ABS + Stalen REM leidingen

zedmotor

Die hard MF'er
23 nov 2011
317
0
Ik ben van plan om stalen rem leidingen te monteren.
Nou heb ik ergens gelezen dat met het plaatsen van stalen rem leidingen combineerd met ABS dat je ABS opnieuw moet afstellen.

De één zegt dat het wel voor problemen kan zorgen, en de ander zegt dat het wel kan MAAR dan moet je je ABS wel afstellen.

Heeft iemand hier meer ervaring mee?

Mvg,

Zedmotor.
 
Hmm oke, ik ben aan het overwegen om stalenremleidingen te gebruiken. Maar ik weet het niet zeker nu...Voor het onderhoud is het wel ideaal.
 
Ik ben van plan om stalen rem leidingen te monteren.
Nou heb ik ergens gelezen dat met het plaatsen van stalen rem leidingen combineerd met ABS dat je ABS opnieuw moet afstellen.

De één zegt dat het wel voor problemen kan zorgen, en de ander zegt dat het wel kan MAAR dan moet je je ABS wel afstellen.

Heeft iemand hier meer ervaring mee?

Mvg,

Zedmotor.

Ik kan me niet voorstellen dat het ABS rekening houd met de rek van de leidingen.
ABS werkt redelijk simpel: ALS het wiel stilstaat DAN remdruk verlagen tot er weer rotatie is en vervolgens weer verhogen en GOTO begin.
 
Inderdaad.

Enige wat kritisch is is de manier van ontluchten, die nogal eens verschilt per systeem. Van Bosch, FTE en FAG kan je me alles vragen, maar Denso (en dat gebruiken de jappen nogal eens) weet ik vrijwel niks.
 
Heb pas mijn remmen van mijn ER6N ABS proberen te onluchten maar zonder succes. Komt dit doordat de 'standaard methode' met een ABS fiets niet werkt?

Het ontluchten van een ABS unit wijkt altijd af van een gewoon remsysteem. Daarnaast heb je ook ABS systemen waarbij het vloeistofcircuit van de berijdersinput (stuurcircuit) gescheiden is van het wielremcircuit.

Dus:

Reservoir > rempomp > leiding > ABS-unit = input rijder
Reservoir (op de ABS unit zelf) > ABS-unit > leiding > remklauw = wielremcircuit.

Dan kan je wel de remhendel/rempedaal inknijpen, maar dan zal er nog niks uit de klauw komen, omdat daar geen druk op staat. Daar zijn dus speciale procedures voor.
 
Het ontluchten van een ABS unit wijkt altijd af van een gewoon remsysteem. Daarnaast heb je ook ABS systemen waarbij het vloeistofcircuit van de berijdersinput (stuurcircuit) gescheiden is van het wielremcircuit.

Dus:

Reservoir > rempomp > leiding > ABS-unit = input rijder
Reservoir (op de ABS unit zelf) > ABS-unit > leiding > remklauw = wielremcircuit.

Dan kan je wel de remhendel/rempedaal inknijpen, maar dan zal er nog niks uit de klauw komen, omdat daar geen druk op staat. Daar zijn dus speciale procedures voor.

Weet jij zo 123 waar ik die zo snel kan vinden?
 
Laatst bewerkt:
Dan kan je wel de remhendel/rempedaal inknijpen, maar dan zal er nog niks uit de klauw komen, omdat daar geen druk op staat. Daar zijn dus speciale procedures voor.

heb nog nooit een abs moeten ontluchten, en op heftrucks kom je het ook al niet tegen (behoorlijk nutteloos aan 20km/u max :+ ), dus hoe het allemaal ontlucht moet worden weet ik niet.

maar als ik lees wat jij schrijft, gaat er wel automatisch een belletje af :P
jij zegt dus dat als je het remhendel/pedaal indrukt, er niet automatisch druk naar de klauw gaat. is theoretisch perfekt uit te werken, alleen komt zoiets volgens mij nooit door veligheidskeuringen.

stel je rijdt de bergen af met je auto/moto , en de stroom valt volledig uit (of je zou je kontakt uitzetten) -> dan heb je geen remmen meer ??? kan ik niet geloven ;)

ieder type goedkeuring zal altijd eisen dat no matter what, er altijd een zekere mate van remwerking aanwezig moet zijn.
 
Laatst bewerkt:
heb nog nooit een abs moeten ontluchten, en op heftrucks kom je het ook al niet tegen (behoorlijk nutteloos aan 20km/u max :+ ), dus hoe het allemaal ontlucht moet worden weet ik niet.

maar als ik lees wat jij schrijft, gaat er wel automatisch een belletje af :P
jij zegt dus dat als je het remhendel/pedaal indrukt, er niet automatisch druk naar de klauw gaat. is theoretisch perfekt uit te werken, alleen komt zoiets volgens mij nooit door veligheidskeuringen.

stel je rijdt de bergen af met je auto/moto , en de stroom valt volledig uit (of je zou je kontakt uitzetten) -> dan heb je geen remmen meer ??? kan ik niet geloven ;)

ieder type goedkeuring zal altijd eisen dat no matter what, er altijd een zekere mate van remwerking aanwezig moet zijn.

Ik heb hier wel een verhaal over gehoord via mijn collega.

Er was eens een man die kocht een nieuwe motor met ABS was volgensmij een BMW, maar die deed altijd als hij thuis aankwam motor uit en rolde het laatste stuk uit, zijn garage zat onder zijn huis dus moest hij een stukje naar beneden. Met die oude motor ging dat altijd goed hij zette zijn motor uit rolde heuvelaf remde gooide de deur los en voila. Maar de eerste keer bij die nieuwe dus niet, hij kwam aanrijden zet zijn motor af laat het uitrollen, eenmaal beneden aangekomen kan hij niet remmen en klapt tegen zijn garagedeur aan.

Iemand die meer over ABS systemen weet van motoren en dit verhaal deels kan bevestigen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hier wel een verhaal over gehoord via mijn collega.

Er was eens een man die kocht een nieuwe motor met ABS was volgensmij een BMW, maar die deed altijd als hij thuis aankwam motor uit en rolde het laatste stuk uit, zijn garage zat onder zijn huis dus moest hij een stukje naar beneden. Met die oude motor ging dat altijd goed hij zette zijn motor uit rolde heuvelaf remde gooide de deur los en voila. Maar de eerste keer bij die nieuwe dus niet, hij kwam aanrijden zet zijn motor af laat het uitrollen, eenmaal beneden aangekomen kan hij niet remmen en klapt tegen zijn garagedeur aan.

Iemand die meer over ABS systemen weet van motoren en dit verhaal deels kan bevestigen.

broodje aap, kan niet anders.
zoals ik al zei : zo een systeem zou nooit goedgekeurd geraken.

kijk naar luchtdrukremmen bij cammions : die werken omgekeerd dan hoe je zou denken : om de rem te lossen moet je er druk opzetten, ipv de druk te gebruiken om te remmen. waarom ? om in geval van het minste probleem (leidingbreuk ofzo) de veren in de remmen de remmen automatisch te laten opspringen.
 
Er zijn BMW's met bekrachtigde remmen. Als die bekrachtiging wegvalt moet je harder remmen dan je gewend bent. Kan me heel goed voorstellen dat je al tegen de garagedeur zit op het moment dat je beseft dat 1 vinger niet genoeg is.....

Zo zijn er als ik me goed herinner ook ongelukken gebeurt als de accu door omstandigheden niet genoeg stroom gaf. Je gaat er vanuit dat je de motor met 1 of hooguit 2 vinger aan de rem op z'n neus zet, moet je ineens flink met de volle hand knijpen. Als je dat weet niet zo erg, maar de reactietijd kan het verschil maken tussen wel of niet goed gaan. (Mede) daarom wordt dit systeem nu ook niet meer gebruikt als ik het goed heb. MasterTommy weet er vast meer details van.
 
Laatst bewerkt:
broodje aap, kan niet anders.
zoals ik al zei : zo een systeem zou nooit goedgekeurd geraken.

kijk naar luchtdrukremmen bij cammions : die werken omgekeerd dan hoe je zou denken : om de rem te lossen moet je er druk opzetten, ipv de druk te gebruiken om te remmen. waarom ? om in geval van het minste probleem (leidingbreuk ofzo) de veren in de remmen de remmen automatisch te laten opspringen.

Helaas.

In dit verhaal gaat het om een bekrachtigd systeem.

Probeer voor de gein eens je auto terwijl hij rolt het contact uitzetten.

Remmen doet ie wel, maar je moet echt op het pedaal gaan staan. Idem bij de BMW.
 
Vreemd idd! Met de normale methode heb ik het niet goed gekregen iig! Remmen doen het goed, krijg alleen mn remhendel tegen het handvat aan :?

Een van de klauwen loshalen, remblokken terugduwen, schijf er weer tussen, rem op druk pompen en een paar keer herhalen. Andere klauw ook doen en daarna nog een keer op de conventionele manier.

Zitten er ontluchtingsnippels op de ABS-unit?
 
Terug
Bovenaan Onderaan