Demonteren Automatische decompressie van nokkenas NX650

RocketRico

MF'er
6 nov 2007
150
0
Lopik
Goedenavond,

Van mijn Honda Dominator werkt de automatische decompressie op de nokkenas niet goed dus ik heb besloten deze uit elkaar te halen. Nu krijg ik echter de houder van het nokkenas tandwiel, dat voor de automatische decompressie zit, niet van de nokkenas (meest rechterdeel op de foto).

Deze zit op de nokkenas waar splines (vertanding) op zitten. Zo ver ik kan zien moet hij er zo af kunnen, er zit geen borging. Maar zelfs met een poelietrekker krijg ik hem niet van de nokkenas.

Heeft iemand hier ervaring mee?
full
 
Gewoon een krimppassing, tandwiel wordt in de fabriek heetgestookt, nokkenas gekoeld, en zodra het spul op kamertemperatuur is zit het muurvast. Het nokkenastandwiel op de krukas wordt ook steeds vaker zo geplaatst.

Je zou kunnen proberen om het tandwiel heet te stoken terwijl je de trekker onder spanning er op hebt staan, maar ik denk dat het verstandiger is eerst de nokken op te meten. Als ik die nokkenas zo zie heb je meer aan een nieuwe dan aan het demonteren van de decompresseur.
 
Gewoon een krimppassing, tandwiel wordt in de fabriek heetgestookt, nokkenas gekoeld, en zodra het spul op kamertemperatuur is zit het muurvast. Het nokkenastandwiel op de krukas wordt ook steeds vaker zo geplaatst.

Je zou kunnen proberen om het tandwiel heet te stoken terwijl je de trekker onder spanning er op hebt staan, maar ik denk dat het verstandiger is eerst de nokken op te meten. Als ik die nokkenas zo zie heb je meer aan een nieuwe dan aan het demonteren van de decompresseur.
Was ook het eerste wat mij opviel.
 
Heb overigens de nokkenastandwielhouder van de as afgekregen met een grote brander en een poulietrekker, ging wel erg zwaar. De tandwielhouderhouder heeft het niet overleeft, die is krom. Maar ik kan nu wel kijken hoe die automatische decompressie werkt
 
Nokkenas en slepers moeten als set verkocht worden, de lagers van de nokkenas krijg je erbij aangezien ik de staat van je huidige nokkenas zie lijkt me dat niet overbodig.
Let erop dat je de lagers JUIST monteert. 1 lager heeft 'n seal die aan de tandwielzijde MOET liggen.
Klepdeksel kan ik je er niet bijleveren, en daar heb je ook niets aan, deze deksel is m.b.t. de nokkenaslagering in lijn geboord met de cilinderkop en zal dus niet exact op jouw kop passen, daarbij is mijn bijbehorende cilinderkop dan ook niets meer waard.
De slepers (of tuimelaars) moeten op exact dezelfde nok terugkomen, dus als je ze al kunt wisselen, zorg er dan voor dat je dat NIET doet, ik zal de slepers dus ook merken voordat ik ze uit de klepdeksel haal zodat je geen fout kunt maken.
Wat ik ervoor wil hebben? ik heb even gekeken wat dit allemaal nieuw zou kosten, dit als basis vergelijking..
Nokkenas 14000-MAN-690 458.75 euro
Sleper inl. R 14431-MK4-861 49.80 euro
Sleper inl. L 14441-MG3-040 46.30 euro
Sleper uitl. R 14442-MN1-671 49.80 euro
Sleper uitl. L 14431-MG3-040 46.30 euro

Totaal zou dit nieuw (hier vanaf de Nederlandse importeur) 650.95 euro kosten -O-
Als ik 200 euro voor het setje krijg (ex verzendkosten) vind ik het goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan