ontsteking valt sporadisch weg

BolletjeBas

MF veteraan
18 jun 2010
11.175
10
Bolletje
Heren,

De ontsteking van mijn KLE valt af en toe heel even uit, maar het gekke is: hij doet dit alleen tijdens optrekken vanaf stationair, of tijdens stationair.
Dit bij een warme motor.
Normaal zou ik zeggen "defecte bobines" maar nu weet ik het niet zeker ( omdat hij op snelheid geen slag mist ) tips? ideeën?
 
als dat in een bobine of een pickup spoel zou zitten, dan gebeurt dat meestal wanneer de motor warm word.
en dat blijft dan zo totdat de motor is afgekoeld en de breuk weer dicht zit.
 
tip van de week.
omdat het alleen af en toe voorkomt zul met meten bij stilstand niet zo gauw iets ontdekken.
sluit een multimeter aan op draden zoals bv de stroomtoevoer van de ontsteking en ga dan een stukje rijden met de multimeter op de tank geplakt.
als de spanning even wegvalt moet dat te zien zijn op de meter.
 
Heren,

De ontsteking van mijn KLE valt af en toe heel even uit, maar het gekke is: hij doet dit alleen tijdens optrekken vanaf stationair, of tijdens stationair.
Dit bij een warme motor.
Normaal zou ik zeggen "defecte bobines" maar nu weet ik het niet zeker ( omdat hij op snelheid geen slag mist ) tips? ideeën?

Trek hier en daar aan de kabelboom/draden terwijl de motor loopt, als hij afslaat weet je waar je moet gaan kijken.
 
Dat zal inderdaad de beste optie zijn.

Vooral het gedeelte rond het balhoofd, omdat die moet 'buigen' tijdens sturen.

Bij koekblikken breken ook regelmatig de draden die de deuren in gaan. Met name links vóór natuurlijk.
 
Heren,

De ontsteking van mijn KLE valt af en toe heel even uit, maar het gekke is: hij doet dit alleen tijdens optrekken vanaf stationair, of tijdens stationair.
Dit bij een warme motor.
Normaal zou ik zeggen "defecte bobines" maar nu weet ik het niet zeker ( omdat hij op snelheid geen slag mist ) tips? ideeën?
hoe weet je dat het de ontsteking is en niet de carburatie?
 
Heren,

De ontsteking van mijn KLE valt af en toe heel even uit, maar het gekke is: hij doet dit alleen tijdens optrekken vanaf stationair, of tijdens stationair.
Dit bij een warme motor.
Normaal zou ik zeggen "defecte bobines" maar nu weet ik het niet zeker ( omdat hij op snelheid geen slag mist ) tips? ideeën?

Ja, hoe weet je dat soort dingen.
Het "voelt" anders.
Ik denk niet dat beide carburateurs tegelijk er voor een halve seconde compleet de brui aan geven.

hier klopt iets niet
 
In my humble opinion kan een normale carburateur er nooit helemaal de brui aan geven, dus komen we weer op de ontsteking uit.
Een carburateur kan door de tijd gaan verstoppen maar dat merk je op den duur wel. Als een ontsteking er mee ophoud stopt alles ineens.

Dus het klopt wel wat Bolletje zegt.
 
Ik heb vandaag de pick-up coil doorgemeten, die was ok.
De draadboom nagelopen maar niks geks gevonden ( ik heb deze draadboom volledig losgehad en heb alle connectors schoongemaakt en met zuurvrije vaseline behandeld. )
CDI kast omgewisseld.
Nog steeds hetzelfde euvel.
Wat me wel opviel ( ik heb er nu op gelet ) is dat de toerenteller er ook mee kapt als het zich voordoet.

Ik kan morgen nog wel de bobines doormeten, maar ik neem aan dat het daar dan niet aan ligt ( als de toerenteller er óók mee kapt ) ?
 
als de toerenteller ook uitvalt dan is of de cdi stuk of bezig stuk te gaan.
of de spanning van de cdi valt af en toe weg.
Dank voor deze heldere en wijze woorden.

Ik heb nog een CDI liggen ( weet alleen niet of die het doet, maar dat merken we snel genoeg )

En ik zal me nu eerst even richten op die "omgeving" ( draadjes van/naar CDI controleren etc )
 
Dank voor deze heldere en wijze woorden.

Ik heb nog een CDI liggen ( weet alleen niet of die het doet, maar dat merken we snel genoeg )

En ik zal me nu eerst even richten op die "omgeving" ( draadjes van/naar CDI controleren etc )



zonder gekheid, :') :P :P




soms wil het weleens helpen om de CDI open te maken en de print in de oven te bakken.
ik doe dat weleens/en omgeving, met moederborden.


daarna doet ie het weer, *O*
 
In my humble opinion kan een normale carburateur er nooit helemaal de brui aan geven, dus komen we weer op de ontsteking uit.
Een carburateur kan door de tijd gaan verstoppen maar dat merk je op den duur wel. Als een ontsteking er mee ophoud stopt alles ineens.

Dus het klopt wel wat Bolletje zegt.
Als je vlotter niet goed werkt dan rij je steeds je vlotterbakje leeg.
Dat voelt toch wel aan als aan/uit. ;)

(vervelend man, 300 meter rijden, uit, starten, 300 meter rijden, uit.. ppff en dat met kickstarter .. :') )
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan