ketting smeren

Pat1973

MF'er
15 mrt 2010
35
0
Arnhem
Hallo,

Kan ik de ketting ook te veel smeren. Ik smeer nu om de 150 km. Ook bij droog (mooi) weer. Om de hoeveel km. is gebruikelijk.

Patrick
 
Je ketting smeren om de 150 km lijkt wat veel, al is het natuurlijk wel afhankelijk van het smeermiddel dat je gebruikt. Zoals RoyalClub al stelt kun je het aan de rolletjes zien als er gesmeerd moet worden. Als ze mooi zwart van kleur zijn dan heeft smeren geen zin. Begin je het metaal te zien dan moet je smeren. Bij droog weer zal dat doorgaans na een paar honderd kilometer zijn en bij regen soms al na tien. Er is geen standaard voor.
 
Ik doe het gewoon elke tankbeurt of als het veel geregend heeft de laatste tijd. (dus rond de 200-225km)
Teveel smeren zal nooit schade kunnen toebrengen aan je ketting of tandwielen, je velg(en band) kan vuiler worden.
 
Ik smeer ook meest standaard iedere tankbeurt (ik tank altijd op 200km) , soms sla ik een keer over.
Gewoon een beetje aankijken, maar iedere tankbeurt smeren is het makkelijkste te onthouden, gewoon standaard routine van maken : tanken = smeren. :)
 
Omdat ik ook een vraag heb over "ketting smeren" gooi ik hem hier mar neer.

Ik heb vandaag voor de eerste keer mijn ketting gesmeerd (rijd nog maar net, 2e hands motor). Op aanraden van iemand heb ik "Bel-Ray Super Clean" gekocht. Ik had al gelezen dat je ketting er wit van wordt. Ik heb het spul aangebracht op een warme ketting, heb het 20 minuten laten intrekken en ben dan 100m gaan rijden (straat uit en weer terug). Hierna viel het mij op dat het meeste witte spul al verdwenen was. De schakels zien er echter verdacht proper uit. Lijkt dit OK voor jullie?
ketting1.jpg


Ik denk dat ik volgende keer overigens de ketting is grondig ga schoonmaken eerst :) Ik neem echter aan dat regelmatig "iets" erop spuiten beter is dan "niets" erop spuiten...
 
Prima spul. En dat het zich zo verdeelt dat je het niet ziet is geen probleem, het werkt toch wel. Er komt vast nog wel een moment dat de rollen gaan glimmen. Dan weet je dat je eigenlijk net even eerder had moeten smeren.

Niet dat je ketting dan meteen uit elkaar valt of zo, gewoon smeren en hij kan er weer de nodige km's tegen.
 
Ook goed tussen de schakels smeren.

moderne ketting heeft O of X ringen tussen de schakels, en die sluiten de pennen af van de omgeving... schakels kunnen elkaar daar ook niet raken, waarvoor wil je er dan vet of olie tussen spuiten?
Met een automatisch smeersysteem smeer je ook alleen het kettingwiel en je raakvlakken met de schakels/rollen...
 
Je ketting is teveel gesmeerd als je olie op andere plaatsen dan op je ketting hebt hangen. Zoals op je achterband (link!)
Dat zal je met Dry Lube niet snel zien. ;)
Teveel smeren zal nooit schade kunnen toebrengen aan je ketting of tandwielen, je velg(en band) kan vuiler worden.
Je verzamelt ook sneller stof en de rolweerstand wordt groter..
 
moderne ketting heeft O of X ringen tussen de schakels, en die sluiten de pennen af van de omgeving... schakels kunnen elkaar daar ook niet raken, waarvoor wil je er dan vet of olie tussen spuiten?
Klopt! Maar ondanks dat zie je af en toe nog steeds kettingen waarbij de schakels niet goed lopen, dat komt dan door enkel smeren van de bussen/tanden kettingwiel?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan