Positie voorvork keerring

Thijzel

Die hard MF'er
25 jul 2010
336
12
Amsterdam
Hoi,
Ik ben bezig met het vervangen van de voorvork keerringen van mijn GS500e uit 1991.
Nu twijfel ik hoe om de keerringen geplaatst moeten worden.

Uiteraard heb ik het MF gezocht naar relevante topics, youtube filmpjes bekeken en mijn werkplaats handboek van Haynes geraadpleegd.
Ze spreken elkaar naar mijn idee tegen...

Zie plaatjes van de nieuwe keerringen:

-Tekstzijde-
WP_000800.jpg

-Veerzijde-
WP_000799.jpg


Er is dus een veer zijde en een "tekst" zijde.
Haynes geeft aan de tekst zijde naar boven te plaatsen (de veer naar de olie toe).
De illustratie van Haynes laat juist de veer zijde naar boven zien.

In het How-to topic was ook een kleine discussie over de positie.

Het klinkt mij logisch dat de veerzijde naar beneden (olie kant) moet worden geplaatst zodat de oliedruk rondom de veer wordt uitgeoefend. De veer wordt dan bijgestaan door de oliedruk die de werking van de keerring verzekerd. Is mijn aanname juist?

Alvast bedankt voor het lezen en eventuele opmerkingen! *O*

M.v.g.
Thijs
 
Je aanname is juist, bij een oliekeerring moet altijd de holle zijde/veerzijde naar de olie toe gericht zijn, de olie drukt de keerring dan strakker om de vork.

De stofring/vuilkeerring wordt dan wel weer met de veerzijde naar buiten geplaatst.
 
Laatst bewerkt:
Kijk dat is altijd verstandig, je weet maar nooit voor hoelang de boel uit elkaar blijft liggen. Bedoel onderdelen bestellen..... niet op voorraad..... enz. B|
En weer eens nadenken over waarom dit soort dingen nu juist zo zitten kan ook geen kwaad. Een oja momentje hebben we allemaal wel eens. :Y ;)
 
Kijk dat is altijd verstandig, je weet maar nooit voor hoelang de boel uit elkaar blijft liggen. Bedoel onderdelen bestellen..... niet op voorraad..... enz. B|
En weer eens nadenken over waarom dit soort dingen nu juist zo zitten kan ook geen kwaad. Een oja momentje hebben we allemaal wel eens. :Y ;)


:^
 
Terug
Bovenaan Onderaan