moderne remklauw op CB500 four 1976

JonasV

Rookie
4 jun 2006
21
0
leuven
Hoi,

Ik rij sinds deze week eindelijk met mijn honda cb500F rond, en ik vind de remkracht van die oude klauw maar niets, en dat is iets waar ik toch graag wat veiligheid inbouw. daarom zou ik graag een krachtigere klauw zetten.

heeft iemand dat al gedaan? zijn er klauwen die redelijk "plug and play" zijn?
Kan ik mijn rempomp behouden of vervang ik die ook best?


2370j5.jpg


dankuwel hoor,
 
Ik heb op mijne een cbr600 rempomp, staalomvlochten remleiding ,de remklauw gereviseerd en voorzien van nieuwe blokken , hij remt nu wel aardig maar echt hard remmen doet hij niet.
Ik zeg altijd dat hij ABS heeft 8-)

Er zijn op MF wel mensen die er een andere remklauw opgezet hebben maar die hebben gelast aan de voorvork en ik weet niet of dat verstandig is.
 
door de wat ongebruikelijke bevestiging van de remklauw op deze motor, is het makkelijker om een andere hoofdremcilinder met een iets kleinere zuigerdiameter, te monteren.
en daarbij ook staal omvlochten remleidingen te gebruiken.
 
door de wat ongebruikelijke bevestiging van de remklauw op deze motor, is het makkelijker om een andere hoofdremcilinder met een iets kleinere zuigerdiameter, te monteren.
en daarbij ook staal omvlochten remleidingen te gebruiken.

Ik snap niet waarom een kleinere zuigerdiameter beter zou zijn? omdat je dan bij eenzelfde verplaatsing minder olie verplaatst en dus een grotere hefboom hebt of wat?

Danku.
 
Heeft te maken met de druk per vierkante cm die je produceert. Met een grotere diameter heb je minder druk per vierkante cm bij de gelijke kracht die je maximaal kunt zetten met je hand.
 
Heeft te maken met de druk per vierkante cm die je produceert. Met een grotere diameter heb je minder druk per vierkante cm bij de gelijke kracht die je maximaal kunt zetten met je hand.

Het heeft alleen maar zin als je met andere (samenstelling) blokken gaat rijden...
De totale kracht wordt bepaald door je hand , en mits je niet door de hele slag heen gaat blijft de kracht op de remblokken dus gelijk...
Je verdeelt het alleen over een grotere of kleinere oppervlakte
Ga je naar een kleinere zuiger, drukt hij op een klein punt harder, mar heb je wel MINDER oppervlak, Maak je de oppervlakte groter heb je meer oppervlak, maar minder druk, dus zou je met het zachter maken van je remblokken meer remwerking kunnen laten ontstaan.
 
Het heeft alleen maar zin als je met andere (samenstelling) blokken gaat rijden...
De totale kracht wordt bepaald door je hand , en mits je niet door de hele slag heen gaat blijft de kracht op de remblokken dus gelijk...
Je verdeelt het alleen over een grotere of kleinere oppervlakte
Ga je naar een kleinere zuiger, drukt hij op een klein punt harder, mar heb je wel MINDER oppervlak, Maak je de oppervlakte groter heb je meer oppervlak, maar minder druk, dus zou je met het zachter maken van je remblokken meer remwerking kunnen laten ontstaan.

Onzin. Dezelfde kracht van je hand op een kleiner oppervlak op de zuiger van je hoofdremcilinder zorgt voor een hogere druk in je remvloeistof. Aangezien de zuigers in je remklauw dezelfde diameter blijven zorgt de hogere druk voor een grotere kracht op je remblokken.
 
Onzin. Dezelfde kracht van je hand op een kleiner oppervlak op de zuiger van je hoofdremcilinder zorgt voor een hogere druk in je remvloeistof. Aangezien de zuigers in je remklauw dezelfde diameter blijven zorgt de hogere druk voor een grotere kracht op je remblokken.

Alleen als je een langere slag kunt maken, bij dezelfde slag krijg je zelfs MINDER remdruk op je remblokken
iets met verplaatste vloeistof???
Dus dan zal hij ook een andere hoofdremcilinder moeten monteren
 
Volgensmij; P=F/A Waarbij P= Druk; F=Kracht; A=Oppervlakte.

Dus bij een constante kracht wordt de druk groter als het oppervlakte verkleint wordt.

@ Kawa, bedoel jij misschien dat dit niet op gaat, als de hoofdremcilinder eindeslag zit omdat deze niet voldoende vloeistof kan verplaatsen door een te kleine diameter?
 
even op marktplaats kijken voor een brembo remklauw van een moto-guzzi V35-V50, dan een schetsplaat maken vanaf de oude rembevestigingspunten en kijken of het een beetje werkt met de originele pomp.
Is een lekkere compacte 2 zuiger klauw die waarschijnlijk redelijk aansluit op jouw schijf (V50 heeft een 26cm schijf, dus ook niet super groot)
 
Laatst bewerkt:
langere slag aan het stuur is niet altijd een nadeel; persoonlijk vindt ik het lekkerder rijden (heb 2 klauwen aangesloten op de standaard rempomp voor i.p.v. intergraal systeem guzzi) de rem is beter te doseren en het remt harder (meer hefboom bij gelijke handkracht), het systeem is alleen gevoeliger voor veroudering van de remvloeistof en lucht e.d. omdat je minder reserve hebt in de slag (als je het stuur raakt is het over..............)

je moet zorgen dat je het systeem zo inricht dat wanneer je de rem volledig dichtknijpt er 1 cm minimaal overblijft tussen het uiteinde van je remhandle en het stuur en dan alleen als er rvs of teflon remleidingen gemonteerd zijn, bij een rubberleiding moet je meer marge inbouwen
 
De totale kracht wordt bepaald door je hand , en mits je niet door de hele slag heen gaat blijft de kracht op de remblokken dus gelijk...
Je verdeelt het alleen over een grotere of kleinere oppervlakte
Ga je naar een kleinere zuiger, drukt hij op een klein punt harder, mar heb je wel MINDER oppervlak, Maak je de oppervlakte groter heb je meer oppervlak, maar minder druk, dus zou je met het zachter maken van je remblokken meer remwerking kunnen laten ontstaan.

|( |( |(
 
Dan moet je juist niet de eenheden door elkaar gaan halen, toch? Zeg dan kracht per vierkante cm. Dat is ook de reden dat ik er even op reageerde, zodat mensen die niet precies weten hoe zit met kracht, druk etc nog meer in de war raken ;)
 
Zal het dan maar even aan de hand van een voorbeeldje uitleggen.
Stel je knijpt met 60kg en de originele rempomp heeft een oppervlakte van 4cm2 dan bouw je een druk op van 60kg per 4cm2 oftewel een druk van 15kg/cm2

stel vervolgens Je remklauw zuiger heeft een oppervlakte van 10cm2 dan bouw je met de druk van 15kg/cm2 dus een kracht op van 150kg. Of voor de pietjes precies 150x 9,8 Nm.

Nu verkleinen we het oppervlakte van de rempomp zuiger naar 2cm2 dan bouw je met dezelfde knijpkracht van 60kg dus een druk op van 60kg per 2cm2 oftewel 30kg/cm2

Deze 30kg/cm2 laten we dan ook op dezelfde remklauwzuiger van 10cm2 los en dan krijg je dus een kracht van 10 x 30kg/cm2 oftewel 300kg op je remblokken.

En ja je krijgt idd wel een langere slag want je moet met een kleiner oppervlak dezelfde hoeveelheid vloeistof verplaatsen.

Zo beter te begrijpen?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan