Koplamp perikelen

wolves

MF veteraan
28 jun 2008
4.521
8
CAL gemeente
Mijn Yamaha XJ700X had 1 koplamp, deze heb ik vervangen door een duo koplamp
dus ipv 1x 12V 60/55W heb ik nu 2x 12V 60/55W de stekker was zo om te zetten,
tot zover niets aan de hand. Maar nu komt het probleem, als ik kontakt aanzet vind ik
de verlichting matig branden net als of er geen 12V opstaat, start ik de motor branden ze
wel wat feller maar toch. Nu heb ik 1 lamp even afgesloten van stroom en dan brandt de over gebleven lamp wel fel zowel bij kontakt aan als bij lopende motor. Nu heb ik beide lampen weer aangesloten, de stekker losgetrokken en een externe accu verbonden met
de stekker en de grap is, nu branden de beide lampen op deze externe accu gewoon fel. De accu in de motor is splinternieuw, motor start prima. Mijn vraag is, waarom branden beide lampen matig op de motoraccu, en goed op een externe motoraccu.
 
Mijn Yamaha XJ700X had 1 koplamp, deze heb ik vervangen door een duo koplamp
dus ipv 1x 12V 60/55W heb ik nu 2x 12V 60/55W de stekker was zo om te zetten,
tot zover niets aan de hand. Maar nu komt het probleem, als ik kontakt aanzet vind ik
de verlichting matig branden net als of er geen 12V opstaat, start ik de motor branden ze
wel wat feller maar toch. Nu heb ik 1 lamp even afgesloten van stroom en dan brandt de over gebleven lamp wel fel zowel bij kontakt aan als bij lopende motor. Nu heb ik beide lampen weer aangesloten, de stekker losgetrokken en een externe accu verbonden met
de stekker en de grap is, nu branden de beide lampen op deze externe accu gewoon fel. De accu in de motor is splinternieuw, motor start prima. Mijn vraag is, waarom branden beide lampen matig op de motoraccu, en goed op een externe motoraccu.


je bedrading, leg eens een nieuwe/extra dikke massa [-] draad naar die nieuwe lamp[en],
die stroom van die 2 lampen kan niet goed terug vloeien naar massa, vuile massa?


dit zou ik zeggen aangezien ze het apart en op een externe accu wel goed doen.






* om te testen kan je gewoon parallel vanaf je [-]pool van je accu een draad naar de buitenkant lampfittingen zetten, mochten ze gelijk feller gaan branden dan weet je het*
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk is de bedrading te dun.
Door de te hoge weerstand van de kabels verlies je spanning.
Als de verlichting nog niet geschakeld word mniddels een relais zou ik dat zeker doen.
De lichtschakelaar zal niet blij zijn met de extra belasting.
 
heeft met een paar dingen te maken.
1 voor meer lampen heb je dikkere draden nodig om de spanningsval over de draden binnen de perken te houden.
2 bij het aanzetten van het contact gaan er meer dingen stroom trekken als alleen de koplampen. dat houd dus ook in dat de accu spanning verder in zal zakken en de lampen dus minder fel branden.
je zal zien dat als je de externe accu gewoon met startkabels op de huidige accu aansluit de lampen ook feller zullen gaan branden omdat er meer capaciteit voor handen is en er dus ook minder spanningsval in de accu zal optreden. dat na het starten de lampen feller gaan branden komt door het inschakelen van de 2de spannings- / stroombron die veel meer stroom kan leveren zonderspanningsval als een kleine motoraccu. die bron heet ook wel de dynamo. is dus niks vreemds aan het gedrag wat je gezien hebt.
 
Laatst bewerkt:
ik denk ook de bedrading,
:)

in mijn werk moesten we weleens flinke afstanden van 150mtr+ afleggen met een +12volt signaal voor een flitslamp aan te sturen, soms gaf dat problemen vanwege de afstand, dat de weerstand in de kabel te hoog was,

dan pakten we gewoon een extra ader erbij en was het probleem opgelost.


dus in dit geval zeg ik ook je bedrading aanpassen en inderdaad met een relais werken is geen verkeerde optie,
er loopt nu ineens 4.4 Ampére extra aan stroom doorheen..
> vindt ie niet echt fijn.


dus bedrading naar je lampen aanpassen en relais plaatsen die geschakeld wordt door de +12volt draad naar je lampen, en gevoed wordt door de 12volt draad vanaf je lichtzekering naar je schakelaar toe. ;)
 
Laatst bewerkt:
ik denk ook de bedrading,
:)

in mijn werk moesten we weleens flinke afstanden van 150mtr+ afleggen met een +12volt signaal voor een flitslamp aan te sturen, soms gaf dat problemen vanwege de afstand, dat de weerstand in de kabel te hoog was,

dan pakten we gewoon een extra ader erbij en was het probleem opgelost.


dus in dit geval zeg ik ook je bedrading aanpassen en inderdaad met een relais werken is geen verkeerde optie,
er loopt nu ineens 4.4 Ampére extra aan stroom doorheen..
> vindt ie niet echt fijn.


dus bedrading naar je lampen aanpassen en relais plaatsen die geschakeld wordt door de +12volt draad naar je lampen, en gevoed wordt door de 12volt draad vanaf je lichtzekering naar je schakelaar toe. ;)

12volt is ook helemaal niet bedoeld voor zulke afstanden. :P
 
12volt is ook helemaal niet bedoeld voor zulke afstanden. :P

hangt ervanaf, sommige systemen kunnen wel met verdelers werken, en andere niet.
daarnaast plaatsen we bij dat soort afstanden extra voedingen tussendoor om de databus etc op te krikken,

er wordt dan met een nieuwe +12volt gestart vanaf die voeding en de min wordt gekoppeld aan de andere [-] voedingen zodat je een gestabiliseerde voeding krijgt.





maar da's weer een heel ander verhaal./ :9 :P
 
Wat Oldscool zegt zak ik proberen een - draad aanleggen. Of de verlichting met een relais geschakeld is zou ik niet weten. Het moet ook niet zo zijn dat m'n bedrading gaat smelten door gebruik van beide koplampen. Is de bedrading van de huidige motoren dikker dan van de oudjes?
 
normaal wordt een draad uitgerekend op de belasting. en hoe dikker een draad hoe duurder hij wordt. en elke 1/10 cent die ze kunnen besparen zullen ze besparen bij de bouw. ga er dus niet van uit dat de draden overbemeten zijn. dat kost namelijk geld.
 
draad die nu naar de lamp gaat moet naar de spoel van het relais. dan trek je een nieuwe dikke draad van de accu via een zekering en een contact van het relais naar beide lampen. dan nog even zorgen dat dat het relais een goede massa aan de andere kant van de spoel krijgt en klaar ben je.
als het relais 10A kan hebben zou het genoeg moeten zijn.
en als draaddikte zou ik 1,5 mm^2 of zelfs 2,5 mm^2 soepel nemen. 1,5 kan de stroom makkelijk hebben maar 2,5 zorgt voor minder spanningsval.
suc6
 
Laatst bewerkt:
Dat gaan we dan maar doen, schakelrelais neem ik aan hoeveel Amp? En wie heeft een schema hoe ik het relais moet aansluiten, en van welk punt moeten dikkere draden
gebruikt worden, dat zal mij wel op weg helpen.


vanaf je relais gebruik je dikkere draden, hiervoor kan je een Boschrelais gebruiken van 20A .

[10 A is erg krap, immers zonder je boordverlichting en achterverlichting zit je al zo aan 9 A ]


wat Too ook zegt, voeding trekken vanaf je accu naar [+30] aansluiting van je relais.
[86] zet je de geschakelde voeding van je schakelaar
[85] zet je een vaste min.

87 en 87a zijn je schakelcontacten, op 87 zet je de nieuwe voedingsdraad naar je 2 lampen toe. :) [87a krijgt geen aansluiting, dit is een NC contact]


zie tekening.

04.jpg-for-web-large.jpg



relay_wiring.jpg
 
Laatst bewerkt:
vanaf je relais gebruik je dikkere draden, hiervoor kan je een Boschrelais gebruiken van 20A .

[10 A is erg krap, immers zonder je boordverlichting en achterverlichting zit je al zo aan 9 A ]


wat Too ook zegt, voeding trekken vanaf je accu naar [+30] aansluiting van je relais.
[86] zet je de geschakelde voeding van je schakelaar
[85] zet je een vaste min.

87 en 87a zijn je schakelcontacten, op 87 zet je de nieuwe voedingsdraad naar je 2 lampen toe. :) [87a krijgt geen aansluiting, dit is een NC contact]


zie tekening.

[afbeelding]


[afbeelding]

Super van je, hier kan ik mee aan de slag, bedankt! Nog 1 vraag, ik heb natuurlijk wel groot en dimlicht, dat betekend 2 relais of bestaat er dubbel uitgevoerde relais?
 
Laatst bewerkt:
ja dat betekend 2 relais. je kan ze beiden wel voeden met de voedingsdraad en zekering maar dan moet je hem uitrekenen voor 4 lampen. als je namelijk de seinstand gebruikt dooft vaak het dimlicht niet en dan branden er dus 4 lampen. 1,5 wordt dan erg krap en je zekering zal naar 20A moeten.
 
Ben er nog niet helemaal uit waar ik het relais moet plaatsen, hier even een stukje van het
elektrische schema. Op punt 30 relais een rechtstreekse draad van de + accu maar hoe
ga ik nu mijn schakelaar bedienen?

44 is kontaktslot
43 stuurschakelaar
42 grootlicht indicatie lampje
41 Lamp 55/60W nu ipv één 2X 55/60W [ de reden dat ik een relais moet aansluiten]
40 meterverlichting
L/B draad 12V bij contact aan.
En welke draden moeten dikker uitgevoerd worden.
Wie kan mij in het schema eea aantekenen Bedankt


full
 
Laatst bewerkt:
je hebt maar 1 relais nodig volgens de tekening. grootlicht was al dubbel uitgevoerd dus daar hoef je niks aan te veranderen draadje G trek je van de lamp af en doe je naar de spoel van het relais. andere kant van de spoel leg je aan massa. als je nu je licht aan zet schakel je in plaats van je licht het relais in.
dan trek je een dikke draad van de accu via een zekering naar het contact van het relais. dan ga je van andere kant van het contact van het relais naar je 2 koplampen dimstand en dan werkt het als voorheen alleen dan met 2 koplampen.
 
je hebt maar 1 relais nodig volgens de tekening. grootlicht was al dubbel uitgevoerd dus daar hoef je niks aan te veranderen draadje G trek je van de lamp af en doe je naar de spoel van het relais. andere kant van de spoel leg je aan massa. als je nu je licht aan zet schakel je in plaats van je licht het relais in.
dan trek je een dikke draad van de accu via een zekering naar het contact van het relais. dan ga je van andere kant van het contact van het relais naar je 2 koplampen dimstand en dan werkt het als voorheen alleen dan met 2 koplampen.

Je bedoeld in zijn geheel draad G los trekken van de lamp of aftappen? Noem even de nummers van het relais die ik moet gebruiken, en dan zou het moeten lukken. Alleen de nieuwe +
draad moet dikker zijn? Trouwens hoe zie jij dat grootlicht al dubbel is uitgevoerd, draad Y is groot licht en grootlicht indicatie lampje en als het kontakt van het relais naar de dimstand gaat waar blijft de draad die nu op het dimlicht zit dan?
Bedankt Too
 
Laatst bewerkt:
dat van dat grootlicht indicatie had ik niet aan gedacht. ik zag een tweede lamp en ging uit van een tweede grootlicht. dan heb je dus wel 2 relais nodig.
je haalt de draad weg van de koplamp dus niet aftappen. de koplamp krijgt nu voeding van de schakelaar en straks van he relais.
ik zal zo even een plaatje maken en alsnog posten dat praat makkelijker.
 
Laatst bewerkt:
h33a.jpg


als het goed is staat de foto er nu voor het grootlicht moet je precies de zelfde schakeling maken maar je kan hem aansluiten achter de zelfde zekering en dan met draadje Y van het grootlicht. de draad naar het controle lampje laat je zitten
 
Geweldig Too, ik ga ermee aan de slag met dit schema moet het lukken. Hartelijk bedank dat je er voor mij tijd in wilde steken om dit schema te tekenen. Nogmaals bedankt gaat meteen onder de printer.
 
Waar iedereen aan voorbij gaat:
Heeft de dynamo voldoende vermogen om 2x55W aan te sturen ipv 1x55W?

Als je dynamo op het randje zit dan kun je knutselen wat je wilt maar uiteindelijk heb je meer schade. Misschien effe controleren?

Marc
 
Terug
Bovenaan Onderaan