how to do aftappen en vullen/ontluchten koeling intruder700

Zal voor de meeste motoren het zelfde basis principe zijn maar dit heb ik toegepast op mijn SV
Altijd vervangen met ern koud blok omdat het systeem bij warmte onder druk staat...

Radiator dop losdraaien
Dop eraf van je reservoir
Bij mij zat er een slangentje rechtstreeks van het reservoir op de vulooening, deze moest bij mij los en toen kon ik het reservoir aftappen.. zul je even moeten kijken hoe dat bij jou zit..

Ergens op je blok zit de aftapbout voor je koelwater.. deze niet in 1x eruit draaien want dan heb je pakweg 3 liter meuck over je vloer liggen.. beetje losdraaien totdat het begint te druppelen.. en gewoon de tijd geven.. het is een beetje een smeerboel; afhankelijk waar je aftap zit zou ik een gootje er tegenaan zetten zodat het niet allemaal langs je blok omlaag loopt..

Als hij helemaal leeg is kun je het beste je koelsysteem naspoelen met gedestileerd water. Geen kraanwater (kalk) en geen gedeminiraliseerd water gebruiken. Het is niet dat het niet kan, er zullen er zat zijn die het naspoelen met kraanwater, maar gezien er altijd wat achterblijft in het systeem is dit niet aan te raden en gedestileerd water bevat helemaal niets meer en daarom is dit wel geschikt..

Hiermee doorspoelen totdat er schoon water uit komt.. denk dat je aan 2 liter voldoende hebt. Vergeet ook niet je reservoir door te spoelen.. rede van schoonspoelen is om de oudr zooi er uiteraard uit te krijgen maar ook omdat verschillende soorten koelvloeistof verkeerd op elkaar kunnen reageren..

Je kunt een premix nemen van een beetje bekend merk of een concentraat welke ie dan met gedestileerd water tot het juiste oercentage moet aanlengen.. ikzelf heb kant en klaar van castrol gebruikt.. Systeem afvullen met de nieuwe koelvloeistof maar niet tot het maximale niveau.. dit maskt het ontluchten makkelijker.. Kijk in je radiator tot waar het staat en probeer een paar cm onder de vuldop te blijven

Systeem goed navullen en alles aansluiten/dichten behalve de vuldop op de radiator..
Motor starten en op temperatuur laten komen.. Luchtbellen ontsnappen nu via de radiator uit het systeem als het niveau teveel zakt kun je wat bijvullen maar opgelet; wanneer het koelwater warm wordt stijgt het niveau.. wanneer het uit dr dop lijkt te overstromen motorafzetten en laten afkoelen.. Niveau zal weer zakken alsmede dat er nog lucht uit zal komen.. herhaal dit tijdrovende klusje 2 a 3 keer en vul daarna de radiator tot het maximale bij..

Succes !
 
Terug
Bovenaan Onderaan