[Motornavigatie] GoRider Biker II

Begrijp ik het goed dat de Extensa wat kinderziektes heeft mbt GPS fix omdat de tijd in de war is? Nu weet ik niet welke ik kiezen moet... grrrr.

Ik denk niet dat er een verband is tussen de tijd en de gps fix.

Ik heb er gisteren bij toeval achter gekomen dat de unit los snel een gps fix heeft en als hij in de houder zit niet. Ik heb zelf een aluminium houder gemaakt omdat ik vanwege de bouw van mijn stuur ( clipons) heen mogelijkheid heb om de bijgeleverde montage onderdelen te gebruiken. Ik vermoed dat mijn alu beugeltje gemaakt waarop ik de houder geschroefd heb. Wellicht dat de gps antenne daardoor teveel geblokkeerd wordt.

Terug naar de testbank om dat uit te zoeken. Ik laat hier wel weten wat eruit komt.
 
Net even een korte test gedaan. Binnen een minuut na het opstarten van de navigatie software ( vanaf het hoofdmenu dus) had ik 2 satellieten. binnen nog een minuut waren het er 5 en was de accuracy HIGH.
Vervolgens heb ik een plaatje metaal tegen de achterkant gehouden en alle satellieten waren in een keer weg. Plaatje verwijderd en alles kwam vlot weer terug. Zelfs mijn hand tegen de achterkant was genoeg om het signaal te blokkeren (niet echt het beste design klaarblijkelijk.).
Mijn zelfgemaakte beugel voor de houder kan dus mooi de prullenbak in :(

Terug naar de tekentafel.
 
Dit is het geworden en het lijkt te werken. Ik krijg nu vrij snel een fix.

Foto moet gedraaid worden...:)

20140625_212415.jpg


Ik heb het onderdeeltje gebruikt waar het balletje in gaat. Dat zat vastgeschroefd op het beugeltje dat om het stuur heen gaat. In het aluminium plaatje heb ik een gat van 1 bij 1 cm gemaakten met een boutje en een blokje pvc is de boen vastgezet. Net echt al zeg ik het zelf :)
 
Laatst bewerkt:
Update : vanmorgen woon-werk gereden, geen satelliet signaal verlies opgemerkt en de trip log heeft het hele traject keurig vastgelegd. Nu heb ik vanmorgen wel ruim voor ik vertrok de gps aangezet. Vanmiddag zal ik dat pas doen als ik wegrijdt. Eens zien wat er dan uit komt.
De constructie die ik gemaakt heb bevalt goed, ik moet alleen de borgring iets strakker aandraaien.Kijkhoek is prima en van de lichtinval heb ik geen last gehad.
 
Ik ben bijna overtuigd :) laat je bevindingen van vanmiddag weten!

Zou je voor mij ook een foto van het geheel kunnen posten zoals je het ziet als jij op de motor zit?
Ik zou graag een idee van het formaat willen hebben. Dit aangezien de gorider biker 2 een stuk compacter is en ik op mijn supermotard niet heel veel om en aan het stuur heb.
 
Fotootje met toetsen bord en een euro munt voor het formaat.

gorider--munt.jpg


Gorider op de motor

gorider-op-motor.jpg


en iets dichterbij

gorider-op-motor-2.jpg


(fotos verplaatst naar een andere server)

En nee ik heb geen aandelen :)
 
Laatst bewerkt:
Fotootje met toetsen bord en een euro munt voor het formaat.

[afbeelding]

Gorider op de motor

[afbeelding]

en iets dichterbij

[afbeelding]

Als de linkjes hierboven niet werken dan :
Dropbox - No photos or videos

En nee ik heb geen aandelen :)


Ik bedenk net dat het misschien handig is te melden dat bedienen met handschoenen aan prima werkt. Best een leuk apparaat voor dat geld ( 200 euro gemiddeld, ik heb hem zelf via one-day-fly gekocht voor iets minder. )
 
Allemaal,

Dit ding lijkt mij ook wel wat!
Zeker voor die prijs....
Echter zou ik graag zoiets in een "echte" winkel willen kopen ipv. een internetwinkel. Niet dat zo'n soort winkel niet goed of te vertrouwen zou zijn, maar gewoon dat je met een persoon te maken hebt....
Is dat zo vreemd? Misschien wel, maar buiten dat had ik ook nog een paar andere vragen die je makkelijker steld aan een echt persoon als op het net of hier op het forum.
Om een voorbeeld te noemen: ik wil het ding ook gebruiken in de auto. zit dat in het pakket inbegrepen of moet je dat er extra bij bestellen? En, wij hebben momenteel alleen een tablet tot onze beschikking. Is het mogelijk om ook met zoiets een route te maken en die dan overzetten in het apparaat?
Misschien zijn dit vragen die je dus ook kan stellen via de site van hun en dat je op den duur ook antwoord krijgt, toch vind ik het fijner om zoiets te stellen aan een persoon die je gelijk kan vertellen als je er geen bal van snapt....snappen jullie?
Goed, ik hoor het wel
gr. Boud
 
Voor de auto is een houder met zuignap te bestellen en dat voor een zeer schappelijk bedrag (30 euro . zoek naar "Montageset auto compleet Gorider Biker-Extensa"). Overigens kan hij ook prima in een generieke smartphone houder. het laad snoertje is een standaard mini usb kabeltje. Het enige waar je op moet letten is dat de houder niet van metaal is.

Wat routes betreft, zolang je kml files kan maken kan je routes maken. Het van tablet overzetten naar je gps van die kml files zal een uitdaging zijn. Maar als je je sd kaart van de gps in de tablet kan stoppen moet het kunnen lijkt me. Zij het wat omslachtig.
Of je dat antwoord ook in een winkel krijgt hangt helemaal af van de persoon die je te spreken krijgt. Mijn ervaring is dat met dat soort elektronica het winkelpersoneel vaak niet meer dan de prijs, het merk en de belangrijkste kenmerken weet.
Maar ik snap helemaal dat je het ding eerst in je handen wilt hebben voor je je geld uitgeeft. Met bepaalde artikelen kies ik er ook voor om ze in een winkel aan te schaffen.
 
Allemaal,

Dit ding lijkt mij ook wel wat!
Zeker voor die prijs....
Echter zou ik graag zoiets in een "echte" winkel willen kopen ipv. een internetwinkel. Niet dat zo'n soort winkel niet goed of te vertrouwen zou zijn, maar gewoon dat je met een persoon te maken hebt....
Is dat zo vreemd? Misschien wel, maar buiten dat had ik ook nog een paar andere vragen die je makkelijker steld aan een echt persoon als op het net of hier op het forum.
Om een voorbeeld te noemen: ik wil het ding ook gebruiken in de auto. zit dat in het pakket inbegrepen of moet je dat er extra bij bestellen? En, wij hebben momenteel alleen een tablet tot onze beschikking. Is het mogelijk om ook met zoiets een route te maken en die dan overzetten in het apparaat?
Misschien zijn dit vragen die je dus ook kan stellen via de site van hun en dat je op den duur ook antwoord krijgt, toch vind ik het fijner om zoiets te stellen aan een persoon die je gelijk kan vertellen als je er geen bal van snapt....snappen jullie?
Goed, ik hoor het wel
gr. Boud


Begrijpelijk, met dit soort apparatuur wil ik meestal ook eerst even kijken. Lastig is dat niet heel veel motorzaken er mee adverteren. Van Boxtel Motoren in Tilburg wel geloof ik, kun je allicht eens gaan kijken.

Een automount zit naar mijn weten bij geen enkele unit. Wat de tablet betreft, dat is helemaal afhankelijk welke tablet je hebt. Met een Android tablet of een iPad lijkt me dit onmogelijk, met een Windows tablet die een volledige Windows versie draait en de juiste aansluitingen heeft een fluitje van een cent. Maar goed, je kan ook routes maken op de unit zelf
 
Laatst bewerkt:
Voor de auto is een houder met zuignap te bestellen en dat voor een zeer schappelijk bedrag (30 euro . zoek naar "Montageset auto compleet Gorider Biker-Extensa"). Overigens kan hij ook prima in een generieke smartphone houder. het laad snoertje is een standaard mini usb kabeltje. Het enige waar je op moet letten is dat de houder niet van metaal is.

