Spoelen ABS-pomp r1100rt

wdma

Rookie
16 apr 2013
4
0
Ik heb afgelopen vrijdag net een rt1100r uit '97 gekocht met 124k op de teller.
Het is ff wennen als niet ervaren BMW rijder, maar het rijdt als een trein! Had helaas pech dit weekend met een spijker in mn achterband en kon dus gelijk naar de garage. Daar gaven ze aan dat ik in de gaten moest houden dat ik elke 10 a 20.000km de ABS-pomp door moest laten spoelen. Naar ik me heb laten vertellen is dat alleen bij de 1150. Ik heb er ook niets over kunnen vinden. Wie weet hier meer van?
 
Zoemt de pomp als je de remhendel inknijpt met contact aan? Zo ja, dan is het een bekrachtigd systeem. Zo niet, dan niet.

Beide minimaal 1x in de 2 jaar verversen, en als je niet weet wanneer het voor het laatst is gedaan bij deze fiets gewoon meteen (laten) doen.
 
Wat tommy zegt ;)

Alleen een 1100 heeft nooit een zoempomp ofwel evo remsysteem. Dat betreft inderdaad de latere 1150's waar die pompen op verschenen. Omdat deze op de potjes op de pomp een ontluchting cq overloop slangetje hebben die direct verbonden is met de buitenlucht en remvloeistof hygroscopisch is zijn ze erg gevoelig voor de veroudering van de remvloeistof. Dus 2 jaar stil zetten in de garage en er niet naar omkijken kan een zeer dure vervanging van de pomp opleveren.

maar let wel, ondanks dat die eerste ABS pompen eigenlijk een lomp stukje techniek zijn vergeleken met huidige systemen en zonder meer degelijker gefabriceerd zullen zijn kunnen ook die uiteindelijk wel stuk. Gewoon op tijd vervangen dus. Dat is bij dit type ook een stuk minder arbeidsintensief dan bovenstaande pomp die er op volgde.

Waar je wel op moet letten bij de 1100 is dat de rempomp aan het stuur regelmatig bediend wordt. Deze zijn gevoelig voor lekkage, zeker wanneer langer niet gebruikt. Eveneens afhankelijk/een gevolg van remvloeistof veroudering. mogen niet gereviseerd worden van BMW en een vervangend exemplaar kost meer dan 200e
 
Terug
Bovenaan Onderaan