shimmyende NTV 650, ik zoek me rot

linkmiegel

Rookie
7 apr 2009
11
0
hellmond
Beste collega motorrijders,

Na vele racemotoren nu eens eigenaar van een sport\toerfiets, een Honda NTV650 uit 93.
Toen ik em kocht was een van de voorpootkeringen lek en er mankeerde nog wel meer aan maar niets wat niet met wat sleutel uurtjes verholpen kon worden. tijdens de proefrit voelde ik hem al shimmyen tussen de 60 en 80 km p/u. Er lagen redelijk nieuwe banden onder, voor 120-60-17 supermexx en achter een bridgestone.
Nadat ik de keeringen en olie van de voorpoten vervangen had kwam ik ook nog achter dat 1 van de wiellagers kapot was, dus ook deze beide vervangen.

Toch bleef de motor hierna shimmyen, de volgende dingen inmiddels geprobeerd:
-Voorwiel laten uitbalaceren, (bleek geen onbalans in te zitten)
-Ietsje meer voorvork olie erin voor een stuggere demping (was een klein beetje slapjes)
-Geprobeerd met verschillende instelingen van de achtervering te rijden (stug en slap)
-Met lagere en hogere bandenspanning dan voorgeschreven rijden.
-Met en zonder topkoffer rijden
-Gekeken of de velg krom was, dit was niet het geval

Dit alles zonder resultaat en de motor blijft shimmyen.
Het enige wat ik zelf nog kan bedenken is een andere voorband erop, maar deze is nog redelijk nieuw en ik heb geen zin om een nieuwe te kopen en te laten monteren met het risico dat het daar niet aan ligt.
Of het kan het balhoofdlager nog zijn, maar hierin voel ik geen speling tijdens het remmen.
Of misschien dat de oorzaak bij de achterband ligt, deze heb ik nog niet laten balaceren maar ik kan me het maar moeilijk voorstellen dat het probleem daar kan liggen, ik zie ook niets ongewoons aan de achterband, behalve dat er best veel balanceer gewichtjes op de velg zitten. Wie o wie kan me helpen?!

Alvast bedankt voor jullie reacties. Groeten Jeroen
 
Laatst bewerkt:
Meer olie voor stuggere vering? Hoe werkt dat?!

maar behalve je balhoofd:
- achterbrug lagers
- achther wiel lagers (in die cardanklok)
- kromme motor/frame(?? )
 
je geeft qua balhoofd alleen aan dat je geen speling voelt bij het remmen.

even het voorwiel van de grond en met beiden handen zachtjes trekken aan je voorvorkpoten of je een klik voelt.
gaat het stroef dan staat het balhoofdlager te straks ,voelt je een tik dan zit hij te los.

succes
 
dat schudden van de voorvork zit meestal in de banden keuze/combinatie of slijtage.
ook de afstelling van de voorvork kan invloed hebben op het schudden.
wanneer er niet direct een oplossing gevonden word, dan kun je ook nog het balhoofdlager iets strakker zetten.
dit werkt als demper en is meestal voldoende.
 
Meer olie voor stuggere vering? Hoe werkt dat?!

maar behalve je balhoofd:
- achterbrug lagers
- achther wiel lagers (in die cardanklok)
- kromme motor/frame(?? )



Door tot maximaal 30cc olie per vork meer dan de voorgeschreven hoeveelheid te vullen verklein je de luchtkamers in de voorpoot en krijg je daarmee een stuggere vering.
 
je geeft qua balhoofd alleen aan dat je geen speling voelt bij het remmen.

even het voorwiel van de grond en met beiden handen zachtjes trekken aan je voorvorkpoten of je een klik voelt.
gaat het stroef dan staat het balhoofdlager te straks ,voelt je een tik dan zit hij te los.

succes

Dankjewel voor de tip, ik heb het geprobeerd en ik hoor of voel geen klik. Er zit geen enkele speling op. Is dat wat je bedoelt met stroef?
 
dat schudden van de voorvork zit meestal in de banden keuze/combinatie of slijtage.
ook de afstelling van de voorvork kan invloed hebben op het schudden.
wanneer er niet direct een oplossing gevonden word, dan kun je ook nog het balhoofdlager iets strakker zetten.
dit werkt als demper en is meestal voldoende.

Dankje, dit heb ik inderdaad al iemand horen zeggen dat een verschil van banden merk voor en achter de oorzaak kan zijn. Ik kan inderdaad proberen om de bijpassende bridgestone band voor te monteren.
Verder zie ik aan de reacties het balhoofdlager vaak terugkomen. Er zit in iedergeval zeker geen voelbare speling op.
Ik zal mijn werkplaatshandboek even raadplegen hoe ik deze moet afstellen. Heb je daar nog meer tips voor om te controleren of hier een probleem in zit?
 
Shimmy kan aan de voorkant lijken maar toch van de achterkant komen.
Maar zoals ik het verhaal lees zou ik een mede eigenaar van een NTV zoeken en even het (voor)(achter)wieltje wisselen - lees lenen. ;)

Ik had trouwens mijn NTV ivm de slappe veren voorzien van Hyperpro veren. :Y
(en dat al vijftien jaar geleden)
 
Laatst bewerkt:
Door tot maximaal 30cc olie per vork meer dan de voorgeschreven hoeveelheid te vullen verklein je de luchtkamers in de voorpoot en krijg je daarmee een stuggere vering.
Dat hij daar stugger van word ga je pas merken als hij bijna onderin veert.
je voorkomt hier hooguit mee dat hij onderin slaat.
Als je veren te slap zijn zal je deze moeten vervangen
 
Hoe kan je een probleem oplossen als je de oorzaak van dat probleem niet weet???
Ik lees maar 1 zinnige reactie en dat is de van World Beater.
Shimmie ontstaat normaal gesproken vanuit de achterkant van de motorfiets.
Het balhoofdlager is de enige verticale draaipunt van een motorfiets.
Wanneer begint het???
Bij 60 a 70 km/u met gas erop of juist op de motor laten afremmen.
Zelfs een ketting kan shimmie veroorzaken.
Schrijf eerst eens precies op wanneer en hoe het probleem ontstaat.
Ga dan diep nadenken.
wist je dat het shimmie effect een natuurlijke beweging is????
 
Beste collega motorrijders,

... Er lagen redelijk nieuwe banden onder, voor 120-60-17 supermexx en achter een bridgestone...

Alvast bedankt voor jullie reacties. Groeten Jeroen

Ik vind dit een beetje rare maat voor een NTV, normaal gesproken zit er voor 110/80 onder, daarbij heb je voor en achter verschillende banden. Banden worden door fabrikanten normaal gesproken op elkaar afgestemd volgens mij.

Eerste stap is even je balhoofdlagers checken zoals eerder al is aangegeven. Voorvering zou ik vervangen, deze is normaal gesproken een beetje slap, na 20 jaar zal die niet beter geworden zijn. Ik heb er zelf Hyperpro veren ingezet, daarvoor nog wat gerommeld met meer/dikkere olie maar dat is toch niet optimaal... Succes!
 
Rijhoogte is van grote invloed op dit soort gedrag, net zoals de voorvork doorsteken zorgt dat een motor snel instuurt. Instabiel gedrag kan komen door een te lage voorkant (kortere naloop) als een te hoge voorkant (te weinig gewicht op de voorkant). Rijhoogte achter heeft dus dezelfde invloed.
Probeer eens met het sjimmy-en naar voren te gaan zitten, en hangen en eens naar achteren te zitten en hangen. Kijk eens wat de invloed is. Door de gewichtsverplaatsing laat je de motor iets meer op zijn neus of achterkqnt hangen en krijg je t gewicht op een andere plaats.
Waarschijnlijk wordt t veroorzaakt door een combinatie van factoren, rijhoogte en demping hebben hier ook invloed op. Het een versterkt t ander.
Verder is het interessant om te weten of t met gas geven en remmen erger of juist minder wordt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan