Stationair werken 2 cilinders niet

jk94

Rookie
23 feb 2013
14
0
Mijn vfr400 (nc30) loopt bij het stationair draaien alleen op de voorste twee cilinders. Pas bij gas geven gaan de achterste twee ook meedoen. Ik heb de carburateurs, en alle sproeiertjes, vlotternaalden ed al goed schoongemaakt. De motor lijkt wat rijk te lopen en er komt veel zwarte, vochtige, rook uit de uitlaat. Bovendien verbruikt het machientje rond de 1:12 terwijl hij op 35kw begrensd is (op gas). Er komt trouwens ook benzine bij de blokolie, (wat volgens mij betekent dat de vlotters lekken).
Verder nog wat informatie:
Hoofdsproeiers 120; stationairsproeiers 35; airscrew 3 hele slagen open; standaard uitlaat; er zitten niet originele gasnaalden in, welke op de middelste stand staan.

Heeft iemand hier een idee hoe dit op te lossen is?
 
Laatst bewerkt:
Gezien het hoge verbruik en gezien het feit dat er benzine in de blokolie komt zou ik zeggen dat je de carbs nogmaals moet demonteren en echt helemaal uit elkaar draaien dus ook de sproeiers en de mengselschroeven er helemaal uit. Vervolgens de carbs het liefst ultrasoon te (laten) reinigen en dan vervolgens weer monteren met een vlotternaald revisie setje er in.
Denk dat nu de achterste 2 cilinders verzuipen op lage toerentallen doordat de vlotternaalden teveel benzine door laten.
 
het hoeft dus allemaal niet zo duur je gaat naar de suppermarkt koopt daar de goedkoopste

natuurazijn haal je carb uitelkaar sproeiers afstel naalden spoel lekker door met de azijn 0,45 eurocent fles heb het zelf gedaan met xj 750 nx had 11 jaar stil gestaan en echt alles zat verstopt
na ongeveer week weken schoon blazen met compressor inelkaar geschroeft afgesteld lopen als een zonnetje dit is mijn ervaring , je kan ook de duuren versie nemen en dat is alles uitelkaar en ultrasoonbad bij verschillende dealers kan hij in bad geloof uurtje klaar heb wel geinform. iets van 65 euro ,heb ik niet gedaan omdat ik mijn motor gekregen heb en hem zo goedkoop mogelijk wilde opknappen groet slakbrizak
 
1:12 voor een 400-je is natuurlijk absurd veel! 1:24 is wat ik zou verwachten... er kan maar een conclusie zijn: de carbs staan veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel te rijk!!

- hoe zien de bougies eruit? zwart aan geroet?? << te rijk mengsel.
Drijf nat? << veel te rijk mengsel. << stook de bougies heet met een gasbrander of installeer nieuwe. Natte bougies vonken slecht/niet.
- hoe is het met de afstelling van de vlotters in de carbs? te hoog heeft invloed op het mengsel (te rijk)
- als de carbs van het 'constant vacuum' soort zijn, controleer dan vooral ook of de membranen die aan de naald-schuiven zitten nog goed zijn. Lek/gescheurd is niet OK en heeft groot nadelig effect op het mengsel.
- als er benzine in de olie zit moet je daar niet mee gaan rijden.... vooral slecht voor de krukas lagers en de nokkenaslagers. Beter even olie wisselen.

Over die sproeiers...
mijn 1100CC/95pk Kawa heeft hoofdsproeiers van 100...
geen idee of het zo hoort maar zijn die sproeiers van 120 niet veel te groot voor een 400cc-tje/35kW??
Geen idee wat voor soort carbs er op zo'n blokje zitten maar meestal kan je het mengsel verarmen door de naalden lager te zetten. (dus het clipje hoger op de naald, denk er daarbij aan dat kleine aanpassingen al een groot effect kunnen hebben.)

Persoonlijk zou ik eerst teruggaan naar de standaard sproeier bezetting. (eerst een goed fatsoenlijk rijdbaar uitgangspunt creeeren.) Wat er standaard aan sproeiers en naalden in hoort moet wel terug te vinden zijn in een werkplaats handboek.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan