probleem met voeding voor navigatie op venture

funkadelly

Rookie
7 jul 2013
3
0
lelystad
hallo allemaal,
ik heb een raar probleempje, ik kom er niet uit.
ik heb een sony navigatie op mijn yamaha venture royal 1300 uit 1989, de headset aansluiting hiervan heb ik geschakeld op de audio output van mijn cb zender die gekoppelt staat aan de versterker. zodra de navigatie geluid geeft gaat de radio uit en hoor je het navigatie signaal. tot zover gaat alles goed maar.....als ik de aanstekerlader van de navigatie aansluit komt er een enorme storing op het signaal die constant te horen is, ook als de navigatie niets "zegt". maar als ik de aanstekerlader op een externe voeding zet, in dit geval een acculader, is ie gewoon stil.....geen storing what so ever!
heeft iemand een idee hoe dit komt en belaangrijker nog, wat ik er aan kan doen?
alvast bedankt voor het meedenken
groet
peter
 
laat me raden de piep wordt hoger als het toerental toe neemt. het is geluid van de dynamo/ontsteking. beste oplossing is hoogfrequent filter in de voeding van de navi bouwen. kan je ook zelf bouwen als je een beetje van elektra en elektronica snapt maar ze zijn ook te koop.
 
Laatst bewerkt:
laat me raden de piep wordt hoger als het toerental toe neemt. het is geluid van de dynamo/ontsteking. beste oplossing is hoogfrequent filter in de voeding van de navi bouwen. kan je ook zelf bouwen als je een beetje van elektra en elektronica snapt maar ze zijn ook te koop.
Een betere oplossing is om het probleem aan te nemen van de oorsprong.
Zijn de massa's allemaal op dezelfde plaats genomen?
 
de storing is frappant genoeg ook als de motor niet draait, als de motor loopt dan neemt de storing wel in intensiteit toe. de massa is niet van hetzelfde punt genomen. ik heb de lader direct op de accu(wel gezekerd) en de massa van de speaker uit gaat op het chassis van de versterker. de kabel van de audio uit is afgeschermd. het is net of het 12V systeem van de motor "vervuild' is. op de accesoirestand doen dingen als ontsteking en sensoren niet mee, behalve de sensoren van de luchtvering want die is alleen te bedienen op accesoirestand i.v.m. veiligheid.
 
Er moet een "ground loop isolator" tussen de navigatie en de radio.

Het probleem is dat bij de aansluiting van de koptelefoon van de navigatie de "massa" geen echte massa is. Als je een koptelefoon aansluit geeft dat geen problemen, maar als je die uitgang aan de radio hangt wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan