het eerder ook al deed of dat het toen plotseling ontstond. Bij andere motoren heb ik het ook al eens gehad dat het geluid veranderde als de motor in zijn vrij werd gezet. Bij de Gixxer hoor en voel je het alleen wat meer.
Misschien moet je voor de zekerheid even langs de Suzukidealer gaan. Dan heb je in ieder geval duidelijkheid. Bij mij is het in ieder geval 100% zeker de koppeling.
 
Klinkt mij als nokkenas kettingspanner, Heb zelf ook met dit probleem gezeten bij mijn zx6r,

Oplossing : Handmatige nokkenaskettingspanner monteren.

Wanneer je nog steeds een tik hoort dan tandje voor tandje bij spannen.

Grote kans dat het na een paar honderd of duizend km weer terug komt, dan gewoon weet bijspannen.

In de motorzaak kunnen ze je uitleggen hoe je dit makkelijk zelf kunt doen.

Ik
 
Terug
Bovenaan Onderaan