Wat routes betreft, zolang je kml files kan maken kan je routes maken. Het van tablet overzetten naar je gps van die kml files zal een uitdaging zijn. Maar als je je sd kaart van de gps in de tablet kan stoppen moet het kunnen lijkt me. Zij het wat omslachtig.
Of je dat antwoord ook in een winkel krijgt hangt helemaal af van de persoon die je te spreken krijgt. Mijn ervaring is dat met dat soort elektronica het winkelpersoneel vaak niet meer dan de prijs, het merk en de belangrijkste kenmerken weet.
Maar ik snap helemaal dat je het ding eerst in je handen wilt hebben voor je je geld uitgeeft. Met bepaalde artikelen kies ik er ook voor om ze in een winkel aan te schaffen.

Kijk, hier is nou zo'n voorbeeld....
Ik weet dus totaal niet waar je het over hebt....kml files???

Is het misschien ook mogelijk om een route te maken als je bijvoorbeeld van stad/dorp naar stad/dorp in progameerd? Ik bedoel dat je zelf waypoints kan maken met het apparaat?
Ik hoop dat ik het duidelijk genoeg uitleg.....soms snap ik mijzelf ook niet meer helemaal!

Dat van de auto snap ik dus WEL!!!! Dat zou ik er dan apart bij moeten bestellen.
Dan nog de stroomvoorziening...... begreep ik het nou goed dat je er een sigarettenstekker er op moet monteren? Ik heb namelijk al zo'n houder gemonteerd op mijn motor. Of moet ik het LATEN aansluiten door een elektromotor? ( kost óók weer een bom duiten!)

Als je dat allemaal bij elkaar opgeteld zou het dan niet beter zijn om een Garmin aan te schaffen?
Oh ja, dat was ik nog vergeten.... hoe zit het met up-dates? Bij bijv. Garmin kan je dat er bij kopen of je krijgt het er zelfs bij, maar bij de Biker heb ik daar nog niets van kunnen terugvinden....

Ik hoor het wel weer,
gr. Boud
 
Een Garmin moet ook aangesloten worden. Dus dat probleem is hetzelfde. De Goriden heeft een voeding met maar twee aansluitingen. zwart voor aarde rood voor 12 volt. Erg sinpel aan te sluiten. in de auto steek je hem gewoon in de sigaretten aansteker. Niet anders dan bij een Garmin.

KML files zijn bestandje met waypoints. Die kan je in google earth of google maps aanmaken en dan opslaan. vervolgens verplaats je ze naar de gps. Dat is met een Garmin ook zo, dus daar kom je dezelfde uitdagingen tegen.

Op de Gorider kan je ook routes maken door wayponts te selecteren. Dat gaat erg makkelijk overigens, je kan gewoon met een bijgeleverd pennetje op de kaart tikken en zo een route maken. Hoe dat bij een Garmin zit weet ik niet.
Updates gaan via de Gorider website. Ook daar geldt, dat is wat uitzoek werk net als bij een Garmin. Op Internet is er allerlei hulp voor beiden te vinden, via een forum is het vast wel mogelijk iemand bereid te vinden wat uitleg te geven tijdens een ontmoeting.
 
Nou.....tot zover is het zelfs voor MIJ vrij duidelijk!!
Ik heb net op de site gekeken van van Boxtel en het klopt idd. dat ze dit apparaat verkopen.
Helaas zijn ze vandaag gesloten, net als zoveel motorzaken op maandag.
Dus wachten we maar tot morgen om verder te gaan.
In ieder geval bedankt voor de info en ik zal waarschijnlijk in de nabije toekomst wel weer
een beroep op jou ( jullie) doen.....

gr.Boud
 
Hallo allemaal,

Ik ben het even helemaal kwijt en heb geen idee hoe dit komt. Afgelopen Mei heb ik nog routes omgezet vanuit Google Maps via routeconverter.nl naar de GoRider. Nu wil ik weer nieuwe routes omzetten maar het lukt me niet (meer). Ik heb ineens geen idee meer hoe dit moet.

Hoe zetten jullie de Google Maps route om naar een .rt bestand?

Alvast bedankt.
 
Welke gorider heb je en welke navigatie software draait daarop ?

Mijn gorider werkt met .kml bestandjes die ik in de route folder moet zetten.
Ik heb de gorider biker extensa met primo software.
 
En nu heb ik ook een giga probleem met mijn extensa. Omdat ik dus bijna geen satellieten kreeg, gaf de info van gorider me nieuwe firmware die ik op een sd kaartje moest doen en in de navi moest stoppen. Zo gezegd, zo gedaan...... Firmware uitgepakt.....

http://uploadenfoto.nl/pictures/2a91a504ce50d306e6c4ccadce741c43.jpg
2a91a504ce50d306e6c4ccadce741c43.jpg


Mini sd card geformateerd.....bovenstaande gekopieerd er naar toe, sd card in navi, navi aangesloten via usb aan comp, aangezet en dan krijg ik dit beeld....
f8b4154a15ab92f1bd7635c357909965.jpg


Dat beeld zie ik nu al 30 minuten. Er gebeurt niks verder. Het hele grote nadeel is nu dat als ik alles afsluit, kaartje er uit haalt, reboot.....en hem weer opstart, dat die het dus niet doet. Hij geeft aan dat die dus die upgrade wilt en dat die is afgebroken.
06a53666d35b03ed9e5e9bb408bcec7f.jpg


En op dit soort momenten vind ik het dus een gruwel dat ik zoiets niet bij een normale winkel heb gekocht maar via het internet. Nu zegt gorider dat het miss aan het sd kaartje zou liggen....... Ik hoop dat er wat mensen hier zijn die zeggen........oooohhh joh, dat is een makkie! Dat moet je ff zo en zo doen..........??? HELP!
 
Ik zie een rar bestand, heb je die wel uitgepakt?
Staan de bestanden direct in de hoofdfolder van de microSD kaart?
Is de kaart als fat32 geformatteerd?
 
Wat scheurneussie zegt, kaart eerst fat32 formatteren, alle bestanden EERST uitpakken op je pc en DAARNA kopieeren naar de SD-kaart.

Als hij niet de update start nadat je hem aan heb gezet, probeer dat die 2mm grote reset knop achter even in te drukken.

Probeer anders deze eens:
http://www.goridergps.com/standardfiles/GRB-470MTK_Firmware.rar
(Zie dat jij V1 hebt, zag deze ook nog op hun server staan)


Trouwens, zie je in iGO geen sattelieten of heeft hij ook al moeite met sattelieten vinden wanneer je iGO nog niet hebt opgestart en in het GPS menu de GPS instellingen bekijkt?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dat rar bestand toch uitgepakt? Dat zijn toch al die bestandjes die je ziet op afb. 1?? Die heb ik allemaal gekopieerd en op het geformateerde sd kaartje gezet......

Hij had steeds maar een satelliet of 2 soms 3 in zijn igo. In zijn gps menu zag die ze wel...
En nu ga ik ff kijken naar die link...

Bedankt alvast hoor.

Ps.....heb het schijfje fat32 geformateerd..... Heb het bestand uit laten pakken (al zie ik er weinig verandering in in wat ik hier boven gepost heb...) en op het sd kaartje gekopieerd. En weer hetzelfde probleem......apparaat doet er verder niks mee en blijft nu op 10% hangen......

Heeeeeerlijk als het ff niet werkt......

Hier foto van hetgene wat ik naar sd kaartje zette...
ded305edbf9d21d4ceb9ab6859447e02.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dus even voor de duidelijkheid:

Je plaatst de kaart in de unit
Drukt op de resetknop achterin
Het updatescherm verschijnt, je drukt eerst op calibrate, dan op update en daar blijft hij hangen op 10%?
 
Ik heb zelf de Excalibur uitvoering en een paar maanden geleden naar Luxemburg meegenomen om een beetje te testen.
Had op dat moment het geluid via een goedkoop bluetooth setje, dacht zet het maar voluit voor de zekerheid. Moest het geluid van de Excalibur zelfs wat lager zetten zo hard was het.
Enige puntje is wel als je het geluid via een headset doet, het geluid van de stem gaat niet gelijk mee met de mastervolume. Stem moest ik nog apart bijstellen.
En ook in zonlicht is het scherm goed af te lezen.
 
ff iets anders, wat ik zie is dat GoRider standaard de NavTeq kaarten levert.
Op zich prima, maar de TeleAtlas (TomTom) kaarten werken hier in europa over het algemeen wat beter. Waarom dit is, geen idee. Heb deze discussie op verschillende fora gelezen.

Zelf ook getest omdat ik beide heb, de TeleAtlas kaarten zijn veel meer up-to-date. In mijn woonplaats zijn er zoiezo al 8 straten die niet kloppen in de NavTeq versies. Beide overigens Q4 2013.

Als je een GoRider aanschaft heb je toch recht op 1 gratis update? Ben benieuwd of je dan ook mag kiezen welke kaarten je wilt hebben.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan