Fan aansluiten, hoe??

chrisjemol

MF veteraan
24 okt 2007
9.344
136
Geertruidenberg
Ik heb een yamaha r1 uit 2008 met yec kabelboom (dus geen aansluitingen voor fan/temp sensor. Ik heb de originele fans die ik aan wil zetten met een knop op stuur.
Hoe moet ik de draden trekken fan-schakelaar-accu??
Moet dit ook gezekerd worden? (Zekeringhouder heb ik maar ben superslecht met elektra...)

Alvast bedankt!!
 
De zekering het liefst zo dicht mogenlijk bij de accu. Verder maakt het weinig uit waar de schakelaar komt.

Kijk even hoe zwaar de zekering is op een std R1. Daaruit kun je afleiden hoe dik de draden moeten worden.

Veel sleutelplezier!
 
ok helemaal top, maar het gaat me eigenlijk welke draad trek ik waar vandaan zodat het werkt. ik heb geen idee hoe de kabels moeten lopen, iemand een schema oid??
Heel simpel hoor. Maar wel een relais gebruiken, fan vraagt veel stroom dus schakelaar gaat smelten zonder relais. Kort gezegd. Plus draad van accu naar relais en van relais naar fan. Plus draad naar schakelaar en van schakelaar naar relais. Massa draad naar relais en naar fan.
Klaar! Hieronder een linkje wat ik vond ter illustratie. Op Google staan vast nog meer voorbeelden.

Auto elektrische systemen inform
 
Nou heb de relais zoals hierboven aangeraden gekocht samen met een stuurschakelaar (lijkend op origineel van roukama) maar tis een groot drama.
Heb alles aangesloten zoals in topic 'koplamp perikelen' zoals hierboven en de zekeringen gaan er hard doorheen en nu loopt de motor plots ook heel beroerd. Kan een kortsluiting in een plusdraad de boel zo verziekt hebben dat hij nu niet meer stationair loopt?
 
de volgorde zoals mij geleerd is:

+ , zekering, schakelaar, relais, massa
en op het schakelkontact op het relais:
+, relais schakelcontact, fan, massa
 
Nou heb de relais zoals hierboven aangeraden gekocht samen met een stuurschakelaar (lijkend op origineel van roukama) maar tis een groot drama.
Heb alles aangesloten zoals in topic 'koplamp perikelen' zoals hierboven en de zekeringen gaan er hard doorheen en nu loopt de motor plots ook heel beroerd. Kan een kortsluiting in een plusdraad de boel zo verziekt hebben dat hij nu niet meer stationair loopt?

Hoe loopt de motor als je alles er weer afhaalt?
No offense, maar als dit niet lukt kun je hier volgens mij beter niet mee doorgaan.
 
omdat de zekering die ik erin had zitten 15A was en zwaarder moest. zit nu 20A in (standaard geeft yamaha ook 2x 15A op dus had het kunnen weten)

AIS plaatjes zitten op de cilinderkop en bij gas loslaten pompen deze wat lucht naar luchtfilter. dit is nu afgedopt maar niet goed blijkbaar want trok wat 'valse' lucht hierdoor

Heb btw gisteren dag op spa gehad en motor loopt als een kogel en fan werkt prima
 
Terug
Bovenaan Onderaan