loopt op 2 van de 4 cilinders

Scozz

MF veteraan
15 jan 2010
1.093
0
Korte geschiedenis: na een tijdje van geen rijden (5 maanden) start ik de motor en hij loopt slecht. Blijkt op 2 cilinders te zijn. Dit blijft, ook altijd dezelfde: cilinders 1 en 3 doen het, 2 en 4 niet.

Wat nu inmiddels gedaan:
- vonken gecheckt met nieuwe bougiedoppen: geeft een prima resultaat. Aan alle 4 afzonderlijk een mooie blauwe vonk.
- carburatie is uitvoering en grondig met de hand gereinigd. (alcohol, perslucht etc).
- petcock filter in de tank gereinigd
- benzine eruit, even laten staan, gefilterd weer terug en laatste halve liter weg dus water in tank lijkt me stug

Daarna: nog steeds hetzelfde verhaal. 1 en 3 doen het, 2 en 4 niet.

Wie helpt?
 
het staat niet vermeld, maar het gaat om de rf900 ?

- carburatie is uitvoering en grondig met de hand gereinigd. (alcohol, perslucht etc).

heb je de carburateurs uit elkaar gehaald ?, heb je bijv de vlotterkamers afgetapt?

zou er sowieso even nieuwe benzine ingooien, het mooie/goede is er na 5 maanden wel af hoor.

succes
 
Staan cilinders 1/3 op dezelfde bobine?
Vlotternaalden zitten los?

Vlotternaalden zitten los. Het lijkt alsof de reiniging van de carburatie dus 0,0% heeft opgeleverd.

Cilinders 1 en 3 staan op 2 verschillende bobines. Bobine 1 'links' doet cilinder 1 en 4.
Bobine 'rechts' doet cilinder 2 en 3.

(Dat is het vreemde, het lijkt mij nu stug dat het aan de bobines ligt temeer omdat de bobines doorgemeten met een multimeter goede waardes geven en ok 1 stuk, maar 2 tegelijk??)
 
Laatst bewerkt:
het staat niet vermeld, maar het gaat om de rf900 ?

- carburatie is uitvoering en grondig met de hand gereinigd. (alcohol, perslucht etc).

heb je de carburateurs uit elkaar gehaald ?, heb je bijv de vlotterkamers afgetapt?

zou er sowieso even nieuwe benzine ingooien, het mooie/goede is er na 5 maanden wel af hoor.

succes

Yes, de rf. carbs helemaal uit elkaar gehad, maar niet los van elkaar (is ook niet nodig voor reiniging lijkt me). Alles doorgespoten, alles afzonderlijk los gehad. Heb daar echt de tijd voor genomen om het grondig te doen dus lijkt mij sterk dat het aan de carburatie ligt.
 
Geven beide bobines allebei voor steeds één cilinder een loze/nutteloze vonk af als de zuiger onderaan staat?
Of is het 1 bobine waar 2 aparte 'bobines' inzitten die dus voor elke cilinder een aparte vonk afgeeft? Want waarom zitten er anders 2 verschillende ingangen per bobine vanaf de cdi??

Oftewel (als het het eerse is) Kan ik zonder problemen bougiedop 2 en 3 verwisselen om te zien of het probleem mee verhuist? Nee zeker?
 
Laatst bewerkt:
De ene bobine daarvan lopen normaal gesproken de kabels naar bougie 1 en 4 en van de andere bobine lopen de kabels naar bougie 2 en 3.
En de bobines vonken op 2 cilinders tegelijk alleen ontsteekt er echter maar 1 brandstof aangezien de andere cilinder op de uitgaande slag zit.
Heet volgens mij een wasted spark systeem.
Zuigers van cilinder 1 en 4 lopen gelijk en de zuigers van 2 en 3 ook alleen 180 graden verdraait van cilinder 1 en 4.
 
Laatst bewerkt:
Geven beide bobines allebei voor steeds één cilinder een loze/nutteloze vonk af als de zuiger onderaan staat?
Of is het 1 bobine waar 2 aparte 'bobines' inzitten die dus voor elke cilinder een aparte vonk afgeeft? Want waarom zitten er anders 2 verschillende ingangen per bobine vanaf de cdi??

Oftewel (als het het eerse is) Kan ik zonder problemen bougiedop 2 en 3 verwisselen om te zien of het probleem mee verhuist? Nee zeker?

1 bobine heeft 2 uitgangen waarbij hij begint met de eerste cilinder en eindigt in de laatste, op het moment dat de eerste bobine [cilinder 1] een vonk heeft gegeven gaat ie direct naar bobine 2 die [cilinder 2] meteen een vonk geeft.

daarna is de vonk van bobine 1 aan de andere kant belandt bij [cilinder 4]
en is de vonk van bobine 2 bij [cilinder 3] aan gekomen.

daarna gaat het proces weer opnieuw.

nee, ervanuit gaand dat ze nu goed zitten verander je de ontstekingstiming van je bougies.

hij zal dan rot gaan lopen,



ontstekingsvolgorde is cilinder 1/2/4/3

zet je dit achter mekaar krijg je, 1,2,4,3,1,2,4,3,1,2,4,3,1,2,4,3,1,2,4,3,1,2,4,3,1,2,4,3

eerst gaan je buitenste cilinders [of binnenste] dat maakt niet uit, een vonk krijgen in de volgorde van bovengenoemd,

en moet [waarschijnlijk voor balans in het blok houden] :? de vonken vanuit de 2 bobines starten bij linker cil en eindigen bij rechter cil, dit geldt voor allebei de bobines.
daarom mag je deze volgorde van 2 bobines op 2/3 niet omkeren.
 
Laatst bewerkt:
1 bobine heeft 2 uitgangen waarbij hij begint met de eerste cilinder en eindigt in de laatste, op het moment dat de eerste bobine [cilinder 1] een vonk heeft gegeven gaat ie direct naar bobine 2 die [cilinder 2] meteen een vonk geeft.

daarna is de vonk van bobine 1 aan de andere kant belandt bij [cilinder 4]
en is de vonk van bobine 2 bij [cilinder 3] aan gekomen.

daarna gaat het proces weer opnieuw.

nee, ervanuit gaand dat ze nu goed zitten verander je de ontstekingstiming van je bougies.

hij zal dan rot gaan lopen,



ontstekingsvolgorde is cilinder 1/2/4/3

zet je dit achter mekaar krijg je, 1,2,4,3,1,2,4,3,1,2,4,3,1,2,4,3,1,2,4,3,1,2,4,3,1,2,4,3

eerst gaan je buitenste cilinders [of binnenste] dat maakt niet uit, een vonk krijgen in de volgorde van bovengenoemd,

en moet [waarschijnlijk voor balans in het blok houden] :? de vonken vanuit de 2 bobines starten bij linker cil en eindigen bij rechter cil, dit geldt voor allebei de bobines.
daarom mag je deze volgorde van 2 bobines op 2/3 niet omkeren.
Ik begrijp je verhaal niet helemaal.
Waarom zou je 2 niet mogen wisselen met 3 als deze gelijkertijd vonken?
Je mag gewoon 2 met 3 wisselen en ook 1 met 4
 
Ik begrijp je verhaal niet helemaal.
Waarom zou je 2 niet mogen wisselen met 3 als deze gelijkertijd vonken?
Je mag gewoon 2 met 3 wisselen en ook 1 met 4

2 en 3 vonken niet tegelijk, maar de zuigers staan bij deze cilinders wel op dezelfde stand.
2/3 wisselen misschien, maar niet apart alleen voor 1 bobinepaar, anders krijg je dus die onbalans?.

voor de zuigers 2/3 en 1/4 maakt het niet uit, die staan op dezelfde stand, maar omdat de ontstekingsvolgorde op de cilinders verandert krijg je onbalans, [op je krukas?]
staat niet voor niets zo als vaste volgorde in WPHB.


in jouw voorbeeld van 2/3 omwisselen zou de ontstekingsvolgorde hetzelfde blijven maar niet op de correcte cilinders.
dit resulteert in een cilinder volgorde van 1,3,4,2 ipv 1,2,4,3
ik weet niet of dat [erg] uitmaakt, maar ik houd iddg WPHB aan. :Y
 
Laatst bewerkt:
1 bobine heeft 2 uitgangen waarbij hij begint met de eerste cilinder en eindigt in de laatste, op het moment dat de eerste bobine [cilinder 1] een vonk heeft gegeven gaat ie direct naar bobine 2 die [cilinder 2] meteen een vonk geeft.

daarna is de vonk van bobine 1 aan de andere kant belandt bij [cilinder 4]
en is de vonk van bobine 2 bij [cilinder 3] aan gekomen.

daarna gaat het proces weer opnieuw.

nee, ervanuit gaand dat ze nu goed zitten verander je de ontstekingstiming van je bougies.

hij zal dan rot gaan lopen,



ontstekingsvolgorde is cilinder 1/2/4/3

zet je dit achter mekaar krijg je, 1,2,4,3,1,2,4,3,1,2,4,3,1,2,4,3,1,2,4,3,1,2,4,3,1,2,4,3

eerst gaan je buitenste cilinders [of binnenste] dat maakt niet uit, een vonk krijgen in de volgorde van bovengenoemd,

en moet [waarschijnlijk voor balans in het blok houden] :? de vonken vanuit de 2 bobines starten bij linker cil en eindigen bij rechter cil, dit geldt voor allebei de bobines.
daarom mag je deze volgorde van 2 bobines op 2/3 niet omkeren.

Maar dat is toch alleen als de zuigers allemaal op verschillende hoogte staan? volgens mij staat bij een japanse viercilinder doorgaans de 2 middelste en 2 buitenste zuigers op gelijke hoogte en hebben ze gelijke ontsteking. Kan iemand dit back-uppen? Ik ben lerende hoor, voel je zeker niet aangevallen door mijn vragen aub :)
Nu iets raars (voor mij toch :') )Ik kan iig vanuit het werkplaatshandboek opmaken dat 1 bobine zorgt voor ontsteking van 1 en 4, de andere voor 2 en 3. Tot zoverre logisch. Maar waarom krijgen de bobines dan 2x een aparte input waarschijnlijk vanaf de cdi? Dus per bobine gaat er bijv. een groen en een rood kabeltje naar ingangspunten 1 en 2 op bobine 1, en een blauw en een geel kabeltje naar ingangspunten 1 en 2 op bobine 2. Áls ze een gelijktijdige vonk zouden moeten geven, waarom hebben ze dan op de bobine een afzonderlijke ingang, die vanwege de kleurtjes duidelijk apart hoort?
(btw, werkelijke kleurtjes zijn anders maar de tank zit er weer op vandaar)
 
Laatst bewerkt:
2 en 3 vonken niet tegelijk, maar de zuigers staan bij deze cilinders wel op dezelfde stand.
2/3 wisselen misschien, maar niet apart alleen voor 1 bobinepaar, anders krijg je dus die onbalans?.

voor de zuigers 2/3 en 1/4 maakt het niet uit, die staan op dezelfde stand, maar omdat de ontstekingsvolgorde op de cilinders verandert krijg je onbalans, [op je krukas?]
staat niet voor niets zo als vaste volgorde in WPHB.


in jouw voorbeeld van 2/3 omwisselen zou de ontstekingsvolgorde hetzelfde blijven maar niet op de correcte cilinders.
dit resulteert in een cilinder volgorde van 1,3,4,2 ipv 1,2,4,3
ik weet niet of dat [erg] uitmaakt, maar ik houd iddg WPHB aan. :Y
2 en 3 zitten op dezelfde bobine en vonken dus ook gelijkertijd.
Hetzelfde geld voor 1 en 4
Waarom zou je die niet mogen wisselen?
 
zie ook>> midlifecrisis in "Ontstekingsvolgorde"


Dat heeft te maken met de belasting volgorde van je krukas, meer als dat is meestal niet nodig om te weten bij eenvoudige kennis van motoren...
Trouwens, de volgorde is gelijk, je moet alleen even goed door de cijfertjes kijken..
Draai de volgorde maar eens om en begin op een ander punt 1-3-4-2-1-3-4-2-1-3-4-2


dus toch. ;)
 
Laatst bewerkt:
bij een rf900 vonken de bougies van cil 1 en 4 tegelijk.
hetzelfde voor de cil 2 en 3.
omwisselen van 1 en 4 is geen probleem.
ook bij de andere 2 cilinders niet.
het is zelfs mogelijk om de nokkenas 180 graden te verdraaien.
 
bij een rf900 vonken de bougies van cil 1 en 4 tegelijk.
hetzelfde voor de cil 2 en 3.
omwisselen van 1 en 4 is geen probleem.
ook bij de andere 2 cilinders niet.
het is zelfs mogelijk om de nokkenas 180 graden te verdraaien.

Zeker weten?

Dan kan ik namelijk wel erg makkelijk ontdekken of het probleem aan de ontsteking ligt!
Gewoon doppen van 2 en 3 wisselen en dan kijken of het probleem van 2 naar 3 gaat dus.

(want ik heb geen idee áls het niet zo is wat de gevolgen wel niet kunnen zijn vandaar mijn vraag (komt lekker vertrouwelijk over zo ik weet het))
 
Laatst bewerkt:
En ondertussen: kan iemand dan uitleggen waarom die ingangen van de bobine zo'n specifieke plaats hebben? Dus waarom kiezen ze voor kleurtjes (lees: waarom moet het ene kabeltje perse op ingang 1, het andere op 2) ? Iemand een idee?
 
Maar dat is toch alleen als de zuigers allemaal op verschillende hoogte staan? volgens mij staat bij een japanse viercilinder doorgaans de 2 middelste en 2 buitenste zuigers op gelijke hoogte en hebben ze gelijke ontsteking. Kan iemand dit back-uppen? Ik ben lerende hoor, voel je zeker niet aangevallen door mijn vragen aub :)
Nu iets raars (voor mij toch :') )Ik kan iig vanuit het werkplaatshandboek opmaken dat 1 bobine zorgt voor ontsteking van 1 en 4, de andere voor 2 en 3. Tot zoverre logisch. Maar waarom krijgen de bobines dan 2x een aparte input waarschijnlijk vanaf de cdi? Dus per bobine gaat er bijv. een groen en een rood kabeltje naar ingangspunten 1 en 2 op bobine 1, en een blauw en een geel kabeltje naar ingangspunten 1 en 2 op bobine 2. Áls ze een gelijktijdige vonk zouden moeten geven, waarom hebben ze dan op de bobine een afzonderlijke ingang, die vanwege de kleurtjes duidelijk apart hoort?
(btw, werkelijke kleurtjes zijn anders maar de tank zit er weer op vandaar)

dat zou idd kunnen, maar wist niet wat voor motor je had. _O-
bij mijn soes is dat ook zo.


die ene draad van je bobine is gewoon een vaste +12v, die andere draad wordt aan massa gelegd door een thyristor in je CDI.

dit geldt voor allebei je bobines.
 
Laatst bewerkt:
En ondertussen: kan iemand dan uitleggen waarom die ingangen van de bobine zo'n specifieke plaats hebben? Dus waarom kiezen ze voor kleurtjes (lees: waarom moet het ene kabeltje perse op ingang 1, het andere op 2) ? Iemand een idee?


voor de polariteit, die kan je volgens mij wel checken met een mutimeter door de ene aansluitpin van de bobine door te meten op je frame/massa.

gaat je multimeter piepen dan is dat je massa [-] aansluiting van die draden.
die andere is dan je +12volt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan