Einddemper GSXR 750 K7 zonder kat?

Suus_GSXR750

Rookie
19 mei 2013
12
0
Landgraaf
Hi Guys,

Ik vroeg me af, ik vind het geluid van de originele uitlaat net niet voldoende. Pas na de 4000 toeren wordt de motor hoorbaar en is het geluid mooi.

Nu dacht ik; wellicht interessant om de kat te verwijderen en de originele uitlaat te laten zitten? Vind het model namelijk erg mooi van de K7 (kleine uitlaatje). En er dan vervolgens een pijp op maat tussen laten lassen?

Heeft hier iemand ervaringen mee? Of tips?

Thanks!
 
Het is niet de bedoeling om in het volgende dorp al hoorbaar te zijn. Ik ben op zoek naar iets meer sound, zwaarder. Is er een killer voor mijn originele demper te vinden dan? En
ik kan, ook na een uurtje googelen, geen kant-en-klare linkpijp vinden.
 
Laatst bewerkt:
Wat de een onacceptabel vindt, vindt de ander ( helaas ) prachtig.

Dat is prima, de wetgever heeft er echter duidelijke grenzen aan gesteld en daar refereer ik aan.

Ts: dan moet je echt leren zoeken op internet. In mijn controle zoekvraag had ik na 1 poging al legio afbeeldingen.

Schroef je originele demper eens van de katalysator af.

Je zult horen dat deze weinig tot niets dempt. Wat denk je dat er gebeurt wanneer je het enige dempende onderdeel (de katalysator) er tussenuit haalt? Juist, een herrie.

Een katalysator dempt erg veel geluid!
 
Laatst bewerkt:
Hoi Ruud, dat begrijp ik. Echter bij iedere uitlaat (after market) is de katalysator sowieso weg en wordt een en ander opgelost met een DB-killer. De DB-killer heb ik reeds besteld, althans de aanvraag daartoe. Ze maken deze gelukkig op maat.

De originele demper, zit trouwens vast aan de katalysator.
 
Laatst bewerkt:
Ah, daar was ik niet van op de hoogte. Dan wordt het alsnog de demper los zagen en zelf een linkpijp maken.

En aftermarket demper is natuurlijk ook een optie. Deze worden naar wat ik gezien heb geleverd met linkpijp.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Ruud, dat begrijp ik. Echter bij iedere uitlaat (after market) is de katalysator sowieso weg en wordt een en ander opgelost met een DB-killer. De DB-killer heb ik reeds besteld, althans de aanvraag daartoe. Ze maken deze gelukkig op maat.

De originele demper, zit trouwens vast aan de katalysator.

Ja, omdat de demper al dempt. De houdige 'demper' is geen demper, maar een sierstuk.

Gaat dus niet werken.
 
Laatst bewerkt:
Ja, omdat de demper al dempt. De houdige 'demper' is geen demper, maar een sierstuk. Gaat dus niet werken.
Dat klopt. Bij de K6/k7 is de katalysator tevens de geluidsdemper. Het korte pijpje zit eraan als demper, maar heeft weinig dempende werking. Overigens is mijn ervaring met het originele systeem dat het al meer geluid produceert dan wettelijk is toegestaan. Mijn K6 blafte destijds in originele staat werkelijk als een dolle, maar dan moest hij wel eerst lekker warm worden gereden.
Houd er in ieder geval rekening mee dat de spullen die je gebruikt voorzien zijn van een E-keur. De boetes in Nederland zijn tegenwoordig fors en in Duitsland moet je de motor laten staan als hij niet origineel is of niet voorzien is van e-keur vervangingsdelen.
 
Dat klopt. Bij de K6/k7 is de katalysator tevens de geluidsdemper. Het korte pijpje zit eraan als demper, maar heeft weinig dempende werking. Overigens is mijn ervaring met het originele systeem dat het al meer geluid produceert dan wettelijk is toegestaan. Mijn K6 blafte destijds in originele staat werkelijk als een dolle, maar dan moest hij wel eerst lekker warm worden gereden.

Ben je niet in de war met de geluidsristricties die op het circuit gelden? Die zijn namelijk strenger dan die op de openbare weg. Zo mag mijn S1000RR op de openbare weg 103 db produceren, en op zandvoort en assen respectievelijk 98 en 94 db. Daarbij is het open uitlaatsysteem van akrapovic (zonder e-keur) wat eronder zit met db-killer stiller dan het originele systeem, namelijk 98 db. En dat is niet alleen bij mijn motor zo, ook een open pijp onder een RSV4 (typegoedkeuring 109db, open pijp 98db) is stiller dan het originele systeem. En daarnaast komt nog eens dat veelal het inlaatgeluid juist harder is dan het uitlaatgeluid, maar daar worden bij de typegoedkeuring geen eisen aan gesteld (en op het circuit weer wel, waardoor er ook een ander luchtfilter benodigd is).

Het is dus niet zo simpel als je het voordoet, en tegenwoordig is een sportpijp zonder e-keur stiller dan een origineel systeem.

Houd er in ieder geval rekening mee dat de spullen die je gebruikt voorzien zijn van een E-keur. De boetes in Nederland zijn tegenwoordig fors en in Duitsland moet je de motor laten staan als hij niet origineel is of niet voorzien is van e-keur vervangingsdelen.

Dit onderwerp is een beetje overhyped.

Ten eerste: We kennen in Nederland geen E-keur. In nederland moet je motor voldoen aan de typegoedkeuring voor wat betreft de geluidsemissie, vermeerderd met 2db. Je kan geen boete krijgen voor het ontbreken van een goedkeuringsnummer. De uitlaat moet gasdicht zijn en voldoen aan de norm, geen fancy nummer erop.

En zoals ik al zei is een sportpijp vaak stiller dan een origineel systeem als je de db-killer monteert, dus die bij je en je mag met een bonnetje op zak weer naar huis.

Als ze al controleren. Het enige moment waarop je in Nederland op moet passen met je geluid is bij de TT en de WSBK. Voor de rest moet je echt een kutdag hebben om een bon te krijgen voor het geluid.

Ten tweede: In duitsland hoef je nooit naar huis te lopen. Wie dat verhaaltje in de wereld heeft geholpen leest teveel MF. Zowiesow ga je naar duitsland met je db-killer op zak. Wordt je aangehouden, krijg je een bonnetje (6km/u in NL kost nog meer, kun je nagaan), en moet je een killer monteren. Zo niet, dan mag je niet verder rijden tot meneer agent weer weg is. Dat is heel wat anders dan naar huis lopen.

Ik vind het verder niet erg als iedereen zich in allerlei bochten gaat wringen door een originele pijp te kopen als ze twee meter de grens oversteken, maar het valt allemaal wel mee. Van de 20 keer dat ik een meerdaagse trip in Duitsland heb gemaakt, ben ik 1x een agent in een auto tegengekomen, en die vond dat ik netjes het gas losliet in dorpjes, en dat ie het geluid buiten de dorpen prachtig vond (115db).

Kortom, laat je niet opnaaien, en neem niet zomaar alles aan. Het komt wel vaker voor dat als iets een x aantal keer in een topic wordt geroepen, dat het een jaar later ineens als algemene waarheid wordt aangenomen, terwijl er nog nooit ook maar iemand 1 keer kritisch de zaak heeft onderzocht.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan