Scheur in blok, hoe ernstig?

RSV Melano

MF veteraan
9 mei 2004
1.044
0
Adam
Mag ik van enkele experts of mensen met ervaring weten hoe ernstig dit scheurtje is?

Het is van een geweldige motor die ik evt tweedehands wil kopen, maar dit scheurtje houd me tegen.

Is het goed te repareren zonder dat het verder scheurt en wat zou de reparatie precies inhouden en ongeveer kosten?

dank

full
 
Het lijkt er op dat de blokbouten te strak zijn aangedraaid, die scheur gaat natuurlijk veder scheuren als je er niets aan doet, door trillingen enz.
Maar als de blokbouten te strak zijn aangedraaid betekend het wellicht dat er zelf een ander blok onder is gekneutseld nu hoef dat niet erg te zijn maar zo blok scheurd niet vanzelf, zijn het bloknummer en framenummer nog kloppend?

Zou het persoonlijk niet doen, tenzij het een heel goedkoop en geliefd motortje is voor je en je zelf zin hebt om het blok er onder vandaan te halen en het te (laten) repareren.

Zit de scheur trouwens al in het blok of alleen nog in de ophanging van het blok, is moeilijk te zien.
 
Je blok zal hier niet op gaan lekken.
Het scheurtje zit in het gedeelte waar de blokbout doorheen gaat.
Als dit alles is zou ik hem er niet voor laten staan mits er rekening gehouden word met de prijs.
Wat voor motor is het?
 
Je blok zal hier niet op gaan lekken.
Het scheurtje zit in het gedeelte waar de blokbout doorheen gaat.
Als dit alles is zou ik hem er niet voor laten staan mits er rekening gehouden word met de prijs.
Wat voor motor is het?


Maar de vraag is, is het dan wel goed te repareren zonder dat het verder gaat scheuren?
Ik zit inderdaad met n gevoel van: kan het wel kopen, maar dan zit ik tzt met een moeilijk verkoopbare motor waardoor ik het lastig weer kan omzetten in Euros wanneer t nodig is.

Maarja als daar in de prijs idd rekening mee gehouden wordt...
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt er op dat de blokbouten te strak zijn aangedraaid, die scheur gaat natuurlijk veder scheuren als je er niets aan doet, door trillingen enz.
Maar als de blokbouten te strak zijn aangedraaid betekend het wellicht dat er zelf een ander blok onder is gekneutseld nu hoef dat niet erg te zijn maar zo blok scheurd niet vanzelf, zijn het bloknummer en framenummer nog kloppend?

Zou het persoonlijk niet doen, tenzij het een heel goedkoop en geliefd motortje is voor je en je zelf zin hebt om het blok er onder vandaan te halen en het te (laten) repareren.

Zit de scheur trouwens al in het blok of alleen nog in de ophanging van het blok, is moeilijk te zien.

Wanneer heb je dat voor het laatst gecontroleerd? Blok en frame nummers zal al even niet meer hetzelfde ;)
 
Koop je een motor om er op te rijden, dan gaat de waarde achteruit...laat het even tiggen, en je kunt het helemaal gladvijlen/schuren, en niemand ziet er meer wat van.
Van zo'n scheur kijk ik niet op...
Rij al 7000 km met een gelast carter waar de ketting doorheen is gegaan, no problem
 
Er valt gewoon weinig zinnigs over te zeggen, het kan heel goed niets te betekenen hebben maar ik heb ook blokken gezien waarvan een of meerdere ophangpunten volledig af lagen.
Mag ik van enkele experts of mensen met ervaring weten hoe ernstig dit scheurtje is?

Het is van een geweldige motor die ik evt tweedehands wil kopen, maar dit scheurtje houd me tegen.

Is het goed te repareren zonder dat het verder scheurt en wat zou de reparatie precies inhouden en ongeveer kosten?

dank

[afbeelding]
 
Zou hem ook niet laten staan,is prima te lassen door een ervaren lasser.Mooi Vtje er in maken,goed schoonmaken en ontvetten en dan tiggen. :Y

Mee eens. Dat zou JIJ doen, in je eigen werkplaats.

Ik gok dat TS het niet zelf kan, daarom vraagt ie advies.

Ik liet 'm mooi staan, en ging op m'n gemak een andere zoeken. Joost mag weten wat er mee is gebeurd in het verledenen, en wat voor een pannekoek er aan heeft gewerkt.
 
Ik liet 'm mooi staan, en ging op m'n gemak een andere zoeken. Joost mag weten wat er mee is gebeurd in het verledenen, en wat voor een pannekoek er aan heeft gewerkt.

Ja een blok wat er aan de buitenkant nieuw uitziet is wel te vertrouwen :N
Gewoon een goede testrit maken, even goed warm draaien, en kijk dan de bike een keer na. Als de prijs er dan naar is, kun je een weloverwogen besluit nemen, en er eventueel je voordeel mee doen, heb diverse carters dichtgelast, gietijzer, alu, staal, en nooit problemen gehad.....
Heb liever dit dan een bike waar ze regelmatig een wheely mee maken, en flink op het voorwiel terecht zijn gekomen, en wat je aan het fame niet kunt zien door kuipwerk e.d.
 
Ja een blok wat er aan de buitenkant nieuw uitziet is wel te vertrouwen :N
Gewoon een goede testrit maken, even goed warm draaien, en kijk dan de bike een keer na. Als de prijs er dan naar is, kun je een weloverwogen besluit nemen, en er eventueel je voordeel mee doen, heb diverse carters dichtgelast, gietijzer, alu, staal, en nooit problemen gehad.....
Heb liever dit dan een bike waar ze regelmatig een wheely mee maken, en flink op het voorwiel terecht zijn gekomen, en wat je aan het fame niet kunt zien door kuipwerk e.d.

Je hebt een punt, maar.....

We snappen elkaar wel denk ik.
 
Hij reed echt goed verder en lijkt me n betrouwbare verkoper.

Maar over wat voor kostenplaatje hebben we dat lassen etc? Dan heb ik n beeld van onderhandelingspositie en reeele prijsverlaging...
 
ik zou wel een foto willen zien van de motorfiets en een duidelijkere foto van waar de scheur nu precies zit. Ben het overzicht een beetje kwijt nu met die closeup foto
 
Bij zulke dingen vraag ik me altijd meteen af ...

Welke bouten heeft deze handige Harry nog meer te strak aangedraaid ? :?

Je hebt van die mensen die denken dat ze alles kunnen, maar het blijkbaar in de praktijk toch niet kunnen.
Dus heeft de veroorzaker nog meer aan de motor gesleuteld ???
Maar hopen dat hij niet zelf het blok opengemaakt heeft :+

Zoals eerder vermeld is een mooi blok ook niet 100 % te vertrouwen, maar om nu al met een verminkt blok te beginnen...... ?
 
Laatst bewerkt:
Bij zulke dingen vraag ik me altijd meteen af ...

Welke bouten heeft deze handige Harry nog meer te strak aangedraaid ? :?

Je hebt van die mensen die denken dat ze alles kunnen, maar het blijkbaar in de praktijk toch niet kunnen.
Dus heeft de veroorzaker nog meer aan de motor gesleuteld ???
Maar hopen dat hij niet zelf het blok opengemaakt heeft :+

Zoals eerder vermeld is een mooi blok ook niet 100 % te vertrouwen, maar om nu al met een verminkt blok te beginnen...... ?
Ik denk niet dat het komt oor het te strak aandraaien van de bout.
Volgens mij trek je veel eerder de draad dol dan dat het carter zo zal scheuren.
 
Torquesetting van een bout heeft veel invloed op het omliggende materiaal, en idd. zoals Redeemer zecht, als iemand een dot vet erop heeft gesmeerd breng je enorm veel spanning in het materiaal.
De aandraaispanning van je cilinderbouten bepaald zelfs hoe je cilinder aan de binnenkant gaat vervormen
 
Torquesetting van een bout heeft veel invloed op het omliggende materiaal, en idd. zoals Redeemer zecht, als iemand een dot vet erop heeft gesmeerd breng je enorm veel spanning in het materiaal.
De aandraaispanning van je cilinderbouten bepaald zelfs hoe je cilinder aan de binnenkant gaat vervormen


Denk dat je me niet begrijpt.

Als je een berg vet aan een bout smeert heb je kans dat als je de bout in het gat draait, het vet het gat opvult voordat de bout op de eindpositie zit.
Dan druk je de bout tijdens et indraaien op het vet en creeer je een soort hydraulische vijzel. Met minimale inspanning maak je dus een giga druk in het gat wat kan resulteren in serieuze schade.
 
Ok Mensen thanks ik denk erover na.

Maar Slechts 1 x kosten gehoord,... Paar euro/kratje bier.

KOSTEN reparatie? Moet t blok eruit ?

Kosten!
Dank
 
Laatst bewerkt:
Denk dat je me niet begrijpt.

Als je een berg vet aan een bout smeert heb je kans dat als je de bout in het gat draait, het vet het gat opvult voordat de bout op de eindpositie zit.
Dan druk je de bout tijdens et indraaien op het vet en creeer je een soort hydraulische vijzel. Met minimale inspanning maak je dus een giga druk in het gat wat kan resulteren in serieuze schade.
Ik denk die dat dat gebeurt bij een geval als dit waarbij de bout helemaal door het gat gaat met aan de andere kant een moer er op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan