Raar voorval

gumball4000

MF'er
31 okt 2011
236
0
België
Reed ik daarnet naar huis en hoorde plots vooraan mijn motor een repetitief geluid.
Hoorde het soms wel, soms niet.
Toen ik bijna stil stond (2-3km/h) schokte er vooraan precies iets, waarna hij daarna normaal reed zonder repetitief geluid.

Nu keek ik thuis naar mijn remschijf, want had het gevoel dat daar iets scheelde.
Nu merkte ik volgende op: De remklauwen bewegen vooraan beiden ietwat (heel klein beetje) ter hoogte van het zwarte bolletje onderaan de remklauw (zie foto)

Is dit normaal? Ze bewegen aan beide kanten even hard en op dezelfde plek.

 
Wel hij remde altijd goed, ik merkte zeker niet dar hij anders remde.
Wel schokte hij toen ik traag reed. Precies of iets het bewegen blokkeerde..

Net naar de remschijf gekeken en leek niets abnormaals te zijn, geen diepe krassen ed.
 
Dat bewegen wat je zegt dat hoort daar ook te zitten. :Y
In die zin dus niets om je zorgen om te maken.
Neemt niet weg dat je natuurlijk verder moet zoeken naar wat het wel is.
En het kan, ook bij een voorwiel, genoeg zijn.
 
als je voorwiellagers erg versleten zijn kan zoiets gebeuren. Even goed nalopen op speling of losse zaken. De klauwen horen te bewegen dus da's positief :)

Een kromme schijf kan pulseren veroorzaken, bij sommige snelheden meer dan andere. Ook de moeite waard om even te controleren
 
Vandaag was ik min of meer verplicht met de motorfiets naar het werk te gaan (heb geen fiets/auto) en ik hoorde geen rare geluiden meer en merkte niets abnormaals op.
Heb de motor zelfs uitvoerig kunnen testen op wegen met veel putten en merkte eveneens niets :).

Het zal waarschijnlijk een steentje zijn geweest, want na het schokken gisteren, hoorde ik ook niets meer.
 
Het heeft geen relatie met elkaar.

Maar waarom is het dan wel altijd zo? Misschien niet bij echt oude motoren, maar toch wel minstens sinds de jaren '80. Ik ben gewoon nieuwsgierig...

Misschien dat ik het verkeerd heb, maar bij de VFR750 is het toch ook zo? Die heeft starre schijven en 4-zuiger remklauwen aan de voorkant. Of heb ik dat fout?
 
Laatst bewerkt:
Maar waarom is het dan wel altijd zo? Misschien niet bij echt oude motoren, maar toch wel minstens sinds de jaren '80. Ik ben gewoon nieuwsgierig...

Misschien dat ik het verkeerd heb, maar bij de VFR750 is het toch ook zo? Die heeft starre schijven en 4-zuiger remklauwen aan de voorkant. Of heb ik dat fout?
Oud type vfr heeft ook 2 zuigers aan 1 kant.
Als de klauw dan niet zou kunnen schuiven dan druk je de schijf naar binnen.
Als de blokken slijten word dat nog erger.
 
Maar waarom is het dan wel altijd zo? Misschien niet bij echt oude motoren, maar toch wel minstens sinds de jaren '80. Ik ben gewoon nieuwsgierig...

Misschien dat ik het verkeerd heb, maar bij de VFR750 is het toch ook zo? Die heeft starre schijven en 4-zuiger remklauwen aan de voorkant. Of heb ik dat fout?


Dat heb je fout. ;)
Ik heb zelf een vfr gehad en ook daar kon je de remklauw over die glijbussen schuiven.
Daarbij had ik op mijn vfr zwevende schijven.
Dat zie je eigenlijk bij elke motor wel.
Handig toch als de klauw een stukje op kan schuiven als dat nodig is.

Edit: ik moet sneller leren typen op mijn i pet.
 
Laatst bewerkt:
Maar waarom is het dan wel altijd zo? Misschien niet bij echt oude motoren, maar toch wel minstens sinds de jaren '80. Ik ben gewoon nieuwsgierig...

Misschien dat ik het verkeerd heb, maar bij de VFR750 is het toch ook zo? Die heeft starre schijven en 4-zuiger remklauwen aan de voorkant. Of heb ik dat fout?
Als de klauw aan beide zijden van de schijf zuigers(s) heeft, kunnen die zelf het dikteverschil (door slijtage) van de blokken opvangen. Dit gaat vanzelf, omdat je aan beide kanten dezelfde vloeistofdruk hebt. Dus als je aan 1 kant de zuiger(s) naar binnen drukt, gaan ze aan de andere kant naar buiten. Eigenlijk zitten de blokken dus "zwevend" tussen de vloeistof.

Bij zuiger(s) aan 1 kant heb je aan de kant zonder zuiger niks wat de dikte afname door slijtage van de remblokken op kan vangen. Het remblok zit immers direct tegen de remklauw. Daarom moet de remklauw kunnen bewegen.

In beide constructies wordt er alleen in de schijf geknepen, er komen dus geen axiale krachten op de schijf (totdat een zuiger of pen vast gaat zitten).

Zwevende schijven staan hier los van. Deze kun je in beide constructies tegen komen. Het probleem van vast gemonteerde schijven is dat deze bij opwarming rare krachten gaan uitoefenen op de bevestigingsbouten. Hierdoor kunnen de schijven gaan vervormen. Vaak zijn deze schijven dikker uitgevoerd om het vervormen tegen te gaan.

Met zwevend gemonteerde schijven is de neiging van vervormen kleiner, daardoor kunnen ze dunner en dus lichter uitgevoerd worden. Het zou best kunnen dat ze ergens in de jaren '80 met zwevende schijven zijn begonnen.

Misschien zijn er meer redenen voor zwevende schijven. maar volgens mij is dit de belangrijkste.
 
Terug
Bovenaan Onderaan