(ontstoorde) bougiedoppen

Scozz

MF veteraan
15 jan 2010
1.093
0
Toch maar even een apart topic hiervoor dan.

In het kort: ik vraag me af of de combinatie ontstoorde bougiedoppen (zijn origineel, meten allen rond de 9 kilo-ohm dus ontstoord) en ontstoorde bougies (NGK cr9e R) wel wenselijk is.

Nu zijn er schijnbaar 2 'meningen', waarbij er volgens mij maar 1 de juiste is. Komen ze:

- Sommigen o.a. hier op het forum: deze combo moet je niet doen, het is óf ontstoorde doppen óf ontstoorde bougies. Beiden is niet wenselijk want de dubbele weerstand zwakt de vonk af.

- Anderen, waaronder mn plaatselijke dealer: tegenwoordig zijn alle bougies ontstoord en alle doppen origineel ook, dus is deze 'dubbele weerstand combo' heel normaal. Bovendien maakt een dubbele weerstand niet zo heel veel uit voor de kracht van je vonk.

Wat is nu juist? Alvast dank, gedeelde kennis is :}
 
Laatst bewerkt:
Toch maar even een apart topic hiervoor dan.

In het kort: ik vraag me af of de combinatie ontstoorde bougiedoppen (zijn origineel, meten allen rond de 9 kilo-ohm dus ontstoord) en ontstoorde bougies (NGK cr9e R) wel wenselijk is.

Nu zijn er schijnbaar 2 'meningen', waarbij er volgens mij maar 1 de juiste is. Komen ze:

- Sommigen o.a. hier op het forum: deze combo moet je niet doen, het is óf ontstoorde doppen óf ontstoorde bougies. Beiden is niet wenselijk want de dubbele weerstand zwakt de vonk af.

- Anderen, waaronder mn plaatselijke dealer: tegenwoordig zijn alle bougies ontstoord en alle doppen origineel ook, dus is deze 'dubbele weestand combo' heel normaal. Bovendien maakt een dubbele weerstand niet zo heel veel uit voor de kracht van je vonk.

Wat is nu juist? Alvast dank, gedeelde kennis is :}

Als je logisch nadenkt, heb je zelf al het antwoord gegeven.

Stel je een stuk stroomdraad voor met 12V gelijkstroom erop en een lampje aan de andere kant....

Wanneer zou het lampje op zijn felst branden (bij gelijke spanning op de draad)?
Met 1 weerstand ertussen van 10 kOhm, met 2 weerstanden van 10 kOhm, of zonder weerstanden?

Als het jouw niet interesseert dat iemands radio begint te kraken of de digitenne-tv's in de buurt storen als jij langsrijdt, zou ik gaan voor alles weerstandsloos....
 
Mijn bougiedoppen liggen allen rond de 5K, waar jouw 9K vandaan komt? Meter in orde?
De Boldors die ik heb staan erom bekent dat deze slecht starten en slechte bobines hebben.
Advies is dan ook altijd bougies zonder de R erin. In de een zitten ontstoorde doppen met R-bougies, de andere ontstoorde doppen met niet ontstoorde bougies.
Ze starten en lopen beide hetzelfde.

Ik heb zo'n idee dat het met die hoge bobinespanningen van 20kV+ niet veel uitmaakt.

Wat wel is, is dat deze doppen veel eerder inwendig kapot gaan doordat er van alles in zit. Vocht kruipt erin en zorgt voor oxidatie op de weerstand en de andere inwendige delen waardoor de weerstand hoger wordt.
 
Mijn bougiedoppen liggen allen rond de 5K, waar jouw 9K vandaan komt? Meter in orde?
De Boldors die ik heb staan erom bekent dat deze slecht starten en slechte bobines hebben.
Advies is dan ook altijd bougies zonder de R erin. In de een zitten ontstoorde doppen met R-bougies, de andere ontstoorde doppen met niet ontstoorde bougies.
Ze starten en lopen beide hetzelfde.

Ik heb zo'n idee dat het met die hoge bobinespanningen van 20kV+ niet veel uitmaakt.

Wat wel is, is dat deze doppen veel eerder inwendig kapot gaan doordat er van alles in zit. Vocht kruipt erin en zorgt voor oxidatie op de weerstand en de andere inwendige delen waardoor de weerstand hoger wordt.

Tja het is toch echt zo ze meten allen zo tussen de 9 en de 10.5 kOhm.
Dus, jouw advies voor mij in deze situatie is dan om de dubbele weerstand te vermijden en max 1 weerstand te nemen (om wat sociaal te blijven), dus doppen kopen zonder weerstand en de ngk R mooi houden zo?

@ V-max idioot: ja dat weet ik ook nog wel, maar het gaat hier nu juist niet over een simpel lampje. Het voltage is zeer hoog, de stroom juist erg laag. Dus mijn vraag blijft: hoeveel maakt die 5 à 6 extra kOhm nu in werkelijkheid uit voor de kracht van de vonk. Jij zegt wellicht dat het uitmaakt, anderen dus niet. Dat is nu net het punt.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon niemand geloven en lekker je eigen mening volgen en dan ben je lekker de hele zomer aan het kloten ipv zoals ons lekker aan het rijden. -O-
Tis maar net wat je leuker vindt. |( |( |(
Is nu al de derde keer of zo dat het je uitgelegd wordt en dat je bougiedoppen in combinatie met de bougies niet samen gaat |(
Doppen 10Kohm en bougies ook 5Kohm is samen 15 Kohm. Weet zeker dat de vonk ergens anders heen gaat maar ja jij heet zeker thomas van je voornaam _O- |( :W
 
Gewoon niemand geloven en lekker je eigen mening volgen en dan ben je lekker de hele zomer aan het kloten ipv zoals ons lekker aan het rijden. -O-
Tis maar net wat je leuker vindt. |( |( |(
Is nu al de derde keer of zo dat het je uitgelegd wordt en dat je bougiedoppen in combinatie met de bougies niet samen gaat |(
Doppen 10Kohm en bougies ook 5Kohm is samen 15 Kohm. Weet zeker dat de vonk ergens anders heen gaat maar ja jij heet zeker thomas van je voornaam _O- |( :W
Je wordt er gestoord van? :+
 
Gewoon niemand geloven en lekker je eigen mening volgen en dan ben je lekker de hele zomer aan het kloten ipv zoals ons lekker aan het rijden. -O-
Tis maar net wat je leuker vindt. |( |( |(
Is nu al de derde keer of zo dat het je uitgelegd wordt en dat je bougiedoppen in combinatie met de bougies niet samen gaat |(
Doppen 10Kohm en bougies ook 5Kohm is samen 15 Kohm. Weet zeker dat de vonk ergens anders heen gaat maar ja jij heet zeker thomas van je voornaam _O- |( :W

Het valt je niet op dat er hierover twee verschillende meningen zijn?

Maar dank voor je reactie man ;) Ik hou voor mezelf wel een polletje bij, je bent in ieder geval duidelijk voor kamp 1.


Toch maar even uitleggen dan, want ik begrijp nu dat er zelfs frustratie ontstaat :? . Kijk ik kan 2 dingen doen. Het ene is 'gewoon lekker gaan rijden, en doe maar een dotje, wat maakt het allemaal uit gewoon als het loopt dan loopt het'. Wat ik ook kan doen is via een kennisforum als dit proberen te achterhalen of iets wat me is opgevallen en waar de meningen duidelijk over verdeeld zijn, ook echt een probleem is. Ik ben dus niet van het type 'ach wat maakt het allemaal uit', maar meer van het type dat wil weten hoe iets zit.

En nu hoop ik dus dat er mensen zijn die me dit kunnen uitleggen. Ik volg juist niet mijn eigen mening omdat 'een mening' hierover niet zo zinvol is, het gaat om feiten boven water krijgen.

-> Voor nu: ik neig ernaar om nieuwe doppen aan te schaffen die niet ontstoord zijn, dus zonder weerstand.
Iemand dit dit nog gaat tegenspreken, zo van dit is niet nodig?
 
Laatst bewerkt:
Nu nog de standaard doppen. Zijn al wat ouder, maar geen beschadigingen o.i.d. op te zien. De vier stuks meten varierend van 9 tot 10.5 kOhm.
 
Het beste is om er helemaal geen ontstoring tussen te hebben want immers elke weerstand zorgt ervoor dat de vonk minder krachtig wordt.
Wordt er ergens in het traject vanaf bobine tot aan bougie de weerstand te hoog dan gaat de hoogspanning een andere uitweg zoeken met alle gevolgen van dien zoals bobines die intern doorgeslagen zijn, bougiekabels die door gaan slaan, bougiedoppen die gaan doorslaan en allemaal heeft het als resultaat dat de vonk niet of slecht op plek van bestemming komt.
Tis toch allemaal niet zo moeilijk te begrijpen lijkt mij. |(
 
Het beste is om er helemaal geen ontstoring tussen te hebben want immers elke weerstand zorgt ervoor dat de vonk minder krachtig wordt.
Wordt er ergens in het traject vanaf bobine tot aan bougie de weerstand te hoog dan gaat de hoogspanning een andere uitweg zoeken met alle gevolgen van dien zoals bobines die intern doorgeslagen zijn, bougiekabels die door gaan slaan, bougiedoppen die gaan doorslaan en allemaal heeft het als resultaat dat de vonk niet of slecht op plek van bestemming komt.
Tis toch allemaal niet zo moeilijk te begrijpen lijkt mij. |(

Voor jou niet, maar hier werkt het best verhelderend *O*

En dat zou dan met 15kOhm al het geval gaan zijn? Nouja, dat worden dan maar gewoon nieuwe doppen he. Welke raden jullie aan, heeft bijv. NGK niet-ontstoorde doppen?

http://www.cmsnl.com/suzuki-rf900-1996-rt_model13959/capspark-plug_3351017e11/#.UdWvdPmcfzY
Het is nummer 13 op de tekening dus ongeveer die vorm is wel wenselijk
 
Laatst bewerkt:
$(KGrHqR,!hgE1f8cVfoPBNdmr0JF7Q~~_12.JPG

Alleen OEM.
Wat ik zo hier en daar lees op internet, dat de waardes variëren van 5k tot 15k ook in de automobielwereld).
Lijkt mij ook dat de waardes die jij meet best wel eens kunnen kloppen voor die doppen.

En dit verhaaltje: Resistor spark plugs, resistor spark plug caps, the effects of using a resistor spark plug and a resistor spark plug cap on ultralight aircraft engines.

Heeft wat testjes gedaan.
 
Even het verhaaltje gelezen maar deze tests zijn allemaal in de open lucht uitgevoerd en niet in een motor waarin een brandbaar mengsel gecomprimeerd wordt en dan ook nog eens ontstoken moet worden. Dit verhoogd de weerstand tussen de plus elektrode en de massa elektrode van de bougie aanzienlijk.
Dit haalt die man zelf ook al aan, want hij zegt ook dat als hij zelf maar even over de bougie ademt deze al niet meer wil vonken bij een hoge weerstandwaarde.
Kun je voorstellen hoeveel weerstand de vonk moet overwinnen in een gesloten met een gecomprimeerd brandbaar mengsel gevulde ruimte.
Sterker nog bij hoog opgevoerde turbo motoren kun je het voor elkaar krijgen dat je de bougies blust en ze dus geen vonk meer genereren.
 
[afbeelding]
Alleen OEM.
Wat ik zo hier en daar lees op internet, dat de waardes variëren van 5k tot 15k ook in de automobielwereld).
Lijkt mij ook dat de waardes die jij meet best wel eens kunnen kloppen voor die doppen.

En dit verhaaltje: Resistor spark plugs, resistor spark plug caps, the effects of using a resistor spark plug and a resistor spark plug cap on ultralight aircraft engines.

Heeft wat testjes gedaan.

Interessante info. Ja de meeste doppen (vooral vervanging) schijnen zo 5 kOhm te meten. Die van mij doen dus opmerkelijk meer en ik krijg dan ook de relatief hoge waarde van totaal ongeveer 15 kOhm. Volgens die link moet dit droog geen probleem zijn. Het is inderdaad zo dat die van mij bij lange regen nogal eens de neiging had om op 3 poten te gaan lopen, waarna als de regenbui ophield en het water uit de bougieschachten verdampte (soms waren de afwateringskanaaltjes wat vol), hij weer de 4e erbij pakte. Dat kan dus ook door die relatief hoge weerstand komen. Stel ik had toen maar 5 kOhm dan was dat wellicht beter geweest. Maargoed dat is gissen.

Maar wat zijn nu mn opties? Je raadt alleen origineel aan? Maar dan blijf ik altijd rond de 15 kOhm hangen, want originele (OEM) doppen 9 à 10 + alleen nog maar ontstoorde bougies te koop = totaal ~15 kOhm weerstand, net wat ik nu heb?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb alleen maar OEM gezien weet ook niet hoeveel ohm OEM heeft. Dat kun je misschien bij een dealer navragen.
Maar waar het allemaal mee begon.... water in de schachten = sluiting/overslag, dus werk daar eerst aan.
 
"However, contaminate the plug with fuel (even just a little) and a high value resistor will cause the plug not to fire. 10K plugs as are used on some motorcycles now are about maximum I would guess. "

Dus stel die van mij loopt wat rijk en/of het regent, dan is er een vrij grote kans dat ik op minstens 1 van de 4 problemen krijg.


Conclusie die ik maak (correct me if i'm wrong) tot nu toe:
Originele doppen + ontstoorde bougie levert om mooi te zijn eigenlijk een te hoge weerstand op totaal, wat bij een droge bougie weinig problemen oplevert maar bij nat (dus ook al benzine?) een negatief effect heeft op het vonken of zelfs fataal kan zijn. Een lagere weerstand zou dit probleem verminderen of zelfs opheffen.

Dus, wat ga ik doen? gassen zegt blijf origineel rijden, maar dan zit ik dus met de hogere weerstand. Andere optie is bijv. doppen van NGK (maar 5kOhm) of niet-ontstoorde vinden. Waarom zou ik die NIET nemen? Mindere kwaliteit t.o.v. originele ofzo?
 
Laatst bewerkt:
Dus, wat ga ik doen?

Je tyd nuttig besteden en gewoon nieuwe niet ontstoorde doppen halen en neem dan gelijk 4 nieuwe bougies mee.
Ben je waarschijnlijk ook nog eens goedkoper uit als dat je 4 nieuwe OEM doppen koopt.
En dan gewoon genieten van het motorrijden ipv maar blijven typen en prutsen.
 
Voor degenen die geïnteresseerd zijn, deze zijn het geworden. Helaas wat korter dan origineel dus recht, maar nu heb ik in totaal slechts ~6 kOhm weerstand. *O*

afbeelding
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoe de afdichting van je motor is, maar red je dat wel met deze doppen?
OEM gebruikt een lange dop met een afdichting . Ik kan me voorstellen dat dat niet voor niets is. Anders lopen in een regenbui of tijdens een wasbeurt je bougieschachten weer vol.
suzuki-rf900-1995-rs-electrical_bigsue0080fig27_3979.gif
 
Terug
Bovenaan Onderaan